Betolarille on myönnetty nestekemikaaliannostelulaitetta koskeva patentti

12.6.2024 klo 12.10

Betolarille on myönnetty nestekemikaaliannostelulaitetta koskeva patentti

Materiaaliteknologiayhtiö Betolar Oyj:lle on myönnetty nestekemikaaliannostelulaitetta ja -menetelmää koskeva patentti Suomessa. Patentoidun keksinnön avulla voidaan varmistaa kemikaalien annostelun tehokkuus ja tarkkuus teollisessa mittakaavassa, mikä on oleellista Betolarin asiakkailleen tarjoamissa sementtiä korvaavissa vähähiilisissä ratkaisuissa.

Perinteisissä ratkaisuissa nestemäisen kemikaalin annostelu on usein epätarkkaa, sillä annostelulaite saattaa sijaita kaukana käyttöpaikasta. Tämä voi heikentää kemikaalien annostelun tasalaatuisuutta. Betolarin patentin suojaama nestekemikaaliannostelijan kalvopumppuratkaisu tuottaa tarkemman annostelun kuin perinteinen siirtopumppu riippumatta siirrettävän nesteen siirtokorkeudesta tai etäisyydestä. Annosteluputkessa on anturi, joka mittaa liuoksen virtausnopeutta ja lähettää tiedon ohjausyksikköön. Tämän ohjaussignaalin avulla säädetään pumpun nopeutta, jotta saavutetaan haluttu annostelumäärä. Lisäksi annosteluputkeen voidaan kytkeä useita eri kemikaalien syöttöjä, jotka sekoittuvat keskenään ennen prosessia. Tämä on merkittävä etu monissa sementtiä korvaavissa ratkaisuissa. Ratkaisun avulla voidaan varmistaa eri kemikaalien oikea suhde ja tasainen sekoittuminen sekä reaktioiden oikea-aikaisempi käynnistyminen.

Yhtiön mukaan se pystyy hyödyntämään keksintöä sekä kaivos- että betoniliiketoiminnassaan. Vahvistuvan patenttisalkun arvioidaan kasvattavan yhtiön liiketoimintaa ja arvoa pitkällä aikavälillä. Patentilla ei arvioida olevan välitöntä vaikutusta Betolarin liiketoiminnalliseen tulokseen.

Betolarille on myönnetty seitsemän patenttia ja yhtiöllä on lisäksi merkittävä määrä keksintöjä prosessissa patentin hyväksymiseksi tukemaan kaivos- ja metallitoimialan tarpeita.

Tuija Kalpala, toimitusjohtaja, Betolar Oyj, puh. 050 567 6608, tuija.kalpala@betolar.com

Betolar Oyj on suomalainen materiaaliteknologiayritys, joka edistää kaivosteollisuuden ja rakentamisen vihreää siirtymää. Betolarin missiona on auttaa vähentämään CO-päästöjä ja neitseellisten luonnonvarojen käyttöä.

Betolar kehittää vähähiilisiä ja jätteettömiä ratkaisuja kaivos- ja metalliteollisuudelle. Betolarin Geoprime®-ratkaisu tuottaa mm. maailman vähäpäästöisimpiä ontelolaattoja. Betolarin tekoälypohjainen data-alusta luo arvoa teollisuuden sivuvirroille, nopeuttaa ratkaisukehitystä ja rakentaa globaaleja markkinoita sivuvirroille.

Vuonna 2016 perustettu Betolar on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle, ja yrityksen kotipaikka on Kannonkoskella. Lisätietoa: www.betolar.com.