• Berner Oy/

GreenCare tuo markkinoille ensimmäiset eläinten hyvinvoinnin huomioivat WQ®-sertifioidut puutarhanhoitotuotteet – helpottaa eettisiin valintoihin pyrkivän kuluttajan valintaa

Kanan- ja hevosenlanta ovat toimineet puutarhalannoitteiden raaka-aineina jo vuosia, mutta tuotantoeläinten hyvinvointia on tähän asti mitattu lähinnä elintarviketeollisuudessa. GreenCare sai ensimmäisenä puutarhantuotteiden valmistajana eläinten hyvinvoinnin varmentavan sertifikaatin myös eläinperäisiin puutarhatuotteisiin. Maatilan Aito -tuotesarja ammentaa voimansa kotimaisilta maatiloilta, joissa tilojen eläinten hyvinvointi on varmistettu riippumattoman ulkopuolisen auditoijan toimesta.

Maatilan Aito on luonnonmukainen tuotesarja, jossa eläimet ovat pääosassa

Maatilan Aito tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden tutustua tuotteiden alkuperään aidosti ja läpinäkyvästi. Tuotteet on kehitetty ottamalla käyttöön vanhat, hyväksi koetut valmistusmenetelmät ja yhdistämällä niihin uutta tietoa ja taitoa. Tuotesarjaan kuuluvat pitkään kypsytetty ja hygienisoitu hevosenlanta, hajuton kompostimulta, jossa on käytetty jopa 50 % vähemmän turvetta sekä kananlanta, joka on peräisin luomukanatiloilta. Raaka-aineet tulevat kotimaisilta kana-, hevos- ja nautatiloilta. Kaikki tuotteet on pakattu kierrätettäviin muovipakkauksiin, joiden raaka-aineena on käytetty kierrätysmuovia.

– On ollut hienoa huomata, kuinka tärkeässä roolissa eläinten hyvinvointi on valituilla tiloilla. Luomukriteeristön seuranta on ollut tarkkaa ja esimerkiksi luomukanojen vapaa liikkuminen ja arjen hyvinvointi ovat olleet keskiössä, kertoo GreenCare-tuotteiden tuotekehittäjä Arja Laivonen. Nämä tuotteet tuovat toimivuuden lisäksi käyttäjälleen hyvän mielen, Laivonen jatkaa.

Welfare Quality -sertifikaatti – valvottua eläinten hyvinvointia

Welfare Quality® (WQ) -sertifikaatti on eläinten hyvinvoinnin objektiivinen mittari, jonka arviointimenetelmä perustuu tieteelliseen näyttöön. Sertifikaatti myönnetään tiloille, jotka läpäisevät ulkopuolisen tahon suorittaman tarkastuksen. Se on ainoa kansainvälisesti hyväksytty ja käytössä oleva hyvinvointimittaristo.

Welfare Quality -mittaristo perustuu nimenomaan eläimen hyvinvointiin. Havainnot tehdään eläimen ulkoisen hyvinvoinnin, käyttäytymisen ja ihmiseen suhtautumisen avulla. Auditoinnissa arvioidaan neljää eri osa-aluetta 12 eri mittarilla. Osa-alueet ovat:

• Hyvä ruokinta: eläimellä on tarjolla riittävästi ruokaa ja juomaa, kun on nälkä tai jano
  • Hyvä kasvatusympäristö: eläimellä on riittävästi tilaa, aikaa liikkua vapaasti sekä mukava lepopaikka
  • Hyvä terveys: eläimellä ei ole vammoja, sairauksia tai toimenpiteistä johtuvaa kipua
  • Käyttäytyminen: eläimellä on hyvä ihmisen ja eläimen välinen suhde, ei pelkoa tai ahdistusta, vaan positiivinen tunnetila

Hevosten hyvinvointi on varmistettu WQ® -sertifiointia vastaavin kriteerein ensimmäisenä Suomessa.

Maatilan Aito Hevosvoima

• Pitkään kypsytetty ja hygienisoitu hevosenlanta.
  • Hajuton komposti, jolla saa helposti uudistettua kasvulavat ja kasvihuoneiden kasvualustat.
  • Tuo lisää elintärkeää ilmavuutta kasvien juurille ja vilkastuttaa maan pieneliöstön toimintaa.
  • Parantaa myös hiekkamaan vedenpidätyskykyä, jolloin kasteluntarve vähenee.
  • Hitaasti liukenevat luomuravinteet vaikuttavat koko kesän ajan ja vähentävät muuta lannoitustarvetta.
  • Käytetään parantamaan maata, ei kasvualustaksi sellaisenaan.

Maatilan Aito Kananvoima

• Luomukanan hygienisoitu kananlanta.
  • Orgaaninen, rakeistettu lannoite kaikille kasveille.
  • Helppo ja turvallinen käyttää.
  • Lähes hajuton.

Maatilan Aito Kompostimulta

• Hygienisoitu ja hajuton kompostimulta
  • Sopii käytettäväksi kasvualustana kaikkialla puutarhassa, kasvihuoneessa, kasvimaalla tai kukkapenkissä.
  • Luonnolliset hyötymikrobit edistävät kasvien rehevää kasvua ja mullan luomuravinteet kestävät pitkään.
  • Kuohkean rakenteen pohjana on puhtaat, kompostoidut puupohjaiset kierrätysmateriaalit ja pitkään kompostoitu laiduntavan lehmän lanta.
  • Jopa 50% vähemmän turvetta.
  • Puhdas rikkaruohonsiemenistä ja raskasmetalleista.

Saatavuus ja hinnat

GreenCare Maatilan Aito -tuotesarja on saatavilla GreenCare-jälleenmyyjillä huhtikuusta 2022 alkaen.

GreenCare Hevosvoima 40 L, svh 9,90 eur.

GreenCare Kananvoima 2,5 L, svh 7,90 eur.

GreenCare Kananvoima 8 L, svh 12,50 eur.

GreenCare Kananvoima 15 L, svh 14,90 eur.

GreenCare Kompostimulta 40 L, svh 6,90 eur

​​​

Lataa GreenCare Maatilan Aito -tuotekuvat: https://www.bernerbrandbank.fi/l/WLZRTLkwCKgf

Lue lisää tuotteista: www.greencare.fi

Kuluttajatiedustelut: Berner Oy, puh. 0207 91 00

Berner Oy

Jussi Petäjä

Category Manager

Puh. 050-427 7904, jussi.petaja@berner.fi

GreenCare on kotimainen puutarhanhoitotuotemerkki, jonka tuotteet valmistetaan Saarijärvellä. GreenCare kuuluu Berner Oy:lle, joka on vuonna 1883 perustettu suomalainen kasvava ja kansainvälistyvä neljän liiketoiminta-alueen perheyritys, jonka laadukkaat kotimaiset ja kansainväliset brändit ovat kiinteä osa suomalaista arkea. Konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 324,3 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 536. Pääkonttorimme, tuotekehityksemme ja tuotantolaitoksemme sijaitsevat Suomessa, tytäryhtiömme Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Baltiassa. Olemme sitoutuneet vastuullisuutemme jatkuvaan kehittämiseen #huomisenpuolustaja. Lisätietoja: berner.fi.