Viemäriputkien kaupallinen valmistus Betolarin Geoprime®-ratkaisulla on aloitettu Belgiassa

16.11.2023

Betolarin Geoprime-ratkaisuun perustuvasta alkali-aktivoidusta betonimateriaalista (AAM) valmistettuja viemäriputkia on alettu asentaa Aquafinin viemärilaitoksella Duffelissa Belgiassa. Putket valmistaa Betolarin yhteistyökumppani Tubobel Group.

Belgialainen betonivalmistaja Tubobel Group on kehittänyt yhdessä Betolarin kanssa Belgian markkinoiden tarpeisiin soveltuvan viemäriputken. Betolarin Geoprime-ratkaisu on ilmastoa säästävä vaihtoehto sementille.

Aquafin asennuttaa vuosittain noin 200 kilometriä sade- ja jätevesiviemäriputkia Flanderin alueella. Sadevesiviemärit asennetaan varastoimaan, imeyttämään tai kuljettamaan sadevettä, ja ne tehdään yleensä betonista. Jätevesiviemärit kuljettavat kotitalouksista tulevia jätevesiä kunnallisista viemäreistä jätevedenpuhdistamoon. Jätevesiviemäriputket ovat nykyisellään muovia, lasitettua savea tai betonia.

”Aquafin on alueellaan suuri asiakas. Julkisena toimijana yhtiö kannustaa valmistajia investoimaan kestävän kehityksen innovaatioihin. Infrarakenteissa käytettävillä materiaaleilla on merkittävä ympäristöjalanjälki. Betonin valmistuksessa perinteisesti käytetty sementti tuottaa valtaosan betonin noin kahdeksan prosentin globaaleista CO2-päästöistä. Ratkaisumme auttaa arvoketjua saavuttamaan ympäristötavoitteensa”, toteaa Betolarin kaupallinen johtaja Ville Voipio.

Viemäriputkien sideaineena käytetään teollisuuden sivuvirtamateriaalia

Tubobelin Geoprime-ratkaisulla valmistetussa viemäriputkessa käytetään sideaineena teollisuuden sivuvirtaa, joka alkaliaktivoidaan. Sivuvirtamateriaalin käyttö sementin sijasta vähentää CO2-päästöjä raaka-aineen osalta (elinkaariarvioinnin laajuus A1-A2) jopa 78 prosenttia perinteiseen betoniin verrattuna. Geoprime-putki voidaan betoniviemäriputkien tapaan kierrättää.

Geoprime-viemäriputket on tarkoitettu sadeveden puskurointiin ja kuljettamiseen. Mekaanisesti ne täyttävät samat vaatimukset kuin tavalliset betoniviemäriputket. Parhaillaan tutkitaan putkien rikkihappokestävyyttä. Tutkimuksen tuloksia odotettaessa Geoprime-viemäriputkea käytetään toistaiseksi ainoastaan hulevesijärjestelmissä. Tulevaisuudessa putkia voidaan käyttää myös puhdasvesijärjestelmissä.

Uutta materiaalia on kehitetty kumppaniverkostossa

Uuden materiaaliratkaisun kehittäminen on vaatinut koko arvoketjun osallistamista. Tubobel on kehittänyt viemäriputkituotantoa yhdessä Betolarin asiantuntijoiden kanssa. Aluehallinnon omistama Aquafin on tarjonnut ensimmäisen rakennuskohteen Belgiassa. Rakennusurakoitsijana on ollut Benelux-maissa toimivat rakennuskonserni BESIX.

"Käytimme paljon aikaa ja energiaa tämän tuotteen kehittämiseen. Olemme löytäneet kumppanin Aquafinista, mikä auttaa meitä saavuttamaan ympäristötavoitteemme. Tämän projektin kehittäminen on auttanut meitä laajentamaan näiden innovatiivisten ja ympäristöystävällisten tuotteiden tarjontaa", Tubobelin yhteistoimitusjohtaja Evert Lemmens sanoo.

Betolar ja Tubobel solmivat kaupallisen sopimuksen viime keväänä.

Ville Voipio, kaupallinen johtaja, Betolar, puh. +358 50 562 1809, ville.voipio@betolar.com
Anja De Wit, viestinnän neuvonantaja, Aquafin, puh. +31 485 55 97 95, anja.dewit@aquafin.be
Evert Lemmens, yhteistoimitusjohtaja Tubobel, puh. +31 474 05 17 87, evert.lemmens@tubobel.group

Betolarin tekoälyä hyödyntävä innovaatio voi vähentää huomattavasti sementin käytöstä aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä optimoimalla olemassa olevia valmistusprosesseja, tukemalla ratkaisukehitystä kehittyneellä analytiikalla ja luomalla globaaleita markkinoita sivuvirroille. Betolarin missiona on auttaa vähentämään CO2-päästöjä ja neitseellisten luonnonvarojen käyttöä. Vuonna 2016 perustettu Betolar on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle ja yrityksen kotipaikka on Kannonkoskella. Lisätietoja www.betolar.com