Betolar Oyj: Betolar on allekirjoittanut ensimmäisen kaupallisen sopimuksensa Geoprime®-ratkaisun käytöstä Vietnamissa Trung Hieun kanssa

Yhtiötiedote/sisäpiiritieto
30.6.2022 klo 8:15

Betolar ja vietnamilainen betoniharkkovalmistaja Trung Hieu Investment and Development Corporation ovat allekirjoittaneet viisivuotisen kaupallisen sopimuksen Betolarin kehittämän Geoprime-ratkaisun käytöstä vähähiilisten kiertotalousbetonituotteiden valmistuksessa. Sopimus on Betolarin ensimmäinen kaupallinen sopimus Vietnamin ja samalla Aasian myös markkinoilla.

”Vietnam on maailman kolmanneksi suurin sementin tuottaja ja neljänneksi suurin sementin kuluttaja 85 miljoonalla tonnilla vuosittain. Arvioimme, että Vietnamin markkina edustaa meille merkittävää kaupallista potentiaalia lähivuosien aikana valtavan sementin korvauspotentiaalin takia”, Betolarin Aasian-toimintojen johtaja Juha Pinomaa sanoo.

Trung Hieu on Ho Chi Minh Cityn rakennusmarkkinoilla toimiva rakennusharkkojen ja päällystekivien valmistaja, jonka tuotantokapasiteetti on 100 miljoonaa harkkoa vuodessa, mikä vastaa 120 000 tonnia betonia. Sopimuksen myötä Trung Hieulla on oikeus käyttää Geoprime-ratkaisua betonituotteidensa valmistuksessa. Sopimus mahdollistaa valmistuksen jopa 80 prosenttia pienemmillä raaka-aineiden CO2-päästöillä paikallisia teollisia sivuvirtoja hyödyntämällä.

Trung Hieu hyödyntää Betolarin jatkuvaa tuotekehitystä, asiantuntijapalveluita ja datatukea tuotteiden valmistuksessa. Sillä on myös oikeus käyttää Geoprime-tavaramerkkiä konseptin mukaisesti valmistetuissa tuotteissaan.

”Meille on tärkeää, että voimme tarjota vähähiilisiä betonituotteita, sillä kestävien betonituotteiden kysyntä kasvaa nopeasti. Geoprime mahdollistaa tuotannon siirtämisen kokonaan vähähiilisiin betonituotteisiin vuoden 2023 aikana”, Trung Hieun omistaja ja toimitusjohtaja Luyen Nguyen sanoo.

Vietnamin hallitus ajaa siirtymistä perinteisistä punatiilistä sementtipohjaisiin, ilman kuumennusta tuotettaviin betoniharkkoihin. Hallituksen asettama tavoite on, että vuoteen 2030 mennessä 40–45 prosenttia Vietnamin 26 miljardin rakennustiilen vuosituotannosta tuotettaisiin betoniharkkoina.

”Voimme edistää paikallista kiertotaloutta ja jouduttaa Vietnamin kestävän kehityksen pyrkimyksiä tarjoamalla suoraan sementittömiä vaihtoehtoja. Vietnamin teräs- ja energiateollisuuden sivuvirtoina syntyy suuria määriä teräskuonaa ja lentotuhkaa, joita voidaan käyttää Geoprime-pohjaiseen betoniin”, Juha Pinomaa toteaa.

Matti Löppönen, toimitusjohtaja, Betolar Oyj, puh. 050 306 6335, matti.lopponen@betolar.com
Riikka Ylikoski, talousjohtaja, Betolar Oyj, puh. 040 828 2632, riikka.ylikoski@betolar.com
Juha Pinomaa, Aasian-toimintojen johtaja, Betolar, puh. 040 5000281, juha.pinomaa@betolar.com

Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) Helsingin sivukonttori, puh. +358 9 6162 8000

Betolar Oyj on suomalainen materiaaliteknologiayritys, joka tarjoaa kestävän ja vähähiilisen betonin tuotannon Geoprime®-ratkaisulla. Ratkaisulla muunnetaan useita aiemmin käyttämättömiä, teollisuuden massiivisia sivuvirtoja sementin korvikkeeksi.

Betolarin tekoälyä hyödyntävä innovaatio voi vähentää huomattavasti hiilidioksidipäästöjä perinteiseen, sementin käyttöön perustuvaan betonin valmistukseen verrattuna optimoimalla jo olemassa olevia valmistusprosesseja. Betolarin missiona on mahdollistaa globaalisti eri toimialojen vihreän siirtymän, erityisesti rakennus-, prosessi-, ja energiateollisuudessa tarjoamalla ratkaisuja ainutlaatuisen materiaaliteknologiansa hyödyntämiseen.

Betolar on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle. Lisätietoa www.betolar.com

Tietoa Trung Hieusta

Trung Hieu Investment and Development Corporation on perustettu vuonna 2013 painottuen ympäristöystävällisten materiaalien valmistukseen ja hyödyntämiseen rakentamisessa. Yhtiö on keskittynyt korkealaatuisten rakennusharkkojen valmistukseen Etelä-Vietnamin rakennusmarkkinoille. Yrityksen pääkonttori on Binh Duongin maakunnassa ja tehdas Dong Nain maakunnassa.

Rakennusharkot valmistetaan nykyaikaisilla tuotantolinjoilla, huomio on kiinnittynyt tuotestandardeihin ja jatkuvaan laadun parantamiseen. Valmistuskapasiteetti on 100 miljoonaa harkkioa vuodessa. Lisätietoa: www.gachkhongnungtrunghieu.com, trunghieucorporation@gmail.com