Taustatiedote: Huippusuosittu Hai-saapas jatkaa uudistumistaan

Hai-saapas täyttää tänä vuonna 47 vuotta. Lähes kaikki suomalaiset muistavat Hait omasta lapsuudestaan tai nuoruudestaan. Jo ennen Hai-saappaita Nokian Jalkineilla on kehitelty monenlaisia harrastuksiin liittyviä saappaita ja Hai luotiin purjehdussaappaaksi vuonna 1968.

Hait olivat alusta alkaen värikäs, moderni ja sen vuoksi uniikki ilmiö saapasmaailmassa. Haista tuli vuosien varrella purjehtijoiden lisäksi kaikenikäisten suomalaisten rakastama yleissaapas. Ensimmäiset värit olivat miehille musta, sininen ja valkoinen ja naisille ja tytöille punainen, sininen ja valkoinen. Nykyään suosituimmat värit ovat klassinen musta ja keltainen. Niiden ohella perusvärejä ovat tummansininen ja tummanpunainen. Onkohan mitään muuta saapasta valmistettu yhtä monen värisenä? Herneenvihreä, vadelma, viininpunainen, vaaleansininen, keltainen, oranssi, ruskea…1960–70 -luvuilla Hai-saappaita valmistettiin kaiken kokoisena ja monen värisenä. Uusin laajennus Hai-perheeseen on 2015 alussa lanseerattu nilkkuri, Hai Low.

Hai-saappaat nousivat ennennäkemättömään suosioon muutamia vuosia sitten. Malliin liittyy erottamattomasti sekä ajattomuus että ajankohtainen retroajattelu, nostalgia ja sympaattisuus. Haisaappaasta tuunattiin suosion kasvaessa teknisesti ajanmukainen: nyt siinä on heijastinnauha sekä nopeasti kuivuva trikoovuori, kantavahvike ja kiertojäykkä, tukeva välipohja. Pitävä ulkopohja sopii sekä veneilyyn että maastoon ja koska ulkopohja on vaalea, se ei jätä jälkiä. Lesti on suomalainen ja mukava jalkaan niin kuin aina ennenkin. Perusvärien lisäksi Hai-saappaasta valmistetaan kaksi kertaa vuodessa pieniä eriä sesonkivärejä ja Hai-saappaista sanotaan, että se oli Nokian Jalkineiden ensimmäinen malli, joka on enemmän kuin saapas. Hain nimestä tulikin käsite. Niinpä vuoden 1981 mainosteksti on tänäkin päivänä ajankohtainen: ”Joko hait jalkaasi Hait?”

Category manager Pirjo Talka, pirjo.talka@berner.fi, p. 050 336 5733
Markkinointikoordinaattori Rilla Nummisalo, rilla.nummisalo@berner.fi, p. 040 662 0446

Nokian Jalkineiden saappaat valmistetaan käsityönä suomalaisten jalkinesuunnittelijoiden ja maailman parhaiden saapasvalmistajien yhteis­työnä. Nokian Jalkineille on myönnetty Design from Finland -tunnus osoituksena merkittävästä suomalaisen työn osuudesta. Saappaiden korkea laatu takaa ympäristöystävällisen ja pitkän käyttöiän. Suomalainen perheyritys Berner Oy omistaa Nokian Jalkineet. www.nokianjalkineet.fi

Berner Oy on vuonna 1883 perustettu vakavarainen suomalainen perheyhtiö, jonka laadukkaat kotimaiset ja kansainväliset tuotemerkit ovat kiin­teä osa suomalaista arkea. Toimintaamme ohjaa halu tarjota asiakkaillemme vain parhaita tuotteita ja parasta palvelua. Konsernimme liikevaihto vuonna 2015 oli 289,3 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 524. Lisätietoja: www.berner.fi