Asetaldehydi – mahasyövän merkittävin patofysiologinen tekijä

Biohit Oyj lehdistötiedote 2.4.2015 klo 9:30 paikallista aikaa (EEST)

Mahasyöpä on maailmanlaajuisesti kolmanneksi yleisin syöpäkuolemien aiheuttaja sekä miehillä että naisilla (723.000 kuolemaa vuosittain, 8.8 % kaikista syöpäkuolemista). Korkeimmat kuolleisuusluvut löytyvät Itä-Aasiasta. Japanilais-suomalaisessa yhteistyötutkimuksessa osoitettiin ensimmäistä kertaa, että geenimutaatiosta johtuva puutteellinen kyky poistaa asetaldehydiä (ALDH2-puute) johtaa mahalaukun limakalvon huomattavasti lisääntyneeseen (5,6-kertaiseen) altistumiseen asetaldehydille, mahalaukkuun annetun alkoholiannoksen jälkeen.

Yhdistettynä aikaisempiin epidemiologisiin tutkimustuloksiin, nämä löydökset tarjoavat konkreettisen näytön asetaldehydin ja syövän välisestä yhteydestä, ei ainoastaan ruokatorvisyövän vaan myös mahasyövän kohdalla. ALDH2-puute kohdistuu ainakin 540 miljoonaan itäaasialaista syntyperää olevaan henkilöön. Täten asetaldehydin karsinogeenisyys (Ryhmä 1/IARC/WHO) ihmiselle perustuu ainutlaatuisen ihmissyöpämalliin.

Mahasyöpäriski on suurin runsaasti alkoholia käyttävillä ALDH2-puutteisilla henkilöillä, joiden maha on limakalvon surkastumisesta johtuen hapoton. Tuoreen meta-analyysin perusteella, lisääntynyt mahasyöpäriski liittyy myös mahahapon eritystä vähentävien lääkkeiden käyttöön. Kummassakin tapauksessa yhteinen nimittäjä on asetaldehydin sisäsyntyinen muodostuminen alkoholista. Suun mikrobit pystyvät elämään ja lisääntymään hapottomassa mahassa ja ne tuottavat yhdessä mahalaukun limakalvosolujen kanssa paikallisesti asetaldehydiä alkoholista. Asetaldehydiä kertyy mahanesteeseen, koska mahalaukun limakalvon ja mikrobien kyky hävittää sitä on vähäinen.

Korkeimmat asetaldehydipitoisuudet todettiin mahahapon eritystä vähentävää lääkitystä saaneiden, ALDH2-puutteisten henkilöiden mahanesteessä. Toisaalta mahanesteen korkeaan alkoholipitoisuuteen liittyi korkea asetaldehydipitoisuus, mikä korostaa alkoholijuomien merkitystä paikallisessa asetaldehydin tuotannossa. Merkittävästi kohonneita mahanesteen asetaldehydipitoisuuksia todettiin kuitenkin myös matalissa alkoholipitoisuuksissa, jotka vastaavat monien käymisellä tuotettujen elintarvikkeiden alkoholipitoisuuksia. Tällaisia elintarvikkeita ovat monet hapanmaitotuotteet, säilötyt vihannekset ja soijatuotteet.

Tutkimuksessa käytettiin CE-merkittyjä Acetium-kapseleita, jotka on rekisteröity monissa maissa terveydenhuollon laitteiksi (luokka IIa, Biohit Oyj, Helsinki, Finland). Tämä luokitus perustuu sekä kapselin sisältämään luonnolliseen aminohappoon, L-kysteiiniin että kapselin toimintamekanismiin. Acetium-kapselista hitaasti vapautuva L-kysteiini vaikuttaa sitomalla asetaldehydiä vaarattomaksi yhdisteeksi nimenomaan mahalaukussa, missä karsinogeeninen asetaldehydi muodostuu. Mahanesteen eritystä vähentävää lääkitystä saaneilla ALDH2-puutteisilla ja niillä, joilla oli normaali ALDH2-entsyymi, 200mg L-kysteiiniä poisti 60–67 % mahanesteen asetaldehydistä ja valmisteen vaikutus jatkui 2 tunnin ajan.

Syöpien ehkäisy perustuu spesifisten syöpää aiheuttavien tekijöiden tunnistamiseen. Yläruoansulatuskanavan altistumista karsinogeeniselle asetaldehydille on mahdollista vähentää monin tavoin sekä väestö- että yksilötasolla. Täten, tämän tutkimuksen tulokset tarjoavat täysin uusia näköaloja mahasyövän ehkäisyyn, erityisesti tunnettujen riskiryhmien kohdalla. Näitä ovat ALDH2-puute, hapoton maha (atrofinen gastriitti), helikobakteeri-infektio sekä mahahapon eritystä vähentävien lääkkeiden käyttö.

Pyydetty kommentti: Sisätautien, gastroenterologian ja alkoholitutkimuksen professori Helmut K. Seitz, Heidelbergin yliopisto: Asetaldehydin karsinogeenisyys on yleisesti hyväksytty. Tämä tutkimus osoittaa ensimmäistä kertaa asetaldehydin merkityksen mahasyövän synnyssä. Tutkimuksessa osoitetaan vakuuttavasti asetaldehydin runsas muodostuminen tietyissä tilanteissa (ALDH2-puute, mahalaukun korkea bakteeripitoisuus) sekä näiden tilojen merkittävä yhteys mahasyövän esiintymiseen. Näiden tulosten perusteella asetaldehydi on tärkein patofysiologinen tekijä mahasyövän synnyssä tietyillä yksilöillä. Vielä merkittävämpää on, että tutkijat osoittavat ennaltaehkäisevän strategian, joka perustuu mahalaukun asetaldehydialtistuksen vähentämiseen.”

Toimitusjohtaja Semi Korpela: ”Biohit Oyj:llä on Acetium-tuotteita ja menetelmä asetaldehydialtistuksen vähentämiseen (sitomaan asetaldehydiä vaarattomaksi yhdisteeksi). Geenivirheestä kärsivien lisäksi Acetium-kapseleita suositellaan suojaksi haponestolääkkeitä (PPI) käyttäville ja henkilöille, joilla on GastroPanel-tutkimuksella löytyvä atrofinen gastriitti ja siitä johtuva hapoton maha tai krooninen helikobakteeri-infektio (kts. liite Lisätietoja). Tupakoinnin ja alkoholin käytön seurauksena suussa syntyvää ja sylkeen kertyvää asetaldehydiä voidaan sitoa vaarattomaksi yhdisteeksi Acetium-imeskelytableteilla. Biohit Oyj:llä on myös mm. Suomessa ja USA:ssa patentoitu menetelmä sitomaan asetaldehydiä vaarattomaksi yhdisteeksi alkoholijuomista ja elintarvikkeista. Euroopan komission asettaman tieteellisen asiantuntijaryhmän, vuonna 2012 antaman yksimielisen suosituksen perusteella kosmeettisessa lopputuotteessa saa olla asetaldehydiä korkeintaan 5 mg litrassa ja suuvesiin asetaldehydiä ei saa lisätä lainkaan. Monet Suomessa myynnissä olevat alkoholijuomat ja elintarvikkeet ylittävät kosmeettisille tuotteille sallitun ylärajan moninkertaisesti.”

Linkki artikkeliin PLOS ONE verkkosivuilla: http://dx.plos.org/10.1371/journal.pone.0120397

Liite: Artikkeli (pdf)

Liite: Lisatietoja (pdf)

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi