Betolar Oyj:n liiketoimintakatsaus 1–3/2024: Kaivosliiketoiminta avautunut

30.4.2024 klo 8.30

Betolar Oyj:n liiketoimintakatsaus 1–3/2024 (tilintarkastamaton)

Betolar Oyj:n liiketoimintakatsaus 1–3/2024: Kaivosliiketoiminta avautunut

Tämä on tiivistelmä liiketoimintakatsauksesta, joka on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä sekä ladattavissa yhtiön internet-sivuilla osoitteessa https://www.betolar.com/sijoittajille

Tammi-maaliskuu 2024 lyhyesti

• Liikevaihto oli 68 tuhatta euroa (43 tuhatta euroa)
  • Käyttökate oli -1 959 tuhatta euroa (-3 124 tuhatta euroa)
  • Rahavarat ja lyhytaikaiset rahastosijoitukset kauden lopussa olivat 11 665 tuhatta euroa (22 604 tuhatta euroa)
  • Saadut tilaukset olivat 369 tuhatta euroa (46 tuhatta euroa)
  • Uusien tutkimuspalveluprojektien määrä oli 2 (-)
  • Uusien pilottiasiakkaiden määrä oli 1 (5)
  • Henkilöstömäärä oli keskimäärin 52 (66)

Keskeiset tapahtumat tammi-maaliskuu

• Betolarille myönnettiin patentti tien tai maapohjan kantavan kerroksen käsittelemiseksi, mikä mahdollistaa elinkaarikustannusten vähentämisen.
  • Betolar päivitti 14.2.2024 keskipitkän ja pitkän aikavälin liiketoiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet.
  • Varsinainen yhtiökokous pidettiin 27.3.2024.

Keskeiset tapahtumat kauden jälkeen

• Hallitus nimitti operatiivisen johtajan Tuija Kalpalan Betolarin uudeksi toimitusjohtajaksi vauhdittamaan yhtiön kaupallista kehitystä. Hän aloitti tehtävässään 22.4.2024.
  • Talousjohtaja sekä johtoryhmän jäsen Riikka Ylikoski ilmoitti siirtyvänsä uusiin tehtäviin yhtiön ulkopuolelle. Ylikoski jatkaa tehtävissään heinäkuun puoleen väliin saakka.
  • Myynti- ja operaatiotoimintojen yhdistyessä kaupallinen johtaja Ville Voipio siirtyi pois johtoryhmästä.
  • Yhtiö käynnisti muutosneuvottelut 29.4.2024 keskittyessään nopeasti kehittyviin sivuvirta-, kaivos- ja metalliteollisuuden ratkaisuihin.

Tämä liiketoimintakatsaus ei ole IAS 34 -standardin mukainen osavuosikatsaus. Yhtiö noudattaa arvopaperimarkkinalain mukaista puolivuotisraportointia ja julkistaa vuoden kolmen ja yhdeksän ensimmäisen kuukauden osalta liiketoimintakatsaukset, joissa esitetään yhtiön strategian etenemistä sekä liiketoiminnan kehittymistä kuvaavat keskeiset tiedot ja tunnusluvut. Tässä liiketoimintakatsauksessa esitettävät luvut ovat tilintarkastamattomia. Luvut sulkeissa viittaavat edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan, ellei toisin mainita.

Avainluvut

(tuhatta euroa, jollei toisin ilmoitettu) 1–3
1–3
1–12
20232
Taloudelliset tunnusluvut
Liikevaihto 68 43 515
Käyttökate1 -1 959 -3 124 -11 181
Rahat ja lyhytaikaiset rahastosijoitukset (kauden lopussa)1 11 665 22 604 14 315
Operatiiviset tunnusluvut
Saadut tilaukset (tuhatta euroa)1 369 46 -
Uusien tutkimuspalveluprojektien lukumäärä1 2 - -
Uusien pilottiasiakkaiden lukumäärä1 1 5 24
Henkilöstö (keskimääräinen lukumäärä kauden aikana) 52 66 60

1. Betolar käyttää neljännesvuosittain operatiivisen kannattavuuden ja liiketoiminnan kehittymisen mittareina eräitä vaihtoehtoisia tunnuslukuja (käyttökate, rahavarat ja lyhytaikaiset rahastosijoitukset, saadut tilaukset, uusien tutkimuspalveluprojektien lukumäärä, uusien pilottiasiakkaiden lukumäärä). Näiden tunnuslukujen määritelmät ja laskentakaavat löytyvät katsauksen liitteenä.
  2. Tilikauden 2023 luvut on tilintarkastettu.

Toimitusjohtaja Tuija Kalpala

Keskityimme ensimmäisellä vuosineljänneksellä kaivosliiketoimintaan. Vastaamme kaivosrakentamisen suurivolyymisten ja vähähiilisten materiaaliratkaisujen tarpeeseen sekä tarjoamme keinoja kaivostoiminnan sivuvirtojen hyödyntämiselle esimerkiksi maastabiloinnissa. Tämän rinnalla jatkoimme ontelolaattojen kehitystyötä keskittyen erityisesti nykyisten asiakkaidemme hankkeisiin.

Kaivosteollisuus ja hyödyntämättömät sivuvirrat tarjoavat merkittävää potentiaalia Betolarin liiketoiminnalle. Alkuvuonna saimme kahdelta kaivosyhtiöltä kaupalliset tutkimuspalveluprojektit, joiden tavoitteena on kehittää materiaaliratkaisuja vähäpäästöiseen ja jätteettömään kaivostoimintaan. Lisäksi maaliskuussa aloimme kehittää Outokummulle sementitöntä ruiskubetonia käytettäväksi Kemin kromikaivoksen rakenteissa.

Arvioimme, että kaivosteollisuuden päästövähennystavoitteet kasvattavat edelleen kiinnostusta ja kysyntää Betolarin sementtiä korvaaville ratkaisuille. Näemmekin tässä suurivolyymisessa markkinassa mahdollisuuden liiketoiminnan nopeaan kasvattamiseen.

Alkuvuoden tilaukset Euroopassa ja Aasiassa vahvistavat osaltaan strategiaamme. Kiihdytämme hyödyntämättömien sivuvirtojen tutkimista ja kaupallistamista. Sementtiä korvaavan ratkaisun kehityksessä pystymme hyödyntämään jo olemassa olevia ratkaisuja, joita on kehitetty betonituoteliiketoimintaan.

Julkaisimme alkuvuonna sivuvirtoja tuottaville yrityksille tekoälypohjaisen sivuvirta-analyysipalvelun. Palvelu tuottaa asiakkaille kustannustehokkaasti ja nopeasti alustavan kartoituksen niiden toiminnassaan syntyvän materiaalin hyödyntämismahdollisuuksista. Tämän uudenlaisen lähestymistavan kautta Betolar pystyy hyödyntämään uudenlaisia sivuvirtoja laajemmin kuin perinteisin menetelmin. Palvelu lanseerattiin tarkasti kohdennetulle asiakasryhmälle, mutta sitä laajennetaan vaiheittain suuremmalle asiakaskunnalle.

Yhtiön liikevaihto ensimmäisellä vuosineljännekseltä oli alhainen. Voitetut tutkimuspalveluprojektit kuitenkin vahvistavat tulevaisuuden odotuksia ja jatkossa raportoimme uudet tutkimuspalveluprojektit osana taloudellista raportointiamme. Alkuvaiheen konsultatiivisten tutkimuspalveluprojektien edistyttyä tavoitteemme on olla osa arvoketjua ja kaupallistaa kehitettyä sivuvirta- tai materiaaliratkaisua yhdessä asiakkaamme kanssa.

Betolarin sivuvirta- ja teknologiaosaaminen on erittäin vahvaa ja se tarjoaa merkittäviä kaupallisia mahdollisuuksia. Vihreän siirtymän markkinakysyntään vastaaminen sivuvirta-, kaivos- ja metallitoimialalla edellyttää meiltä toiminnan tehostamista ja asiakaslähtöisen toimintakulttuurin vahvistamista. Käynnistimme koko Suomen henkilöstöä koskevat muutosneuvottelut huhtikuussa. Toimintakulttuurissamme asiakkaan tarpeet ovat keskiössä ja erityistä painoarvoa annetaan asiakasprojektien tehokkaalle läpiviemiselle.

Taloudellinen raportointi

Betolar julkaisee vuonna 2024 seuraavat taloudelliset raportit:

• 27.8. Puolivuosikatsaus
  • 1.11. Q3 liiketoimintakatsaus

Betolarin taloudelliset raportit ovat saatavilla yhtiön verkkosivuilta osoitteessa www.betolar.com/sijoittajille.

Verkkolähetys sijoittajille ja medialle

Betolar järjestää englanninkielisen suoran verkkolähetyksen sijoittajille ja medialle 30.4.2024 klo 10.00 Suomen aikaa.

Lähetystä voi seurata osoitteessa https://betolar.videosync.fi/q1-2024

Englanninkielisessä esityksessä toimitusjohtaja Tuija Kalpala ja talousjohtaja Riikka Ylikoski esittelevät Betolarin liiketoimintakatsauksen. Tilaisuuden tallenne sekä vastaava esitys on saatavilla osoitteessa Betolarin sijoittajasivustolla myöhemmin samana päivänä.

Tuija Kalpala, toimitusjohtaja, Betolar Oyj, tuija.kalpala@betolar.com, puh. +358505676608

Vuonna 2016 perustettu Betolar on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle ja yrityksen kotipaikka on Kannonkoskella. Lisätietoa www.betolar.com.