Betolar Oyj: Betolar ja JA-KO Betoni allekirjoittaneet 10-vuotiset Geoprime® lisenssi- ja toimitussopimukset

Yhtiötiedote 4.2.2022 klo 21.45

Betolar Oyj: Betolar ja JA-KO Betoni allekirjoittaneet 10-vuotiset Geoprime®-lisenssi- ja toimitussopimukset

Betolar Oyj ja JA-KO Betoni Oy ovat allekirjoittaneet Betolarin kehittämää vähähiilistä Geoprime®-konseptia koskevan lisenssisopimuksen. JA-KO Betoni saa oikeuden hyödyntää betonituotteidensa valmistuksessa Geoprime®-konseptin mukaista materiaaliteknologiaratkaisua sekä siihen liittyviä jatkuvia tutkimus- ja kehitys- sekä asiantuntijapalveluita. Sopimus sisältää myös oikeuden käyttää konseptin mukaisesti valmistetuissa tuotteissaan rekisteröityjä Betolar®- ja Geoprime®-tavaramerkkejä. Lisäksi osapuolet ovat tehneet toimitussopimuksen Geoprime-ratkaisussa käytettävistä kemikaaleista.

Sopimuksen kesto on 10 vuotta ja se kattaa oikeuden käyttää Geoprime®-konseptia kaikissa JA-KO Betonin tuotannossa olevissa betonituotteissa. Ensimmäisenä Geoprime®-ratkaisua tullaan käyttämään valmisvaletuissa betonituotteissa kuten erilaisissa infratuotteissa, pylväsjalustoissa sekä sähköautojen latausasemien jalustoissa.

JA-KO Betonin maksama lisenssimaksu perustuu sen Geoprime®-materiaalista valmistamien tuotteiden volyymiin sekä säännölliseen kiinteään lisenssin ylläpitomaksuun. Osapuolet eivät julkaise lisenssi- tai toimitussopimusten kaupallista arvoa tai ehtoja.

”Tämä on Betolarin ensimmäinen kaupallinen lisenssisopimus, joka johtaa teollisen tuotannon aloittamiseen. JA-KO Betonin kanssa aloitettava yhteistyö on merkittävä osoitus Betolarin kehittämän Geoprime-konseptin ja materiaaliratkaisun toimivuudesta ja hyväksyttävyydestä betoniteollisuudessa. Sopimus on päänavaus betoniteollisuuden vihreän murroksen toteuttamisessa ja vastaus rakennusteollisuuden tarpeeseen saada vähähiilisiä tuotteita markkinoille”, Betolarin toimitusjohtaja Matti Löppönen sanoo.

”Nyt solmittu lisenssi- ja toimitussopimus Betolarin kanssa mahdollistaa vahvan vähähiilisten betonituotteiden kehittämisen ja valmistamisen, joka tuo JA-KO Betonille vahvaa kilpailuetua ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Käynnistämme helmikuussa Geoprime®-tuotannon tehtaallamme Kokkolassa. Tämä on erittäin merkittävä päänavaus yhtiöllemme kohti vihreää, ympäristöystävällistä rakentamista”, JA-KO Betonin toimitusjohtaja Jaakko Eloranta toteaa.

Betolar Oyj:

Matti Löppönen, toimitusjohtaja, puh. 050 306 6335

JA-KO Betoni Oy:

Jaakko Eloranta, toimitusjohtaja, puh. 044 066 5635

Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) Helsingin sivukonttori, +358 9 6162 8000

Betolar Oyj on suomalainen materiaaliteknologiayritys, joka tarjoaa kestävän ja vähähiilisen betonin tuotannon Geoprime®-ratkaisulla. Ratkaisulla muunnetaan useita aiemmin käyttämättömiä, teollisuuden massiivisia sivuvirtoja sementin korvikkeeksi.

Betolarin tekoälyä hyödyntävä innovaatio voi vähentää huomattavasti hiilidioksidipäästöjä perinteiseen, sementin käyttöön perustuvaan betonin valmistukseen verrattuna optimoimalla jo olemassa olevia valmistusprosesseja. Betolarin missiona on mahdollistaa globaalisti eri toimialojen vihreän siirtymän, erityisesti rakennus-, prosessi-, ja energiateollisuudessa tarjoamalla ratkaisuja ainutlaatuisen materiaaliteknologiansa hyödyntämiseen. Lue lisää: www.betolar.com

Tietoa JA-KO Betonista

JA-KO Betoni Oy on Kokkolassa kotipaikkaansa pitävä betonialan ammattilainen, jolla on alalta yli 50 vuoden kokemus. Yhtiö tarjoaa asiakkailleen monipuolisen valikoiman betonituotteita ja valmisbetonia sekä erilaisia räätälöityjä palvelukonsepteja Suomessa ja vientiprojekteissa.

JA-KO Betonilla on valmisbetonitehtaat Kokkolassa, Pietarsaaressa, Närpiössä, Mustasaaressa ja Seinäjoella. Betonituotteita valmistava tehdas sijaitsee Kokkolassa, jossa valmistetaan kaivonrenkaita, pylväsjalustoja sekä betonipainoja. Pietarsaaressa on valimo, jossa valetaan maatilaelementtejä sekä muita erikoistuotteita asiakkaiden tarpeisiin. JA-KO Betoni on Ruskon Betonin itsenäinen tytäryhtiö. www.jakobetoni.fi