• Berner Oy/

TIEDOTE Sitruunainen XZ Kesä 09 -shampoo sykkii väriä, 70-lukulaisen designin takana Mikko Luotonen

XZ Kesä 09 on saatavilla rajatun kesäkauden ajan. Kesäshampoon ulkonäön on suunnitellut Mikko Luotonen 70-luvun henkeen, kesän 2009 väreissä. Värikäs, retrohenkinen pakkausdesign tuo mieleen 70-luvun villit kesäfestarit, svengaavan musiikin ja pitkiin hiuksiin sujautetut kukat. Trendisävyt lime ja pinkki linkittävät tuotteen tähän kesään. Sitruunantuoksuinen 2-in-1-shampoo on viileän raikas ja sopii kaikille hiustyypeille.

Nuori graafinen suunnittelija Mikko Luotonen voitti vuosi sitten Oxygenolin suunnittelukilpailun Taideteollisen korkeakoulun toisen vuosikurssin opiskelijoille. Luotonen suunnitteli paljon kiitosta saaneet Oxygenol VALO -sarjan hammastahnatuubit ja nyt XZ kutsui hänet suunnittelemaan kesäshampoonsa 70-luvun teemalla.

– Hain pakkaukseen 70-luvulta typografiaan liittyviä vaikutteita. Etenkin 70-luvun julisteista löytyy mielenkiintoista ekspressiivistä kirjainmuotoilua. Kaiken kaikkiaan 70-luvun visuaalisen kulttuurin psykedeelinen muoto- ja värimaailma tuntui inspiroivalta, Luotonen kertoo työn lähtökohdista.

– Shampoopakkaukset ovat tavallisesti varsin yhdenmukaisia. Valkoisen eri sävyt ovat paljon käytettyjä, ja rohkeutta olla erilainen ei tunnu löytyvän. Luulen, että XZ Kesä 09 erottuu hyllyltä edukseen värimaailmansa ja ideansa puolesta, arvioi Luotonen.

XZ:n tuoteryhmäpäällikkö Elina Puhlin on erittäin tyytyväinen lopputulokseen.

– Halusimme välittää shampoon käyttäjälle leikittelevää, iloista fiilistä. Suunnittelusta tulee mieleen raikkaus ja aurinkoiset kesämuistot. XZ on niin laadukas ja tunnettu tuote, että uskalsimme irrotella kesän kunniaksi; suomalaisena tuotteena haluamme myös tukea kotimaista nuorta suunnittelua, Puhlin summaa.

XZ Kesä 09 on yhdistetty shampoo ja hoitoaine hiusten ja vartalon hellävaraiseen pesuun. Shampoo sisältää greippiuutetta ja B3-vitamiinia, jotka virkistävät hiuspohjaa ja auttavat pitämään hiukset terveinä ja hyväkuntoisina. Pirteän raikas sitrustuoksu yhdistää sitruunan ja limen virkistävyyden. Tuote ei sisällä silikonia tai silikoniyhdisteitä. Se sopii päivittäiseen käyttöön ja kaikille hiustyypeille.

Tuote
XZ Kesä 09, yhdistetty shampoo ja hoitoaine 250 ml, hinta noin 3,00 euroa