Taitoa ja osaamista: Bentleyn Flying B -keulakoriste

• Keulakoristeet ovat kadonneet useimmista autoista, mutta Flying B eli ”Lentävä B” on yhä Bentleyn designin ja osaamisen symboli. Flying Spur -malleista 97 prosenttiin valitaan keulakoriste
  • Kuudennen sukupolven keulakoriste syntyi Bentleyn omana työnä. Sen kristallisiipiin syttyy valo osana auton valojen tervetulosekvenssiä
  • Keulakoriste on haponkestävää terästä. Se valmistetaan tarkkuusvaluna vahavalutekniikalla ja kiillotetaan käsin peilikiiltäväksi
  • Keulakoriste on saatavilla myös kiiltävän mustaksi viimeisteltynä
  • Keulakoristeen valmistuksessa menee 11 viikkoa
  • Keulakoriste on vakiovaruste Flying Spur Mulliner -malleissa ja saatavana lisävarusteena Flying Spur -malleihin

Kun omistaja lähestyy Flying Spur Mullineriaan, alkaa erityinen esitys: etusäleikön yläpuolella oleva Bentley-kyltti liukuu pehmeästi sivuun ja esiin kohoaa upeasti kiillotettu ”Flying B” -keulakoriste. Ajovalot sekä keulakoristeen sirot kristallisiivet syttyvät täydellisessä synkronissa hehkuun, joka toivottaa tervetulleeksi autoon.

”Lentävä B” -keulakoriste on Flying Spur Mullinerin vakiovaruste ja saatavana lisävarusteena kaikkiin muihin Flying Spur -malleihin. Asiakkaista 97 prosenttia valitsee maskotin omaan autoonsa.

Ainutlaatuisen hetken ja huomion kiinnittävän Flying B -maskotin luominen edellyttää erityistä muotoilun, käsityöläistaidon ja insinööriosaamisen yhdistelmää. Keulakoriste symboloi Bentleyn lähestymistapaa: omistajalle luodaan ainutlaatuisia elämyksiä kiinnittämällä tinkimätöntä huomioita auton kaikkiin yksityiskohtiin.

Bentley vie muotoilun uudelle tasolle

Flying B eri versioina on tuttu hahmo Bentleyn keulalla jo 1920-luvun puolivälistä alkaen. Uusimman sukupolven lentävä B syntyi Bentleyn muotoilijoiden ja insinöörien otettua vastaan haasteen, kuinka klassisen keulakoristeen design ja toteutus voitaisiin viedä uudelle tasolle.

Flying Spur Mullinerin keulakoriste on Bentleyn historiassa ensimmäinen, joka nousee esille sähköisesti ja kätkeytyy tarvittaessa peitelevyn alle. Maskotilla on myös ensimmäistä kertaa akryylisiivet, jotka valaistaan ornamentin sisäpuolelta.

Uuden Flying Spur -mallin kehitystyön aikana Bentleyn sisäisen tiimin suunnittelemista ehdotuksista valmistettiin prototyyppimallit. Hallituksen yksimielinen valinta oli muotoilija Hoe Young Hwangin suunnitelma.

Keulakoriste saa muodon turbiinien valamisessa käytettävällä tekniikalla

Flying B valetaan yhtenä kappaleena haponkestävästä teräksestä, joka tunnetaan AISI-standardin mukaisella tunnuksella 316. Austeniittisen mikrorakenteen ansiosta se on erittäin kovaa ja kestää äärimmäisiä lämpötiloja. Yhtenä seosaineena käytettävä molybdeeni parantaa teräksen korroosionkestävyyttä, joka on olennaisen tärkeää ulkoilman eri olosuhteille alttiille komponentille vuoden ympäri, napapiiriltä päiväntasaajalle.

Maskotin valutöistä vastaa tarkkuusvalujen erikoisosaaja Lestercast Ltd. hyödyntäen menetelmiä, joita käytetään normaalisti erityisen suurta tarkkuutta vaativien komponenttien, kuten kaasuturbiinien valmistuksessa. Käytetty ns. menetetyn vahan menetelmä on aikaa vievä, mutta soveltuu monimutkaisen muotoisten kappaleiden tarkkaan valuun. Näin valmiin kappaleen seinämät ovat ohuemmat ja pinta paremmin viimeistelty verrattuna valoksiin, joiden valmistuksessa käytetään metalliesineiden tuotannossa yleistä hiekkavalua.

Menetelmässä sulatettu vaha ruiskutetaan ensin muottiin. Paikan akryylikristallista valmistetuille siiville muodostaa vesiliukoinen ydinosa ja keraamisella keskiytimellä puolestaan luodaan reitti valon tarvitsemille johdoille. Sen jälkeen malli poistetaan muotista ja vesiliukoinen osa liuotetaan, jolloin tuloksena on täydellinen Flying B -vahamalli.

Seuraavaksi vahamalli päällystetään useilla kerroksilla hienoa keraamista liuosta, joka sisältää kolloidista piidioksidia ja alumiinioksidia. Kun pinnoitus on jähmettynyt, vaha sulatetaan höyrypainekammiossa. Jäljelle jää keraaminen muotti, jossa on tunnuksen muotoinen ontto tila.

Tämän jälkeen keraamiseen muottiin kaadetaan 1600-asteiseksi kuumennettu sula haponkestävä teräs. Kun teräs on jäähtynyt ja kovettunut, keraaminen ulkokuori poistetaan ja keraaminen ydin liuotetaan paineistettuna emäksisellä liuoksella. Kun teräksinen Flying B on valmis seuraaviin käsittelyvaiheisiin, keraamisen muotin pienimmätkin jäännökset poistetaan ruiskupuhalluksella ja sisäosat hiotaan johdotusta varten sileäksi ekstruusiohionnaksi kutsutulla menetelmällä.

Lopuksi Flying B kiillotetaan käsin, mutta vasta kun pienimmätkin keraamisen muotin jäänteet on poistettu ja maskotti on mitattu huolellisesti sen varmistamiseksi, että se täyttää tarkat toleranssivaatimukset. Hionta tuo käsityön viime silauksena esiin haponkestävän teräksen syvän kiillon.

Valmistusprosessissa menee kaikkiaan 11 viikkoa. Sen jälkeen keulakoriste on valmis seuraavaa vaihetta varten: autojen sisustusasennuksiin erikoistunut WCM Europe Ltd. asentaa paikoilleen akryylikristallisiivet, johdotuksen sekä pienet led-valot, jotka luovat syttyessään maagisen efektin auton keulalla.

Flying B -maskotin evoluutio

Varhaisimmissa Bentley-malleissa ei käytetty keulakoristetta. Vanhin säilynyt Bentley-malli on EXP2, ja siinä jäähdyttimen korkkina oli jäähdytysveden lämpömittari keskellä kuljettajan näkökenttää. Ostajien toiveesta auton keulalle tuli kuitenkin 1920-luvun puolivälistä alkaen tarjolle pystyssä seisova messinkinen B, jonka siivet olivat vaakatasossa.

Kun Bentleyt valmistettiin Rolls Roycen tehtaalla Derbyssä 1930-luvulla, sai taiteilija Charles Sykes tehtäväkseen muotoilla pienemmän, virtaviivaisemman version keulakoristeesta. Art deco -tyylinen B oli muotoiltu siten, että se näytti oikealta kummalta tahansa puolelta autoa katsottaessa. Autojen omistajia yksisiipinen B ei kuitenkaan miellyttänyt, joten Sykesin ”fasetti-B” sai lopulta kaksi taaksepäin suunnattua siipeä.

Derby-kauden Bentley MR ja MX-sarjojen autoihin oli jonkin aikaa tarjolla myös taaksepäin kallistettu Flying B, kenties autojen urheilullisen luonteen korostamiseksi. Muotoilun epäkäytännöllisenä puolena siivet ulottuivat niin pitkälle taaksepäin, että omistajan piti kääntää maskotti poikittain ennen konepellin avaamista.

Sykesin designia versioitiin eri Bentley-malleissa aina 1970-luvulle saakka, jolloin kiinteät konepellin koristeet kiellettiin jalankulkijoiden suojelemiseksi.

Vuonna 2006 esiteltiin Bentley Azure ja Brooklands-malleihin uudistunut Flying B -keulakoriste, jossa oli nyt sisään vedettävä rakenne. Myöhemmin sama ratkaisu tuli tarjolle lisävarusteena myös Bentley Mulsanneen. Uusi malli oli paikoillaan kiinteästi, mutta se vetäytyi törmäyksessä konepellin alle. Keulakoriste saavutti nykyisen taiteellisen ja teknisen huippunsa vuonna 2019, kun uusi Bentley Flying Spur esiteltiin.

Lisätietoja: Jyri Brunou, General Manager, K Auto Oy | Bentley Suomi, jyri.brunou@bentleysuomi.fi, puh. 0400 328 600.