Betolarille Suomalaisten Kemistien Seuran Kiertotalousinnovaatiopalkinto

10.4.2024

Betolarille Suomalaisten Kemistien Seuran Kiertotalousinnovaatiopalkinto

Suomalaisten Kemistien Seura (SKS) myönsi Betolarille vuoden 2024 Kiertotalousinnovaatiopalkinnon. Palkinto luovutettiin ChemBio Finland 2024 -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa.

Betolarille myönnetty palkinto on seuran tunnustus innovatiivisesta kiertotalouden kemiaan liittyvästä liiketoimintaideasta, joka tuottaa sekä ympäristöhyötyjä että taloudellista hyötyä.

Betolarin menetelmällä teolliset jäte- ja sivuvirrat voidaan muuttaa vähähiilisiksi rakennusmateriaaleiksi kaivostoiminnan ja rakentamisen tarpeisiin. Tällä geopolymeeripohjaisella rakennusmateriaalilla voidaan pienentää hiilijalanjälkeä käyttämällä teollisuuden standardoituja sivuvirtoja, kuten lentotuhkaa ja masuunikuonaa.

Tuotekehityksessä etsitään jatkuvasti uusia sivuvirtoja riittävän suurten tuotantomäärien saavuttamiseksi. Betolarin tuotteilla on onnistuttu vähentämään raaka-aineiden hiilidioksidipäästöjä jopa 80 prosenttia perinteiseen betoniin verrattuna.

”Betolarin ratkaisu on erinomainen esimerkki tieteelliseen tutkimukseen nojaavasta liiketoiminnasta, jolla pyritään vastaamaan maailmanlaajuisesti merkittäviin kestävän kehityksen haasteisiin”, SKS:n palkinnon perusteluissa todetaan.

SKS:n mukaan Betolarin kiertotalousinnovaatiossa kemian osaaminen ja tutkimus on tärkeää. Sivuvirtojen hyödyntäminen edellyttää käytettävien raaka-aineiden ja niistä valmistettavien uusien tuotteiden ominaisuuksien ja laadun tuntemusta sekä niiden tutkimukseen soveltuvia analyysimenetelmiä.

”Meille on tärkeää saada tunnustusta tiedeyhteisöltä. Olemme panostaneet tutkimus- ja tuotekehitystoiminnassamme erityisesti tieteelliseen tutkimustietoon. Olemme rekrytoineet viime vuosina alansa huippuja, joilla on merkittävät akateemiset näytöt. Henkilöstöstämme joka kolmannella on tohtorintutkinto”, Betolarin toimitusjohtaja Riku Kytömäki sanoo.

Riku Kytömäki, toimitusjohtaja, Betolar Oyj, riku.kytomaki@betolar.com, puh. +358 50 511 8288
Sari Vihavainen, toiminnanjohtaja, Suomalaisten Kemistien Seura, sari.vihavainen@kemianseura.fi, puh. +358 50 458 3394

Vuonna 2016 perustettu Betolar on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle ja yrityksen kotipaikka on Kannonkoskella. Lisätietoa: www.betolar.com

Tietoa Suomalaisten Kemistien Seurasta

Suomalaisten Kemistien Seura on sitoutumaton tieteellinen seura. SKS korostaa kemian merkitystä yhteiskunnassa, toimii kemian kansainvälisillä foorumeilla ja edistää tieteen, koulutuksen, teollisuuden ja muiden yhteiskunnallisten toimijoiden verkottumista.