Betolarin sähköenergian varastointia koskeva patentti laajenee Euroopan ja Intian markkinoille

16.6.2023 klo 12:30

Betolarin sähköenergian varastointia koskeva patentti laajenee Euroopan ja Intian markkinoille

Materiaaliteknologiayhtiö Betolar on saanut merkittävät hyväksynnät patentille, joka liittyy jätteiden hyödyntämiseen sähkön varastoinnissa. Sähköenergian varastointia koskeva patentti laajenee Euroopan ja Intian markkinoille.

Uusiutuvan energian myötä sähköntuotannossa on noussut haasteeksi kysynnän ja tarjonnan tasapainottaminen, mikä edellyttää uusia menetelmiä varastoida sähköenergiaa muun muassa tasaamalla lyhytkestoisia huippuja. Betolarin kehittämä ja patentoima menetelmä koskee sähköenergian varastointia, jossa voidaan hyödyntää suuria määriä jätepohjaista materiaalia.

”Keksintömme koskee menetelmää, jossa jätepohjaisella betoninkaltaisella massalla on kyky varastoida sähköä. Se luo uusia mielenkiintoisia mahdollisuuksia infrarakentamisen saralla. Massaa voitaisiin hyödyntää esimerkiksi infratuotteissa kuten aurinkopaneelin jalustassa, rakennuksen perustuksissa tai seinäelementeissä. Samalla materiaali ja menetelmä tukisivat paikallista sähkön tuotantoa ja -varastointia.”, Betolarin teknologiajohtaja Jarno Poskela kertoo.

Euroopassa patentti on saatettu voimaan yhtenäispatenttijärjestelmän kattamissa jäsenmaissa sekä Espanjassa ja Norjassa. Patentti on hyväksytty Suomessa jo aiemmin. Euroopan lisäksi patentti on myönnetty myös Intiassa. Kyseessä on laajempi pohjapatentti, jonka päälle on mahdollista rakentaa suojapatentteja.

”Tämä mielenkiintoinen ilmiö on nyt todennettu ja patentoitu ja mahdollistaa innovaation pohjalta tehtävän tuotteistustyön. Etsimme seuraavaksi oikeaa kumppania tuotteistuksen ja kaupallistamisen toteuttamiseksi”, Betolarin kaupallinen johtaja Ville Voipio kertoo.

Yhtiön tavanomaisen tuotekehityksen yhteydessä syntyy innovaatioita, jotka parhaimmillaan johtavat uusiksi lisäarvoa tuottaviksi, patentoitaviksi ratkaisuiksi. Betolar on saanut hyväksytyn patentin viidelle keksinnölle. Lisäksi kahdeksan keksintöä on prosessissa patentin hyväksymiseksi.

”Betolarin patenttisalkku on kasvanut nopeasti. Materiaaliteknologiayhtiönä tutkimus ja kehitys on liiketoimintamme menestyksen kannalta elintärkeää. Kyky tuottaa uusia ratkaisuja muutoin jätteeksi päätyvien sivuvirtojen hyödyntämiselle on olennaista myös koko ekosysteemimme toiminnalle”, Poskela toteaa.

Betolarin IPR-strategian mukaisesti patenttien ensisijaisena tehtävänä on turvata Betolarin ja sen asiakkaiden materiaaliteknologisiin ratkaisuihin perustuva liiketoiminta. Siksi patenttisalkun arvioidaan muodostavan merkittävän komponentin yhtiön arvolle pitkällä aikavälillä.

Sähköjännitettä koskevalla patentilla ei arvioida olevan välitöntä vaikutusta Betolarin liiketoiminnalliseen tulokseen lyhyellä aikavälillä.

Betolarin tekoälyä hyödyntävä innovaatio voi vähentää huomattavasti sementin käytöstä aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä optimoimalla olemassa olevia valmistusprosesseja, tukemalla ratkaisukehitystä kehittyneellä analytiikalla ja luomalla globaaleita markkinoita sivuvirroille. Betolarin missiona on auttaa vähentämään CO2-päästöjä ja neitseellisten luonnonvarojen käyttöä. Vuonna 2016 perustettu Betolar on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle ja yrityksen kotipaikka on Kannonkoskella. Lisätietoa www.betolar.com

Martta Valkola, Head of Marketing and Communications, martta.valkola@betolar.com, +358405471981