Betolarille on myönnetty patentti CEM III/B kiihdytinratkaisulle

22.8.2024 17.00

Betolarille on myönnetty patentti CEM III/B kiihdytinratkaisulle

Materiaaliteknologiayhtiö Betolar Oyj:lle on myönnetty Suomessa patentti CEM III/B seossementille tarkoitetulle kiihdytinratkaisulle. Tämä innovaatio nopeuttaa vähähiilisen betonin alkuvaiheen lujuudenkehitystä, mikä mahdollistaa perinteisen muottikierron nopeuden saavuttamisen. Tämä on keskeinen tekijä betonielementtien- ja tuotteiden valmistuksen tehokkuudessa.

Vähähiilisten seossementtien haaste on riittävän alkulujuuden muodostuminen, ja toimivaa kiihdytintä ei ole ollut saatavilla. Seossementtien laajamittainen käyttö edellyttää, että tuotteen alkulujuus kehittyy tarpeeksi nopeasti. Betolarin ratkaisulla alkulujuuden muodostuminen tapahtuu merkittävästi nopeammin kuin markkinoilla olevilla muilla ratkaisuilla, mikä edistää vähähiilisten seossementtien käyttöä esimerkiksi elementtituotannossa.

”Patentoitu keksintömme avaa ovet seossementtien laajamittaiselle käytölle betonielementti- ja tuotetuotannossa, mikä vähentää merkittävästi CO2-päästöjä ja tukee kestävää kehitystä rakennusalalla. Lisäksi se mahdollistaa esimerkiksi vähähiilisen ruiskubetonoinnin kaivosteollisuudessa ja ontelolaattojen valmistuksen tehdasmittakaavassa”, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Tuija Kalpala.

Vahvistuvan patenttisalkun arvioidaan kasvattavan yhtiön liiketoimintaa ja arvoa pitkällä aikavälillä. Patentilla ei arvioida olevan välitöntä vaikutusta Betolarin taloudelliseen tulokseen. Betolar on saanut hyväksytyn patentin jo yhdeksälle keksinnölle ja yhtiöllä on lisäksi merkittävä määrä keksintöjä prosessissa patentin hyväksymiseksi tukemaan kaivos- ja metallitoimialan tarpeita.

Tuija Kalpala, toimitusjohtaja, Betolar Oyj, puh. 050 567 6608, tuija.kalpala@betolar.com

Juha Leppänen, perustaja ja hallituksen jäsen, Betolar Oyj, puh. 040 544 4861, juha.leppanen@betolar.com

Betolar Oyj on suomalainen materiaaliteknologiayritys, joka edistää kaivosteollisuuden ja rakentamisen vihreää siirtymää. Betolarin missiona on auttaa vähentämään CO₂-päästöjä ja neitseellisten luonnonvarojen käyttöä.

Betolar kehittää vähähiilisiä ja jätteettömiä ratkaisuja kaivos- ja metalliteollisuudelle. Betolarin Geoprime®-ratkaisu tuottaa mm. maailman vähäpäästöisimpiä ontelolaattoja. Betolarin tekoälypohjainen data-alusta luo arvoa teollisuuden sivuvirroille, nopeuttaa ratkaisukehitystä ja rakentaa globaaleja markkinoita sivuvirroille.

Vuonna 2016 perustettu Betolar on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle, ja yrityksen kotipaikka on Kannonkoskella. Lisätietoa: www.betolar.com.