Uudet XZ Manga -hiustuotteet saivat ilmeensä kilpailussa

Kotimainen hiustenhoitomerkki XZ tuo markkinoille nuorille naisille ja tytöille suunnatun XZ Manga -shampoon ja -hiustenhoitoaineen. Manga-sarjakuva on iso ilmiö suomalaisten tyttöjen keskuudessa. Tuotteiden etiketti valittiin suunnittelukilpailussa, jonka voitti nuori piirtäjälupaus herkänkauniilla kuvallaan.

Manga on japanilainen ilmiö, joka on levinnyt myös länsimaisten harrastajien pariin kulovalkean tavoin. Manga-kiinnostus on kasvanut viime vuosina valtavasti ja suomalaiset nuoret lukevat ja piirtävät itse mangaa kasvavassa määrin. Manga on elämäntapa, joka voi näkyä lukemiston lisäksi myös pukeutumisessa, hiuksissa ja meikeissä. – Kotimaisena tuotteena XZ haluaa tukea käyttäjiensä arjessa tärkeitä asioita. Manga-sarjakuva on suomalaisten tyttöjen keskuudessa iso juttu, joten järjestimme kilpailun kannustaaksemme nuoria piirtäjiä. Halusimme yhdistää mangan visuaalisen ilmeen laadukkaaseen hiustenhoitotuotteeseen ryhmälle, joka aloittelee kauneudenhoitoaan ja hakee turvallisia, luotettavia tuotteita, toteaa tuoteryhmäpäällikkö Elina Seppänen. Karpalon tuoksuinen tuote pesee hoitaen XZ Manga -shampoo pesee hiukset hellävaraisen tehokkaasti. Hoitoaine hoitaa hiuksia ja parantaa niiden käsiteltävyyttä. Shampoo ja hoitoaine ovat mietoja ja sopivat myös värjätyille hiuksille. Vaikuttavista aineista sokeriruokouute virkistää ja kosteuttaa hiuksia ja betaiini kosteuttaa sekä antaa kiiltoa. Herkullisen makea toffeekarpalon tuoksu piristää pesuhetkeä. Tuotteet sisältävät UV-suojan. XZ-tuotteet eivät sisällä lainkaan silikonia tai silikoniyhdisteitä. Suunnittelukilpailusta oikeaan käyttöön XZ Manga -suunittelukilpailu julkistettiin Espoon taidekoululaisille. Piirtäjät olivat 12–17-vuotiaita. Kilpailijoiden tehtävänä oli suunnitella etiketti sekä shampoolle että hoitoaineelle. Voittajatyössä painotettiin positiivista elämänasennetta ja myönteistä manga-henkeä. Työn oli oltava aito ja alkuperäinen vapaalla kädellä piirretty työ. Voittaja sai suunnittelupalkkion ja koulu oman stipendin. – Olemme käyttäneet aikaisemminkin nuoria suomalaisia suunnittelijoita. Koululaistyttöjen taidon taso ja ideat olivat kuitenkin hämmästyttäviä. Lisäksi manga-ilmiön tuntemus ja oman mielikuvituksen käyttö sen viitekehyksen sisällä kertoo kulttuurillisesta lukutaidosta ja ymmärryksestä, Seppänen toteaa. Voittajatyön valitsi raati, jossa olivat mukana AD Leena Periaho, manga-kuvittaja Anniina Salminen, Muura Parkkinen Helsingin sarjakuvakeskuksesta, Martti Sirola Espoon Kuvataidekoululta sekä XZ:n markkinointitiimi Berner Oy:ltä. Kilpailu poiki upeita töitä, joista voittajaksi valittiin 17-vuotias lukiolainen Anna Neva. Lukuisista tasokkaista töistä huolimatta raadin valinta oli yksimielinen. Nevan työtä pidettiin herkkänä, kauniina ja omaperäisenä. Teemaan sopien nousi lisäksi esille Nevan taito piirtää hiuksia osaavalla kädellä. – Kilpailu antoi tilaa nuorille kyvyille ja oli hauska nähdä heidän töitään. Kiinnostuksen määrä aihetta kohtaan oli minullekin yllättävää. Manga on ehdottomasti positiivinen ilmiö, sen herättäessä innostusta piirtämiseen laajemminkin, kiittää Helsingin sarjakuvakeskuksen Muura Parkkinen. XZ-tuotteet kehitetään suomalaisten hiusten tarpeisiin ja valmistetaan Heinävedellä. Tuotteet ovat avainlipputuotteita. Tuote XZ Manga shampoo 250 ml, hinta noin 3,00 euroa XZ Manga hoitoaine 200 ml, hinta noin 3,00 euroa Lisätietoja Brandijohtaja Tia Yrjölä, puh. 0207 91 4375, tia.yrjola@berner.fi Tuoteryhmäpäällikkö Elina Seppänen, puh. 0207 91 4522, elina.seppanen@berner.fi www.xz.fi Tiedotteet, kuvat, näytteet ja kemistien asiantuntijahaastattelut Viestintäpäällikkö Petra Gräsbeck, puh. 0207 91 4669, petra.grasbeck@berner.fi Kuluttajatiedustelut Berner Oy, puh. 0207 91 00 Jälleenmyynti Tavaratalot ja marketit huhtikuusta 2010 alkaen Suomalainen XZ on hoitanut hiuksia asiantuntemuksella jo yli 50 vuoden ajan. XZ-tuotteet perustuvat pitkäjänteiseen tuotekehitykseen, jota tehdään suomalaisten hiusten ehdoilla. Suurin kotimainen hiustenhoitosarja sisältää yhteensä 34 erilaista shampoota, hiushoitoa, tehohoitoa, öljyhoitoa ja muotoilutuotetta koko perheen tarpeisiin. Kaikki XZ-hiustenhoitotuotteet ovat silikonittomia. Berner Osakeyhtiö on vuonna 1883 perustettu suomalainen perheyhtiö, jonka toiminta on kansainvälistä. Berner on myynnin ja markkinoinnin erikoisosaaja, joka toimii usealla eri alalla. Bernerin pääkonttori, tuotekehitys ja tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa. Baltiassa ja Ruotsissa asiakkaita palvelevat Bernerin tytäryhtiöt. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2009 noin 260 MEUR ja henkilöstön määrä 531. Berner Päivittäistavaraosasto myy ja markkinoi myy tunnettuja kansainvälisiä merkkejä sekä kotimaisia, oman tuotekehityksen valmisteita. Tuotemerkkejämme ovat muun muassa adidas, Ainu, BabyBjörn, Herbina, Kikkoman, Lanfranchi, Limmi, Lorenz, LV, Oxygenol, Rajamäen, Rana, Saclà, Scholl ja XZ.