• Berner Oy/

Rajamäen Väkiviinaetikka tuo terää keittiöön - herkulliset kausimaut herättävät luovuuden

Jääkautiseen lähdeveteen tehty Rajamäen Väkiviinaetikka on suomalainen etikkaerikoisuus. Särmää ruuanlaittoon tuova klassikko on pakattu uuteen pulloon. Samalla markkinoille tulevat uudet kausimaut: raikkaan tuoksuva Mustaherukka ja aromaattinen Valkosipuli. Rajamäen Väkiviinaetikka valmistetaan kotimaisesta ohrasta ja Rajamäen lähteiden raikkaasta vedestä luonnonmukaisella käymismenetelmällä.

Paikkaansa niin säilönnässä kuin moderneissa keittiökokeiluissa puolustava väkiviinaetikka valmistetaan yhä lähes 120 vuoden jälkeen Rajamäen etikkatehtaalla. Perinteisellä valmistus-menetelmällä syntyy aitoa, aromikasta ja tuoksuvaa luonnon etikkaa. Vain luonnollisella menetelmällä valmistettua etikkaa saa kutsua väkiviinaetikaksi, erona synteettisesti valmistettuun, etikkahaposta laimentamalla tehtyyn etikkaan. Väkiviinaetikkaa on perinteisesti käytetty säilömiseen, mutta jääkaappien tulon ja ruuanlaiton monipuolistumisen myötä sen käyttökohteet ovat laajentuneet. Muun muassa kuivaa kuohkeaa marenkia ei ilman väkiviinaetikkaa saa aikaan. – Pehmeän tuoksuinen mutta tuju väkiviinaetikka on keittiön perusvaruste. Sen käyttö korostuu joulun alla sekä silakka- ja säilöntäsesongin aikaan. Käyttökohteet ovat kuitenkin laajentuneet, sillä kotikokkien ruuanlaitto-osaaminen ja luovuus on todella korkeatasoista tänä päivänä. Sen vuoksi olemme kehittäneet kaksi modernia kausimakua, joiden käyttökohteissa on vain mielikuvitus rajana, kertoo tuotepäällikkö Raili Muikku Berner Osakeyhtiöltä. Väkiviinaetikan käyttö myös ekologisena kodin puhdistusaineena on tunnettua. Rajamäen nettisivuilta löytyy laajasti vinkkejä kodin puhdistukseen etikalla. Katso tiedotteen lopusta herkulliset reseptit ja käyttövinkit. Tuote Rajamäen Väkiviinaetikka 0,43 litraa, hinta noin 1,70 euroa Rajamäen Valkosipuli Väkiviinaetikka 0,43 litraa, hinta noin 2,70 euroa Rajamäen Mustaherukka Väkiviinaetikka 0,43 litraa, hinta noin 2,70 euroa Lisätiedot, reseptit, kuvat ja näytteet Tuotepäällikkö Raili Muikku, puh. 0207 91 4221, raili.muikku@berner.fi Viestintäpäällikkö Petra Gräsbeck, puh. 0207 91 4669, petra.grasbeck@berner.fi Etikka siivouksessa: http://www.rajamaen.fi/rajamaen.nsf/sivut/EtikkasivuTemp-2?OpenDocument&cid=puhdista Kuluttajatiedustelut Rajamäen keittiö neuvoo, puh. 0207 91 4362 sekä www.rajamaen.fi RESEPTIT Marenkikakku – sallittu nautinto (6–8 annosta) 4 valkuaista 2,5 dl tomusokeria 1,5 rkl Ohrakas ohratärkkelystä 2 tl vaniljasokeria 1 tl Rajamäen Väkiviinaetikkaa Erottele valkuaiset huolellisesti ja vatkaa ne kovaksi vaahdoksi rasvattomassa kulhossa. Sekoita sokerit ja Ohrakas keskenään ja lisää ne vaahtoon vähitellen koko ajan vatkaten. Jatka vatkaamista kunnes vaahto on kiiltävää ja jäykkää. Lisää etikka ja sekoita. Vuoraa irtopohjainen vuoka leivinpaperilla ja kaada valkuaisvaahto vuokaan. Paista kakkupohjaa 125 asteen lämmössä 2 tuntia. Ota kakku pois vuoasta ja anna sen jäähtyä. Kuorruta rapeaksi kuivunut marenki vaniljasokerilla maustetulla kermavaahdolla ja raikkailla hedelmillä tai marjoilla. VINKKI: Käytä loput etikasta kahvinkeittimen kalkinpoistoon. Täytä keittimen vesisäiliö etikka-vesiliuoksella ( pullollinen väkiviinaetikkaa ja saman verran vettä) ja käynnistä keitin. Lopuksi huuhtele keitin keittämällä kaksi kannullista puhdasta vettä. Rajamäen Herkkukurkut 2,5–3 kg avomaankurkkuja pala piparjuurta kruunutilliä Mausteliemi 1,8 l vettä 4–5 dl sokeria 3 rkl suolaa 0,5 rkl maustepippuria 0,5 rkl sinapinsiemeniä 4 dl Rajamäen Väkiviinaetikkaa (1 pullo) Pese kurkut huolellisesti ja viipaloi ne. Lado kurkkuviipaleet lasitölkkeihin kerroksittain piparjuurilastujen ja tillin kanssa. Keitä vettä, sokeria ja mausteita noin 10 minuuttia. Lisää etikka ja kuumenna kiehuvaksi. Kaada liemi kurkkujen päälle niin, että kurkut peittyvät. Kurkut ovat valmiita syötäväksi parin viikon kuluttua. Säilytyslämpötila alle +10 astetta. Valkosipulikurkkuja valmistaaksesi käytä Väkiviinaetikan sijaan pullo Rajamäen Valkosipuli Väkiviinaetikkaa. Ihanat herukkakurkut taas saat aikaan käyttämällä Rajamäen Mustaherukka Väkiviinaetikkaa. VINKKI: Uuden sadon hölskytyskurkut valmistuvat nopeasti. Leikkaa kurkku ohuiksi viipaleiksi rasiaan. Lisää tillisilppua, 2 rkl Rajamäen Väkiviinaetikkaa, ripaus suolaa ja sokeria. Sulje rasia ja ravistele kunnes viipaleet muuttuvat läpikuultaviksi. Rajamäen Graavit tillisilakat 300 g silakkafileitä 1 sipulia tilliä, ruohosipulia hienonnettuna Etikkaliemi: 0,4 dl vettä 1 dl Rajamäen Väkiviinaetikkaa 2 tl suolaa Mausteliemi: 0,5 dl Rajamäen Väkiviinaetikkaa 1,5 dl vettä 5 rkl sokeria 2 rkl öljyä 2 tl suolaa 1 tl rouhittuja valkopippureita Sekoita etikkaliemen aineet ja kaada liemi fileiden päälle. Anna kypsyä kylmässä 2-3 tuntia. Kaada liemi pois. Leikkaa silakat annospaloiksi ja sipulit renkaiksi. Lado ainekset tillin ja ruohosipulin kanssa kerroksittain tölkkiin. Sekoita mausteliemen aineet ja kaada kalapalojen päälle. Anna maustua jääkaapissa vuorokauden. VINKKEJÄ Herkullinen kermaviilikastike silakoille syntyy hetkessä. Mausta 2 dl kermaviiliä Rajamäen Väkiviinaetikalla (1 tl), sokerilla ja suolalla. Rajamäen Valkosipuli Väkiviinaetikka sopii erityisen hyvin lampaanlihan marinadiin ja kesäkasviksille. Rajamäen Mustaherukka Väkiviinaetikkaa kannattaa kokeilla riistan marinointiin ja syksyn silakkaherkkuihin. Berner Osakeyhtiö on vuonna 1883 perustettu suomalainen perheyhtiö, jonka toiminta on kansainvälistä. Berner on myynnin ja markkinoinnin erikoisosaaja, joka toimii usealla eri alalla. Bernerin pääkonttori, tuotekehitys ja tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa. Baltiassa ja Ruotsissa asiakkaita palvelevat Bernerin tytäryhtiöt. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2009 noin 260 MEUR ja henkilöstön määrä 531. Berner Päivittäistavaraosasto myy ja markkinoi myy tunnettuja kansainvälisiä merkkejä sekä kotimaisia, oman tuotekehityksen valmisteita. Tuotemerkkejämme ovat muun muassa adidas, Ainu, BabyBjörn, Herbina, Kikkoman, Lanfranchi, Limmi, Lorenz, LV, Oxygenol, Rajamäen, Rana, Saclà, Scholl ja XZ.