Bernerin Heinäveden tuotantolaitoksilla aloitettiin jätevesien käsittelyn tehostaminen

Berner Oy:n Heinäveden tuotantolaitoksilla on aloitettu jätevesien tehostamisprojekti, jonka tavoitteena on tehostaa tehtaiden pesuvesien käsittelyä niin, että jätevesimäärät vähenevät ja entistä pienempi määrä pesuvesistä päätyy käsiteltäväksi vaarallisena jätteenä.

Heinävedellä valmistetaan suomalaisille tuttuja tuotteita, kuten XZ-hiustenhoitosarjaa, LV- ja Herbina -hygieniasarjoja, Lasol- ja Korrek-autonhoitosarjoja sekä Rajamäen etikoita.

Uudet tuotantolaitokset avattiin Heinävedelle helmikuussa 2014. Uusien tehtaiden suunnittelussa otettiin huomioon veden käytön minimointi. Esimerkiksi jäähdytysvesijärjestelmä suunniteltiin entistä Rajamäen tehdasta tehokkaammaksi ja ympäristöystävällisemmäksi. Aiemmin tehtaissa käytettiin noin 20 000 m3 jäähdytysvettä. Nykyään käytössä on suljettu jäähdytysvesikierto, jossa veden määrä on noin 10m3.

- Teemme selvitystyötä yhteistyössä Savonia-ammattikorkeakoulun kanssa, josta palkkasimme kartoitusta tekemään ympäristötekniikan insinööriopiskelijan Jukka Luostarisen. Keräämme ensin tietoa tehtaiden pesuvesien määrästä ja laadusta. Tavoitteena on selkeyttää ja tehostaa jätevesien käsittelyä niin, että vaarallisten jätteiden käsittelyprosessiin menevä jätevesimäärä vähenisi, kertoo projektipäällikkö Sari Timonen Berneriltä.

Projekti on osa Berner Oy:n ympäristöohjelmaa. Bernerin tuotantolaitosten toimintaa kehitetään jatkuvasti siten, että  tuotanto ja valmistetut tuotteet ovat laadukkaita ja vähemmän ympäristöä kuormittavia. Energiaa säästetään kehittämällä tuotantomenetelmiä ja investoimalla energiatehokkaisiin laitteisiin. Takeena Bernerin toiminnan ja tuotantolaitosten vastuullisuudesta on laatu- ja ympäristösertifikaatit.

Lisätietoja:

Viestintäpäällikkö Martina Lilius, martina.lilius@berner.fi, p. 020 791 4419

Berner Oy on vuonna 1883 perustettu vakavarainen suomalainen perheyritys, jonka laadukkaat kotimaiset ja kansainväliset brändit ovat kiinteä osa suomalaista arkea. Toimintaamme ohjaa halu tarjota asiakkaillemme vain parhaita tuotteita ja parasta palvelua. Konsernimme liikevaihto vuonna 2015 oli 289,3 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 524. Pääkonttorimme, tuotekehityksemme ja tuotantolaitoksemme sijaitsevat Suomessa, tytäryhtiömme Ruotsissa ja Baltiassa. Lisätietoja: berner.fi.

Oman tuotekehityksemme tunnettuja merkkejä ovat muun muassa XZ, LV, Herbina, GreenCare, Korrek, Lasol, Nokian Jalkineet sekä Rajamäen tuoteperhe.