• Biohit Oyj/

Acetium® on käytössä japanilaisessa syöpätutkimuksessa – professori Katsunori Iijiman mukaan tuote voi olla merkittävä keino syövän ehkäisyyn

Biohit Oyj Lehdistötiedote 19.11.2015 klo 14:45 paikallista aikaa (EET)

Akitan yliopistosairaalan (Japani) gastroenterologian ylilääkäri, professori Katsunori Iijima uskoo, että Biohit Oyj:n Acetium®-valmisteet, jotka sisältävät hitaasti vapautuvaa L-kysteiiniä, voisivat tarjota uuden keinon ehkäistä ruokatorven ja mahan syöpiä. Ainutlaatuiset markkinoilla olevat tuotteet (Acetium®-kapselit ja Acetium®-imeskelytabletit) perustuvat L-kysteiinin hitaaseen ja paikalliseen vapautumiseen vatsassa ja syljessä.  Professori Iijima vieraili tällä viikolla Biohit Oyj:ssa esittelemässä suunnittelemiaan uusia tutkimuksia.

Professori Iijima on tehnyt asetaldehydiin ja syöpään liittyvää tutkimusta useita vuosia. Hänen tutkimusryhmänsä on vahvistanut, että Acetium® poistaa tehokkaasti asetaldehydiä mahanesteestä. Jatkotutkimuksissaan hän arvioi Acetiumin® vaikutusta ruokatorven ja mahalaukun limakalvon sisäisiin asetaldehydipitoisuuksiin sekä tämän mahdollista vaikutusta uusiutuvan syövän ehkäisyyn korkean riskin potilailla. Professori Iijiman työryhmä käyttää myös Biohit Oyj:n kehittämää GastroPanel-tutkimusta arvioidakseen syövän riskiä näillä potilailla (kts. liite Lisätietoja).

Asetaldehydi on WHO:n Kansainvälisen syövän tutkimusyksikön (IARC) luokittelema ihmiselle syöpää aiheuttava aine eli ryhmän 1 karsinogeeni.  Itä- ja Kaakkois-Aasiassa altistuminen asetaldehydille on erityisen suurta, sillä siellä lähes 600 miljoonalla ihmisellä on erityinen geenimutaatio, joka altistaa heidät suurille karsinogeenisen asetaldehydin pitoisuuksille alkoholin nauttimisen jälkeen. Tämän seurauksena heidän riskinsä sairastua suun, nielun, ruokatorven ja mahalaukun syöpiin on selvästi lisääntynyt verrattuna ihmisiin, joilla asetaldehydiä hajottavan entsyymin (ALDH2) -mutaatiota ei ole.

Professori Iijima, Akitan yliopisto: ”Asetaldehydiin liittyvä ruokatorven tai mahan syöpä on huomattava globaali tautitaakka. Alustavien havaintojemme perusteella olen vakuuttunut siitä, että asetaldehydin poistaminen Acetiumin® avulla on lupaava uusi väline vähentää yläruuansulatuskanavan syöpäriskiä.”

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Professori Iijiman ja hänen tutkimusryhmänsä panos on ollut tärkeää ruokatorven ja mahan syöpien tutkimuksessa. Hän on merkittävä mielipidevaikuttaja kotimaassaan tällä alalla ja tärkeä ruoansulatuskanavan syöpien asiantuntija Japanissa. Biohit Oyj odottaa mielenkiinnolla uusien tutkimusten käynnistymistä.”

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi