Acetium-imeskelytabletin myynti käynnistyy

Biohit Oyj 2.4.2013 klo 13:00 paikallista aikaa (EET)

Biohit Oyj:n kehittämän Acetium-imeskelytabletin myynti on käynnistynyt. Acetium-imeskelytabletti on tupakoitsijoille tarkoitettu valmiste, joka sitoo tupakoinnin yhteydessä sylkeen liukenevaa asetaldehydiä. Asetaldehydi on tupakansavun merkittävin syöpää aiheuttava aine, karsinogeeni.

Acetium-imeskelytabletteja myydään apteekeissa 15 kappaleen pakkauksissa. Pakkaus maksaa noin 4-5 euroa. Uusi tuote on saatavilla Suomen apteekeista huhtikuun kuluessa.

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Tämä on täysin uudenlainen, tupakoinnin haittoja vähentävä valmiste. Acetium-imeskelytabletti poistaa tupakan merkittävimmän karsinogeenin, on hammasystävällinen ja tabletin käyttö tupakoidessa on helppoa. Biohit kuitenkin suosittelee tupakoinnin lopettamista sen kaikkien haittavaikutusten vuoksi.”

semi.korpela@biohit.fi

Biohit Oyj on vuonna 1988 perustettu globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on " Innovating for Health”. Yhtiö ottaa yhteiskuntavastuuta ja tuottaa lääketieteen, tutkimuslaitosten ja teollisuuden käyttöön innovaatioita, uusia teknologioita ja analyysijärjestelmiä, joiden avulla voidaan edistää tutkimusta ja diagnostiikkaa sekä parantaa ihmisten elämisen laatua ennaltaehkäisemällä sairauksia, inhimillistä kärsimystä ja taloudellisia menetyksiä. Voimakkaasti yhteiskuntavastuuta ottavana yrityksenä tehtävämme on myös edistää tietoisuutta ryhmän 1 karsinogeenistä, asetaldehydistä sekä innovoida ja kehittää tuotteidemme ja palvelujemme markkinointia ja saatavuutta suureen tarpeeseen. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Kiinassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) on vuodesta 1999 noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä.

Lisätietoa Acetium-imeskelytabletista:

Asetaldehydi on tupakansavun merkittävin syöpää aiheuttava aine, karsinogeeni (1). Vuonna 2008 WHO:n asiantuntijatyöryhmä suositteli asetaldehydin vähentämistä tupakansavusta pakolliseksi (2). Sitä on tupakansavussa lähes 1000 kertaa enemmän kuin yhtäkään toista karsinogeenia. Erittäin hyvin veteen liukenevana aineena tupakansavun sisältämä asetaldehydi liukenee tupakoinnin aikana sylkeen ja kulkeutuu sen mukana suun, nielun, ruokatorven ja mahalaukun limakalvoille. Tällä mekanismilla tupakointi lisää merkittävästi nimenomaan näiden alueiden syöpäriskiä.

Normaalisti syljessä ei ole mitattavia pitoisuuksia asetaldehydiä. Tupakoinnin aikana syljen asetaldehydipitoisuus on keskimäärin 228 mikromoolia litrassa (10mg/l). Mikäli tupakoiva on nauttinut samanaikaisesti myös alkoholia, hänen sylkensä asetaldehydipitoisuus on merkittävästi korkeampi: noin 360 mikromoolia litraa kohden (16mg/l) (3). Syöpää aiheuttava asetaldehydipitoisuus on 50–100 mikromoolia eli 2,2–4,4mg asetaldehydiä litrassa (4,5). Täten aktiivisen tupakoinnin aikana syljen asetaldehydipitoisuus ylittää tämän riskirajan 2–4 -kertaisesti.

Acetium® Imeskelytabletti on Biohit Oyj:n kehittämä uusi menetelmä, joka poistaa erittäin tehokkaasti asetaldehydiä tupakoitsijan syljestä L-kysteiiniä ja ksylitolia sisältävän valmisteen avulla. Tutkimuksissa on osoitettu, että jo hyvin pieni määrä kysteiiniä (3 mg) poistaa yli 90 % tupakoinnin aikana sylkeen liuenneesta asetaldehydistä (6).

Asetaldehydiä syntyy tupakansavun palamisprosessin yhteydessä.  Asetaldehydi ei paranna savukkeiden makua tai tuoksua, eikä sen oleteta vaikuttavan savukkeiden houkuttelevuuteen. Asetaldehydin kuitenkin oletetaan tekevän savukkeista enemmän riippuvuutta aiheuttavia lisäämällä nikotiinin riippuvuutta aiheuttavaa vaikutusta (7).  Asetaldehydi voi myös sitoutua elimistössä tiettyihin aminohappoihin, ja muodostaa ns. harmaaneja.  Harmaanien uskotaan vaikuttavan suoraan aivoihin masennuslääkkeiden tapaan mielialaa parantavasti. Tupakkariippuvuus saattaa siis vahvistua tällä mekanismilla. Tätä hypoteesia on mahdollista tutkia Acetium imeskelytabletin avulla.

Acetium-imeskelytablettiin ja tupakansavun asetaldehydiin liittyvää kirjallisuutta:

1. Haussmann HJ. Use of hazard indices for a theoretical evaluation of cigarette smoke composition. Chem Res Toxicol 2012;25:794−810.
2. Burns DM, Dybing E, Gray N, Hecht S, Anderson C, Sanner T et al. Mandated lowering of toxicants in cigarette smoke: a description of the World Health Organization Tob Reg proposal. Tob Control 2008;17:132−41.
3. Salaspuro V, Salaspuro M. Synergistic effect of alcohol drinking and smoking on in vivo acetaldehyde concentration in saliva. Int J Cancer 2004;111:480-483.
4. Salaspuro M. Interactions of alcohol and tobacco in gastrointestinal cancer. J Gastroenterol Hepatol. 2012 Mar;27 Suppl 2:135-9.
5. Seitz HK, Stickel F. Acetaldehyde as an underestimated risk factor for cancer development: role of genes in ethanol metabolism. Genes Nutr 2010;5:121-128.
6. Salaspuro VJ, Hietala JM, Marvola ML, Salaspuro MP. Eliminating carcinogenic acetaldehyde by cysteine from saliva during smoking. Cancer Epid Biomark Prev 2006;15:146-9.
7. Talhout R, Opperhuizen A, van Amsterdam JG. Role of acetaldehyde in tobacco smoke addiction. Eur Neuropsychopharmacol. 2007 Oct;17(10):627-36.

Lue myös:

Valvira: www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/tupakka/tuotevalvonta/tupakan_lisaainesosat
THL: www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/tupakointi/tupakkatuotteiden_lisaainesosat
Syöpäjärjestöt: www.cancer.fi/syovanehkaisy/tupakka/tupakan-lisaaineet/