Betolar Oyj:n varsinaisen yhtiökokouksen päätökset sekä hallituksen järjestäytyminen

Yhtiötiedote 27.3.2024 klo 13:10

Betolar Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin keskiviikkona 27.3.2024.

Varsinainen yhtiökokous hyväksyi tilikauden 2023 tilinpäätöksen ja myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle.

Päätös taseen osoittaman tappion käyttämisestä

Varsinainen yhtiökokous päätti siirtää tilikauden tappion edellisten tilikausien voitto (tappio) tilille ja päätti olla jakamatta osinkoa hallituksen ehdotuksen mukaisesti.

Hallituksen jäsenet ja palkitseminen

Varsinainen yhtiökokous vahvisti osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotuksen mukaisesti, että hallitus koostuu seitsemästä (7) jäsenestä ja valitsi hallituksen jäseniksi uudelleen Ilkka Salosen, Tero Ojanperän, Kalle Härkin, Soile Kankaanpään, Juha Leppäsen ja Inka Meron sekä uutena jäsenenä Anders Dahlblomin.

Varsinainen yhtiökokous päätti, että hallituksen puheenjohtajalle maksetaan 3 500 euroa kuukaudessa, varapuheenjohtajalle 2 700 euroa kuukaudessa ja muille hallituksen jäsenille kullekin 1 900 euroa kuukaudessa. Lisäksi yhtiökokous päätti, että valiokunnan puheenjohtajalle maksetaan 600 euroa hallituksen perustamien valiokuntien kokoukselta ja muille valiokuntien jäsenille 300 euroa kokoukselta. Matkakustannukset korvataan Verohallinnon vahvistaman kulloisenkin matkakorvausperusteen enimmäismäärän mukaisina.

Tilintarkastaja

Varsinainen yhtiökokous valitsi tilintarkastusyhteisö PricewaterhouseCoopers Oy:n uudelleen yhtiön tilintarkastajaksi hallituksen ehdotuksen mukaisesti. Tilintarkastajan palkkiot maksetaan kohtuullisen laskun mukaan. PricewaterhouseCoopers Oy on ilmoittanut, että Janne Rajalahti toimii päävastuullisena tilintarkastajana.

Hallituksen valtuuttaminen päättämään osakeannista sekä optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta

Varsinainen yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti valtuuttaa hallituksen päättämään enintään 1 960 688 osakkeen (mukaan lukien erityisten oikeuksien perusteella annettavat osakkeet) antamisesta yhdessä tai useammassa erässä, mikä vastaa noin kymmentä (10) prosenttia yhtiön kaikkien osakkeiden lukumäärästä. Hallitus päättää kaikista osakeannin sekä optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisen ehdoista valtuutuksen puitteissa. Osakeanti ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antaminen, sisältäen optiot, voi tapahtua myös suunnatusti osakkeenomistajan etuoikeudesta poiketen (suunnattu osakeanti).  Yhtiön kannustin- ja sitouttamisjärjestelmien toteuttamiseen annettavien osakkeiden uusien optioiden lukumäärä voi olla yhteensä enintään 800 000 yhtiön uutta ja/tai hallussa olevaa osaketta, mikä vastaa noin neljää (4) prosenttia yhtiön kaikista osakkeista varsinaisen yhtiökokouksen kutsuhetkellä. Kyseinen kannustinjärjestelmien toteuttamiseen annettavien osakkeiden määrä sisältyy edellä mainittuun osakeantivaltuutuksen kokonaismäärään.

Hallituksen valtuuttaminen päättämään omien osakkeiden hankkimisesta

Varsinainen yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti valtuuttaa hallituksen päättämään enintään 1 960 688 yhtiön oman osakkeen hankinnasta mikä vastaa noin kymmentä (10) prosenttia yhtiön kaikkien osakkeiden lukumäärästä. Omia osakkeita voidaan hankkia vain vapaalla omalla pääomalla ja hankintapäivänä monenkeskisessä kaupankäynnissä muodostuvaan hintaan tai muuten markkinoilla muodostuvaan hintaan. Osakkeita voidaan hankkia myös julkisen kaupankäynnin ulkopuolella hintaan, joka enimmillään vastaa hankintahetken markkinahintaa julkisessa kaupankäynnissä.

Hallitus päättää, miten osakkeita hankitaan. Omia osakkeita voidaan hankkia muuten kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa (suunnattu hankinta), jos siihen on yhtiön kannalta painava taloudellinen syy. Valtuutus on voimassa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2025 saakka ja se kumoaa varsinaisen yhtiökokouksen 31.3.2023 antaman valtuutuksen.

Hallituksen järjestäytyminen

Betolar Oyj:n hallitus piti järjestäytymiskokouksensa varsinaisen yhtiökokouksen jälkeen. Hallitus valitsi keskuudestaan hallituksen puheenjohtajan, varapuheenjohtajan sekä tarkastusvaliokunnan ja henkilöstö- ja palkitsemisvaliokunnan jäsenet.

Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Ilkka Salonen ja varapuheenjohtajaksi Tero Ojanperä. Tarkastusvaliokuntaan kuuluvat Anders Dahlblom (puheenjohtaja), Kalle Härkki, Soile Kankaanpää ja Ilkka Salonen. Henkilöstö- ja palkitsemisvaliokuntaan kuuluvat Tero Ojanperä (puheenjohtaja), Kalle Härkki, Inka Mero ja Ilkka Salonen.

Lisätietoja:

Hallituksen puheenjohtaja Ilkka Salonen, p. +358 45 359 4434

Aktia Alexander Corporate Finance Oy, +358 50 520 4098

Vuonna 2016 perustettu Betolar on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle ja yrityksen kotipaikka on Kannonkoskella. Lisätietoa: www.betolar.com