• Berner Oy/

Ravinto ja lämpö houkuttelevat hiiriä sisätiloihin syksyllä - ennaltaehkäise niitä näin

Syksy tuo tullessaan viileämpää säätä, mutta myös ei-toivottuja vieraita. Hiiret ja rotat hakeutuvat usein rakennuksiin etsimään suojaa ja lämpöä syksyn kylmiltä päiviltä. Nämä jyrsijät voivat aiheuttaa merkittävää vahinkoa rakennuksissa ja tuottaa epämiellyttäviä yllätyksiä. Onneksi jyrsijöiden torjuntaan on olemassa tehokkaita keinoja.

Ennaltaehkäisevät toimenpiteet

Jyrsijöiden torjunnan kannalta on ensiarvoisen tärkeää hävittää sopivat elinympäristöt ja poistaa ravinnonlähteet. Hiiret pääset usein rakennuksiin putkistojen läpivientiaukoista tai rakenteiden halkeamista, joista jo alle 1 cm kokoiset aukot riittävät. Tyypillisiä paikkoja hiirihavainnoille ovat ullakot ja keittiön roskiskaapit. Ennen talvea onkin hyvä käydä nämä alueet tarkasti läpi, sillä jyrsijät usein pyrkivät sisätiloihin lämpimään.

”Hiiriongelmaan kannattaa suhtautua vakavasti, sillä ne lisääntyvät nopeasti ja voivat aiheuttaa merkittävää vahinkoa, toteaa Berner Oy:n torjuntatuotteiden Brand Manager Sorja Mattsson. Torjuntaan pihalla on käytettävissä erilaisia loukkuja, ja sisätiloissa voit hyödyntää käyttövalmiita syöttirasioita, Mattsson opastaa.”

Valitse oikea syöttityyppi

Sisätiloissa hiiriä voi torjua käyttövalmiilla syöttirasioilla, jotka sijoitetaan hiirten kulkureiteille ja seinänvierustoille. Näihin syöttörasioihin on valittu ruoka-aineita, jotka houkuttelevat hiiriä luontaisesti, jolloin hiiret tarttuvat nopeasti syöttiin. Valitse syötti käyttökohteen mukaan, sillä on tärkeää, että syötti säilyttää houkuttelevuutensa kulloisissakin olosuhteissa.

”Esimerkiksi jyväsyötti sopii hyvin lämmitettyihin tiloihin, kuten omakoti- ja rivitaloihin sekä kesämökkeihin. Pastasyötti taas on erityisen tehokas akuutteihin hiiriongelmiin ja se soveltuu sekä lämmitettyihin että lämmittämättömiin tiloihin. Kosteudelle alttiissa tiloissa palasyötti säilyttää parhaiten koostumuksensa ja houkuttelevuutensa, kertoo Mattsson.”

Joskus on hyvä myös vaihdella syöttityyppiä, sillä hiiri on utelias ja syö mielellään useasta ravintolähteestä. ”Tehoaineen vaikutus näkyy hitaasti 4-10 päivässä, vaikka pieni määrä syöttiä jo riittää. Tehoaineena 342- ja Ratex-syöttirasioissa on antikoagulanttia, joka vaikuttaa veren hyytymiseen. Tehoaineelle on olemassa vasta-aine, jota eläinlääkärit voivat annostella lemmikeille, jos ne varovaisuudesta huolimatta ovat päässeet syömään syöttiä, Mattsson muistuttaa.”

Turvallisuus etusijalla

Syöttirasiat on syytä tarkastaa säännöllisesti, vähintään kerran viikossa. Jos löydät kuolleita hiiriä, muista käyttää suojakäsineitä. Kuolleet hiiret ja tyhjät pakkaukset voidaan hävittää sekajätteen mukana, mutta ylimääräinen syötti on lajiteltava vaaralliseen jätteeseen.

Rottien torjunta

Rottia esiintyy yleisimmin huonosti suojatuissa jätetiloissa ja lintujen ruokinta voi houkutella niitä talojen pihoille. Rottien torjuntaan voit käyttää rotanloukkuja, joita kannattaa sijoittaa rottien kulkureiteille.  Syöttinä voivat toimia esim. leipä, suklaa tai maapähkinätahna.

Ennaltaehkäisy on paras torjunta

Jyrsijäongelman uusiutumista voi tehokkaasti estää ennakkoehkäisyllä. Jyrsijät tarvitsevat ruokaa, vettä sekä pesä- ja piilopaikkoja. Mitä paremmin nämä voidaan eliminoida, sitä vähemmän jyrsijöille jää elintilaa. Tässä muutamia ennaltaehkäisyn vinkkejä:

• Tarkista rakenteiden tiiviys jyrsijöiden sisäänpääsyn estämiseksi.
  • Poista kasvillisuus, joka tarjoaa pesä- ja piilopaikkoja.
  • Käytä kannellisia jäteastioita ja huolehdi niiden säännöllisestä tyhjentämisestä.
  • Säilytä tuotteet jyrsijöiltä suojatuissa tiloissa tai astioissa.
  • Poista elintarvikkeet ja muut tuotteet lattioilta ja aseta ne hyllyille.
  • Seuraa jyrsijöiden esiintymistä säännöllisesti.

Lataa tuotekuvat: https://www.bernerbrandbank.fi/l/62xXRZhDWhLr

Lisätiedot:

Berner Oy

Sorja Mattsson

Brand Manager

Puh. 050-3686556

sorja.mattsson@berner.fi

Berner Oy

"342", Ratex ja Giljotti ovat kotimaisia puutarhanhoitotuotemerkkejä. Ne kuuluvat Berner Oy:lle, joka on 140-vuotias suomalainen kasvava ja kansainvälistyvä neljän liiketoiminta-alueen perheyritys, jonka laadukkaat kotimaiset ja kansainväliset brändit ovat kiinteä osa suomalaista arkea. Konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 717,5 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 858. Pääkonttorimme, tuotekehityksemme ja tuotantolaitoksemme sijaitsevat Suomessa, tytäryhtiömme Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Baltiassa. Olemme sitoutuneet vastuullisuutemme jatkuvaan kehittämiseen #huomisenpuolustaja. Lisätietoja: berner.fi.