Bilot varautuu koronapandemian aiheuttamiin pitkittyviin markkinahäiriöihin ja käynnistää yhteistoimintaneuvottelut

Biloy Oyj  Lehdistötiedote 21.4.2020 kello 10.00

Maaliskuussa kasvuyhtiöiden Nasdaq Helsinki Oy:n First North Growth Market -markkinapaikalle listautunut Bilot Oyj toimii etenkin suurten ja keskisuurten yritysten digitaalisen liiketoiminnan kehitys- ja toteutuskumppanina. Digitaalisen liiketoiminnan markkinoita ohjaavat pitkällä aikavälillä globaalit kasvutrendit. Alkuvuodesta koronapandemia on kuitenkin tilapäisesti aiheuttanut vakavia ja voimistuvia häiriöitä digitaalisen liiketoiminnan markkinoilla. Pandemian vaikutukset eri toimialoihin ovat olleet sekä välittömiä, että välillisiä. Bilot uskoo, että pandemian pitkittyessä sen toimittamia projekteja tulee keskeytymään, ja että asiakkaiden päätökset uusista investoinneista siirtyvät asiakkaiden sopeuttaessa toimintaansa kriisin edetessä.

Bilot ennakoi markkinahäiriön aiheuttamaa tilapäistä notkahdusta palveluiden kysynnässä ja  aloittaa henkilöstönsä kanssa yhteistoimintaneuvottelut toimintansa sopeuttamiseksi markkinatilanteeseen. Neuvotteluiden kohteena olevat suunnitellut tilapäiset sopeuttamistoimet koskevat koko Suomen YT-lain piirissä olevaa henkilöstöä. Yhtiön ulkomaiset yksiköt Ruotsissa ja Puolassa eivät kuulu neuvotteluiden piiriin. Tämänhetkisen arvion mukaan suunnitellut sopeuttamistoimenpiteet voivat johtaa myös siihen, että osa henkilöstöstä lomautetaan koko- tai osa-aikaisesti enintään 90 päiväksi. Neuvottelut alkavat perjantaina 24.4.2020.

Toimitusjohtaja Mika Tanner:

”Bilotin palvelut ovat jo maaliskuun alkupuolella siirtyneet kokonaan etäympäristöön. Olemme voineet tarjota asiakkaillemme häiriöttömän palvelun myös poikkeustilan aikana, ja teemme kaikkemme sen takaamiseksi myös jatkossa. Haluamme pitää lupauksemme asiakkaidemme suuntaan ja samalla varmistaa työntekijöidemme tulevaisuuden Bilotilla ja töiden jatkuvuuden  pitkällä aikavälillä. Uskon, että alan kysyntänäkymät ovat keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä hyvät ja että pandemia saattaa johtaa jopa kasvaviin investointeihin digitaaliseen liiketoimintaan.”

Mikko Marttinen

talousjohtaja

Bilot Oyj on suomalainen ohjelmisto- ja IT-palveluyhtiö, joka luo yrityksille strategista kilpailuetua rakentamalla ylivertaista digitaalista asiakaskokemusta. Bilot tarjoaa asiakkailleen kattavan valikoiman digitaalisia palveluita ja ratkaisuita asiakaspolun eri vaiheisiin sekä tekoälyä ja analytiikkaa valjastavia älykkäitä myynnin ja markkinoinnin työkaluja. Yhtiöllä on tunnustettua huippuosaamista ja Suomessa merkittävä markkina-asema johtavissa ohjelmistoalustoissa ja keskeisissä teknologiaekosysteemeissä (mm. SAP ja Microsoft) sekä niiden integroinnissa saumattomaksi osaksi asiakkaiden liiketoimintaa. Bilot syntyi vuonna 2005 halusta luoda alan paras työpaikka parhaille osaajille. Bilotilla on noin 140 työntekijää Suomessa, Ruotsissa ja Puolassa. Vuonna 2019 Bilot-konsernin liikevaihto oli noin 18,5  miljoonaa euroa ja liikevoitto ilman liikearvon poistoja (EBITA) noin 1,7 miljoonaa euroa

.