Bilot Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2020 (tilintarkastamaton): Haastava markkinatilanne vaikutti liikevaihtoon ja kannattavuuteen – Keskipitkän aikavälin kasvunäkymät ennallaan

Bilot Oyj  Yhtiötiedote  20.8.2020 kello 09.00

Tämä tiedote on yhteenveto puolivuosikatsauksesta 1.1.–30.6.2020. Puolivuosikatsaus on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä ja saatavilla Bilotin internetsivuilla osoitteessa https://bilot.group/fi/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/.

TAMMI–KESÄKUU 2020 LYHYESTI

• Yhtiö listautui maaliskuussa Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämälle kasvuyhtiöiden First North Growth Market Finland -markkinapaikalle. Listautumisanti merkittiin yli viisinkertaisesti, ja yhtiö sai noin 4 000 uutta osakkeenomistajaa.
  • Liikevaihto oli 8 067 (9 722) tuhatta euroa, ja se laski vertailukaudesta 17,0 %.
  • Liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) oli 209 (798) tuhatta euroa, ja se laski 73,8 %.
  • Liikevoitto (EBIT) oli 170 (768) tuhatta euroa, ja se laski 77,8 %.
  • Kauden tulos oli -710 (612) tuhatta euroa. Tulosta heikensivät yhtiön listautumiseen liittyvät 910 (0) tuhannen euron kertaluonteiset rahoituskulut.
  • Listautumisannin kuluilla oikaistu tulos oli 200 (612) tuhatta euroa.
  • Kauden tulosta alensivat 168 (86) tuhannella eurolla panostukset etupainotteisiin rekrytointeihin Ruotsin liiketoiminnan kasvun tukemiseksi.
  • Henkilöstön määrä katsauskaudella oli keskimäärin 134 (122) henkilöä.
  • Koronapandemian vaikutus alkuvuoden tulokseen oli huomattava, mutta yhtiön johdon arvion mukaan sen vaikutus on tilapäinen.
KONSERNIN AVAINLUVUT
1 000 EUR 16/2020 16/2019 Muutos, % 112/2019
Liikevaihto 8 067 9 722 -17,0 % 18 461
Käyttökate (EBITDA) 288 861 -66,6 % 1 806
% liikevaihdosta 3,6 % 8,9 % 9,8 %
Liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) 209 798 -73,8 % 1 672
% liikevaihdosta 2,6 % 9,9 % 9,1 %
Liikevoitto (EBIT) 170 768 -77,8 % 1 613
% liikevaihdosta 2,1 % 7,9 % 8,7 %
Katsauskauden tulos -710 612 1 159
% liikevaihdosta -8,8 % 6,3 % 6,3 %
Oikaistu katsauskauden tulos * 200 612 -67,3 % 411
% liikevaihdosta 2,5 % 6,3 % 5,1 %
Omavaraisuusaste, % 76,3 % 41,6 % 47,4 %
Nettovelkaantuneisuusaste, % -81,9 % -42,7 % -45,9 %
Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), % 1,3 % 11,4 % 23,8 %
Oman pääoman tuotto (ROE), % -7,2 % 21,9 % 36,3 %
Osakekohtainen tulos, euroa ** -0,19 0,24 0,46
Henkilöstö keskimäärin kauden aikana 134 122 134
Henkilöstömäärä kauden lopussa 137 122 132

Jakso 1.1.30.6.2020 sisältää tulosvaikutteisesti kirjattuja listautumisesta aiheutuneita kuluja
910 tuhatta euroa.

* Oikaistu katsauskauden tulos on katsauskauden tulos oikaistuna listautumisesta aiheutuneilla kertaluonteisilla rahoituskuluilla (910 tuhatta euroa).

** Osakkeiden lukumäärässä 31.12.2019 ja 30.6.2019 on huomioitu maksuttoman suunnatun osakeannin (ns. split) vaikutus. Osakekohtainen tulos 1–6/2020 on sekä laimennettu että laimentamaton.

30.6.2020 30.6.2019 31.12.2019
Ulkona olevien osakkeiden
lukumäärä (split-oikaistu)
3 684 980 2 509 422 2 509 422

NÄKYMÄT VUODELLE 2020

Haastavista olosuhteista huolimatta Bilot uskoo sen keskipitkän ja pitkän aikavälin kysyntänäkymien kohenevan asteittain. Yhtiö uskoo kevään poikkeusolosuhteiden olevan luonteeltaan tilapäisiä, mutta niiden kestoa on vaikea arvioida tarkasti. Yhtiö ei näin ollen anna ohjeistusta vuodelle 2020, vaan pitää ennallaan keväällä julkaisemansa tavoitteen kasvattaa liikevaihto 50 miljoonaan euroon vuoteen 2024 mennessä sekä tavoitteen saavuttaa 10 % liikevoittomarginaali oikaistuna liikearvon poistoilla (EBITA) keskipitkällä aikavälillä.

Yhtiö tiedotti 17.8.2020 allekirjoittaneensa sopimuksen CastorIT Oy:n koko osakekannan ostamisesta. Yritysjärjestely toteutetaan arviolta 30.9.2020 edellyttäen, että kaikki yritysjärjestelyn ehdot ovat täyttyneet. Yritysjärjestelyn toteutuessa yhtiöiden liiketoiminnat konsolidoidaan 1.10.2020 alkaen. Yrityskaupan myötä CastorIT:stä tulee Bilotin täysin omistama tytäryhtiö. Bilotin tavoitteena on fuusioida CastorIT Bilot Oyj:öön vuoden 2021 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Yhtiön näkemyksen mukaan CastorIT tuo tullessaan tärkeän lisän Bilotin osaamis- ja tarjoomakokonaisuuteen sekä vahvistaa yhtiön kyvykkyyksiä ja asemaa markkinoilla kokonaisvaltaisena digitaalisen liiketoiminnan kehittäjänä sekä tunnustettuna SAP-osaajana.

Yrityskauppa on samalla tärkeä askel kohti yhtiön keskipitkän aikavälin kasvutavoitetta. Vaikka loppuvuoden näkymiä leimaa edelleen COVID-19-pandemian mahdollisen toisen aallon aiheuttama epävarmuus, Bilot uskoo, että sillä on  yrityskaupan myötä myös aiempaa laajemmat mahdollisuudet suojautua markkinan kysyntähäiriöiltä, kun yhtiön asiakaskunta laajenee ja sen tarjoomaan tulee enemmän jatkuvia tukipalveluita.

TOIMITUSJOHTAJA MIKA TANNER: KESKIPITKÄN AIKAVÄLIN NÄKYMÄT JA KASVUTAVOITTEET ENNALLAAN PANDEMIASTA HUOLIMATTA

”Maaliskuun alussa toteutettu listautumisemme Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämälle kasvuyhtiöiden First North Growth Market Finland -markkinapaikalle sujui koronapandemiasta huolimatta odotustemme mukaisesti: listautumisanti merkittiin yli viisinkertaisesti ja saimme noin 4 000 uutta osakkeenomistajaa. Myös oma henkilöstömme osallistui antiin aktiivisesti.

Onnistunut anti osoitti, että sijoittajat luottavat niin strategiaamme kuin myös IT-toimialan tulevaisuudennäkymiin ja digitalisaation liiketoimintamahdollisuuksiin myös poikkeuksellisina aikoina.

Vaikka toimialamme pitkän aikavälin näkymät ovat edelleen vahvat, nostatti koronapandemia markkinahäiriön, jolla oli vaikutusta myös Bilotin tuloskehitykseen. Tammi–kesäkuun liikevaihto ja kannattavuus jäivät edellisvuoden vastaavasta kaudesta.

Asiakaskunnassamme pandemian aiheuttamat kustannussäästöohjelmat ja varovaisuus uusissa investoinneissa hidastivat kasvustrategiamme toteuttamista. Yhtiön kansainvälistymisstrategian toteuttaminen Puolassa ja Ruotsissa jatkui ennallaan pandemiasta huolimatta.

Usealla toimialalla on koronakriisin vuoksi käynnistetty sopeuttamistoimia ja leikkauksia ulkoisten palveluiden hankinnoissa, ja myös osa Bilotin asiakkaista on epävarman tilanteen vuoksi joutunut lykkäämään päätöksiä projektien aloittamisesta. Projekteja on lähinnä myöhäistetty ja palveluihin on tehty tilapäisiä sopeutuksia, eikä sopimuksia ole jouduttu lopullisesti perumaan. Haluankin kiittää asiakkaitamme hyvästä yhteistyöstä ja joustavuudesta yhteisen haasteen edessä. Positiivista koronakeväässä oli vahvistunut kokemus siitä, miten vankka Bilotin ja sen asiakkaiden välinen luottamussuhde on. Kiitos kuuluu samaan aikaan myös Bilotin työntekijöille, joille ominainen sitoutuminen, venyminen ja vastuunotto korostuivat entisestään poikkeuksellisissa olosuhteissa.

Pandemia on vaikuttanut kysyntään vaihtelevasti eri asiakassegmenteissä. Joissain asiakassegmenteissä IT-palveluiden kysynnän heikkeneminen alkoi äkillisesti jo aikaisin keväällä, toisissa globaalin kriisin vaikutusta ei ollut juurikaan havaittavissa vielä katsauskauden päättyessäkään hankkeiden jatkuessa jokseenkin ennallaan.  Uskomme, että tilanne normalisoituu asteittain markkinoiden palautuessa ja että kysyntä elpyy eri toimialoilla hieman eri tahtiin. Pandemian vuoksi keskeytyneet kehityshankkeet ovat luoneet patoumia asiakaskuntamme kehityshankkeisiin. Aikaisempien matalasuhdanteiden kokemusten perusteella uskomme tämän kehitysvelan purkamisen alkavan melko nopeastikin asiakkaiden investointiluottamuksen palauduttua, mikäli koronapandemian aiheuttamat rajoitukset vähitellen purkautuvat. Tästä kehityksestä oli jo nähtävissä ensimmäisiä merkkejä katsauskauden lopussa.

Jatkamme liiketoimintaamme strategiamme mukaisesti ja huolehdimme siitä, että asiakastoimitukset ja operatiivinen toimintamme jatkuvat mahdollisimman häiriöttömästi. Turvataksemme henkilöstömme ja asiakkaidemme terveyden, siirryimme etätyöhön kaikissa toimistoissamme maaliskuun puolivälissä. Etätyöhön siirtymisellä ei ole ollut merkittävää vaikutusta tuottavuuteemme tai palvelutuotantoomme.

Varautuaksemme mahdolliseen pitkittyneeseen epävarmuuteen käynnistimme huhtikuussa henkilöstöämme koskevat tilapäiset sopeuttamistoimet. Kyseessä olivat osaa henkilökunnasta koskevat osa-aikaiset määräaikaiset lomautukset, eikä yhtäkään työntekijää irtisanottu.

Jatkoimme poikkeuksellisissakin olosuhteissa tarjoomamme ja palveluidemme aktiivista kehittämistä. Vaikka notkahdus asiakkaidemme investoinneissa näkyi projektiliiketoiminnassa, saimme samaan aikaan myös uusia asiakkaita. Keväällä käynnistyi myös yrityksen historian suurin yrityskauppaprosessi, jonka tuloksena Bilot sopi elokuussa CastorIT:n osakekannan ostamisesta. Yrityskauppa tekee meistä entistä kilpailukykyisemmän etenkin suurten ja keskisuurten yritysten digitalisaatiokumppanina. Oman osakkeen käyttö kauppahinnan
maksuun sitouttaa ostettavan kohteen avainhenkilöitä, ja yhtiön vahvoja kassareservejä jätettiin mahdollisiin tuleviin yritysjärjestelyihin.

Tulevien kuukausien ennustaminen on vaikeaa: markkinatilanne on edelleen haastava ja koronapandemian mahdollinen toinen aalto voi edelleen johtaa epävarmuuteen lyhyellä aikavälillä.
Keskipitkän aikavälin näkymämme ja kilpailuetumme ovat kuitenkin ennallaan COVID-19-pandemian vaikutuksista huolimatta.

Uskomme, että Bilotin kannattavalle kasvulle on tulevaisuudessa edelleen mitä parhaimmat edellytykset. Meillä on laaja ja kasvava asiakaskunta, monipuolinen palveluportfolio ja vahvoja kumppanuuksia. Henkilöstömme on oman alansa huippuosaajia. Kansainvälistymisemme sekä kasvumarkkinassa toimimisen lisäksi meillä on CastorIT:n yritysoston myötä jatkossa yli 60 uutta kollegaa ja monipuolisempi palveluportfolio, jonka ansiosta voimme tarjota entistä laajemman valikoiman digitaalisaatiopalveluita ja ratkaisuja asiakaspolun eri vaiheisiin.”

KESKIPITKÄN AIKÄVÄLIN TALOUDELLISET TAVOITTEET JA OSINGONJAKOPOLITIIKKA

Yhtiö pitää ennallaan listautumisannin yhteydessä yhtiöesitteessä 28.2.2020 julkaisemansa keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa:

Bilotin tavoitteena on saavuttaa 50 miljoonan euron liikevaihto vuoteen 2024 mennessä. Kasvu on tarkoitus saavuttaa orgaanisesti ja valikoiduin yritysostoin.

Bilotin keskipitkän aikavälin tavoitteena on saavuttaa 10 prosentin liikevoittomarginaali oikaistuna liikearvon poistoilla (EBITA).

Bilotin tavoitteena on jakaa osinkoina vähintään 30 prosenttia yhtiön tilikauden tuloksesta. Yhtiö arvioi voitonjaon edellytykset vuosittain siten, ettei voitonjako vaaranna yhtiön strategiassa asetettuja kasvutavoitteita tai muita yhtiön taloudellisia tavoitteita.

TALOUDELLINEN KATSAUS 1.1.–30.6.2020

Liikevaihto, kannattavuus ja tuloskehitys

Katsauskauden liikevaihto laski vertailukaudesta 17,0 % ja oli 8 067 (9 722) tuhatta euroa.

Liikevaihdon lasku johtui pääosin asiakkaiden sopeuttamistoimista koronapandemian myötä sekä niitä seuranneista investointien lykkääntymisistä.

Liikevoitto ennen liikearvon poistoja (EBITA) oli 209 (798) tuhatta euroa. Liikevoitto (EBIT) oli 170 (768) tuhatta euroa. Liikevoitto laski 77,8 % johtuen liikevaihdon laskusta koronapandemian seurauksena.

Tammi–kesäkuun tulos oli -710 tuhatta euroa (612). Tulosta rasittivat noin 910 (0) tuhannen euron listautumiskulut, jotka on esitetty tuloslaskelman rahoituskuluissa. Listautumisannin kuluilla oikaistu tulos oli kaudella 200 (612) tuhatta euroa.

Kauden tulosta alensivat myös 168 (86) tuhannella eurolla panostukset etupainotteisiin rekrytointeihin Ruotsin liiketoiminnan kasvun tukemiseksi.

Tase, rahoitus ja investoinnit

Konserniin taseen loppusumma oli 13 148 (6 849) tuhatta euroa. Kasvu johtui pääosin maaliskuun 2020 listautumisannista. Listautumisannin seurauksena konsernin sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto kasvoi 9 849 (1 894) tuhanteen euroon.

Konsernin omavaraisuusaste oli katsauskauden lopussa 76,3 % (41,6 %) ja nettovelkaantumisaste -81,9 % (-42,7 %). Omavaraisuusasteen kasvu johtui pääasiassa sijoitetun vapaan oman pääoman kasvusta, ja nettovelkaantumisasteen parantuminen johtui pääasiassa listautumisannissa kerätyistä varoista.

Konsernin rahoitusasema on erittäin vahva. Rahat ja pankkisaamiset katsauskauden lopussa olivat 8 210 (1 299) tuhatta euroa.

Konsernin investoinnit katsauskaudella olivat 75 (110) tuhatta euroa, ja ne koostuivat pääosin käyttöomaisuuden hankkimisesta ja korvausinvestoinneista.

SEURAAVA TULOSJULKISTUS

Bilot Oyj julkistaa tilinpäätöstiedotteen vuodelta 2020 25.2.2021 ja tilinpäätöksen viimeistään viikolla 10/2021.

BILOT OYJ
HALLITUS

Mika Tanner, toimitusjohtaja
p. 040 544 0477, mika.tanner@bilot.fi

Mikko Marttinen, talousjohtaja
p. 050 581 7669, mikko.marttinen@bilot.fi

p. 050 520 4098

Bilot Oyj on suomalainen ohjelmisto- ja IT-palveluyhtiö, joka luo yrityksille strategista kilpailuetua rakentamalla ylivertaista digitaalista asiakaskokemusta. Bilot tarjoaa asiakkailleen kattavan valikoiman digitaalisia palveluita ja ratkaisuita asiakaspolun eri vaiheisiin sekä tekoälyä ja analytiikkaa valjastavia älykkäitä myynnin ja markkinoinnin työkaluja. Yhtiöllä on tunnustettua huippuosaamista ja Suomessa merkittävä markkina-asema johtavissa ohjelmistoalustoissa ja keskeisissä teknologiaekosysteemeissä (mm. SAP ja Microsoft) sekä niiden integroinnissa saumattomaksi osaksi asiakkaiden liiketoimintaa. Bilot syntyi vuonna 2005 halusta luoda alan paras työpaikka parhaille osaajille. Bilotilla on noin 140 työntekijää Suomessa, Ruotsissa ja Puolassa. Vuonna 2019 Bilot-konsernin liikevaihto oli noin 18,5  miljoonaa euroa ja liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) noin 1,7 miljoonaa euroa.

Tutustu meihin paremmin osoitteessa www.bilot.group.

JAKELU:

www.bilot.group