Acetium®-tuloksia gastroenterologien kansainvälisessä kokouksessa - Acetium®-kapselilla saadut erinomaiset tutkimustulokset toistettu Japanissa

Biohit Oyj lehdistötiedote 5.5.2014 klo 14:00 paikallista aikaa (EEST)

Biohit Oyj:n kehittämällä ja patentoimalla Acetium®-kapselilla saadut tutkimustulokset on toistettu ja vahvistettu Japanissa. Tulokset esitettiin gastroenterologien merkittävimmässä kansainvälisessä kokouksessa (Digestive Disease Week) Chicagossa 4. toukokuuta 2014.

Tohoku yliopiston (Sendai, Japani) tutkijat osoittivat ensimmäistä kertaa maailmassa, että periytyvä asetaldehydiä poistavan entsyymin puute johtaa alkoholi-annoksen jälkeen karsinogeenisen asetaldehydin huomattavaan (5.6-kertaiseen) kohoamiseen mahanesteessä. Kyseinen geenimuutos on todettavissa yli 500 miljoonalla Itäaasialaisella ja siihen liittyy huomattavasti (jopa 10–100-kertaisesti) kohonnut yläruoansulatuskanavan syöpäriski. Tutkimuksessa osoitettiin myös, että 7 päivää jatkuva mahahaponestolääkitys kohottaa mahanesteen asetaldehydipitoisuutta lähes yhtä paljon kuin yllä mainittu geenimutaatio. Korkeimmat mahanesteen asetaldehydipitoisuudet todettiin mahahaponestolääkitystä saaneilla geenimutaatiota kantavilla henkilöillä. Acetium®-kapselin nauttiminen ennen tutkimusta poisti 60–75 % sekä geenimutaatioon että haponestolääkitykseen liittyvästä karsinogeenista asetaldehydistä mahanesteessä. Acetium®-kapselin vaikutus jatkui koko 2 tuntia kestäneen seuranta-ajan.  Myös tämä Acetium®-tutkimus tehtiin yhteistyössä suomalaisten tutkijoiden kanssa.

Inactivation of carcinogenic acetaldehyde by slowly L-cysteine releasing capsule formulation in gastric juice of PPI treated ALDH2-active and ALDH2-deficient volunteers after intra-gastric infusion of ethanol.

Ryehui Maejima1, Katsunori Iijima1, Panu Hendolin2, Pertti Kaihovaara3, Lea Paloheimo2, Tomoyuki Koike1, Tooru Shimosegawa11 Kari Syrjänen2, and Mikko Salaspuro3

1Division of Gastroenterology, Tohoku University Graduate School of  Medicine, Sendai, Japan, 2Biohit Oyj, Helsinki, Finland, 3Research Unit  on Acetaldehyde and Cancer, University of Helsinki,  Finland

Tohtori Katsunori Iijima, Tohokun yliopisto: ”Ruokatorvi- ja mahasyöpä ovat vakava terveysongelma erityisesti Itä-Aasiassa. Alkoholin aiheuttama merkittävä asetaldehydipitoisuuksien kohoaminen mahanesteessä ALDH2-geenimutaatiota potevilla tarjoaa vahvan näytön syy-seuraussuhteesta asetaldehydin paikallisen muodostumisen ja yläruoansulatuskanavan syöpien synnyn välillä.”

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”On syytä korostaa, että haponestolääkkeiden käyttö aiheutti kaikkein korkeimman mahanesteen asetaldehydipitoisuuden geenimutaatiota potevilla. Haponestolääkkeitä pitkään käyttäville suositellaan suojaksi Acetium®-kapseleita.”

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi