Betolar aloittaa Eesti Energian voimalaitoksen lentotuhkan kaupallisen sivuvirtatutkimuksen

19.12.2023

Betolar aloittaa Eesti Energian toimeksiannosta sivuvirtatutkimuksen, jonka tavoitteena on selvittää öljyliuskeen poltosta sivuvirtana syntyvän tuhkan hyödyntämistä betonin sideaineena. Näin voitaisiin korvata sementin osuutta betonissa joko osittain tai kokonaan. Sementti on globaalisti yksi merkittävimmistä CO2-päästölähteistä.

"Öljyliusketuhkaa käytetään jo nyt sementin korvikkeena maaperän stabiloinnissa. Tutkimuksemme tavoitteena on löytää korkeamman lisäarvon kaupallisia sovelluksia. Ratkaisumme parantavat sekä sivuvirtoja tuottavan kaivosteollisuuden että niitä hyödyntävän rakennusteollisuuden arvoketjun kestävyyttä ja kannattavuutta", Betolarin kaupallinen johtaja Ville Voipio sanoo.

Eesti Energia on Baltian johtava energiapalvelujen tarjoaja ja alueen suurin tuulienergian tuottaja. Yhtiön nestemäisten polttoaineiden tuotantoa öljyliuskeesta korvataan asteittain kiertotalouteen perustuvalla kemikaalien tuotannolla. Yksi nykyisistä haasteista on löytää ratkaisu eri tuotantoprosesseissa syntyvään öljyliusketuhkaan. Energiantuotannon sivuvirtana syntyy vuosittain miljoona tonnia tuhkaa, joka on kasattu tuhkavuoriksi Narvassa Koillis-Virossa.

"Kiertotalouteen perustuva kemianteollisuutemme on lähes täysin jätteetöntä, sillä jokaisen vaiheen sivutuotteena syntyy seuraavan tuotteen raaka-aine. Näemme tuhkassamme paljon arvoa rakennusteollisuudelle. Eesti Energian ja Betolarin yhteistyön tavoitteena on löytää uusia käyttömahdollisuuksia betoniteollisuudelle. Uudet käyttötavat tukevat toimintamme kestävän kehityksen tavoitteita", Eesti Energian projektijohtaja Veljo Aleksandrov toteaa.

Toimeksianto tukee osaltaan Betolarin viime keväänä päivittämää strategiaa, jonka pääpaino on vaihtoehtoisten sivuvirtojen tunnistamisessa ja kehittämisessä uusien ratkaisujen tarpeisiin kaivosteollisuudessa ja rakentamisessa. Aiemmin syksyllä Betolar kertoi saaneensa toimeksiannon tutkimushankkeesta kaivosteollisuuden sivuvirtojen kaupallistamiseksi Thaimaassa. Yhteistyössä Metson kanssa Betolarin sivuvirtaosaamista tarjotaan Metson litiumprosesseja käyttäville asiakkaille.

"Uudet toimeksiannot osoittavat selvästi, että rakennus- ja kaivosteollisuudessa tarvitaan kipeästi uusia, kiertotalouteen perustuvia, vähähiilisiä ratkaisuja. Näemme nyt kestävään kaivos- ja rakennusteollisuuteen kohdistuvan paineen, joka kasvattaa patentoitujen ja kaupallistettujen ratkaisujemme kysyntää. Tällä hetkellä jätteeksi päätyvistä sivuvirroista voidaan tehdä kaupallisesti arvokkaita raaka-aineita ja siten pienentää kaivosteollisuuden jätekuormaa", Voipio sanoo.

Ville Voipio, kaupallinen johtaja, Betolar, ville.voipio@betolar.com, puh. +358 50 562 1809
Martta Valkola, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Betolar, martta.valkola@betolar.com, puh. +358 40 547 1981
Veljo Aleksandrov, Project Director, Eesti Energia, veljo.aleksandrov@energia.ee, puh. +372 5168573
Lennart Komp, Communications Manager, Eesti Energia, lennart.komp@energia.ee, puh. +372 5626 6964

Vuonna 2016 perustettu Betolar on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle ja yrityksen kotipaikka on Kannonkoskella. Lisätietoa www.betolar.com.

Tietoa Eesti Energiasta

Eesti Energia on kansainvälinen energiayhtiö, jonka kotimarkkinat ovat Baltian maat, Suomi ja Puola. Yhtiö harjoittaa sekä energiantuotantoa että myyntiä tarjoten samalla asiakkailleen hyödyllisiä ja käteviä energiaratkaisuja. Yhtiön tavoitteena on saavuttaa hiilidioksidineutraalius sähköntuotannossa vuoteen 2035 mennessä ja koko konsernin tuotannossa vuoteen 2045 mennessä. Viron ulkopuolella konserni toimii Enefit-brändin alla.