Asetaldehydin turvallisuuskysymykset

Biohit Oyj lehdistötiedote 9.4.2015 klo 14:45 paikallista aikaa (EEST)

Euroopan parlamentin Ympäristö, kansanterveys ja elintarvikkeiden turvallisuuden valiokunta (ENVI) on vaatinut Euroopan komissiota ehdottamaan uutta EU-strategiaa alkoholin terveyshaittojen torjumiseksi. Päätöslauselma painottaa alkoholijuomien paremman etikettimerkinnän, mukaan lukien ainesosien ja ravintosisällön, tärkeyttä. Valiokunta on vaatinut uuden EU:n alkoholistrategian laatimista vuosien 2016–2022 aikana. Uuden EU:n alkoholistrategian tulisi vahventaa nykyistä alkoholin sääntelyjärjestelmää ja auttaa kansallisia hallituksia vähentämään alkoholiin liittyviä terveyshaittoja sekä siihen liittyviä kuluja merkittävästi.

Lisäksi valiokunta kannustaa komissiota välittömästi pyytämään Euroopan elintarviketeollisuusvirastoa (EFSA) uudelleen arvioimaan asetaldehydin käyttöä makuaineena alkoholi- ja alkoholittomissa juomissa, sekä vaatimaan kaikkia tuotannon, jalostuksen ja jakelun toimijoita antamaan kuluttajille tarvittavaa tietoa asetaldehydin karsinogeenisuudesta etikettimerkinnöissä.

Asetaldehydi on yleisin karsinogeeni maailmassa ja sitä löytyy suurina pitoisuuksina useista alkoholijuomista.

Euroopan parlamentin jäsen Sirpa Pietikäinen: ”Asetaldehydi on yleisin karsinogeeni maailmassa. Tästä syystä uuden alkoholistrategian on toimittava päättäväisesti tämän riskin hillitsemiseksi”.

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Kuluttajilla on oltava oikeus tietää mitä he todella ostavat. Asetaldehydi on luokiteltu IARC:n (WHO) toimesta ryhmän I karsinogeeniksi. Asetaldehydipitoisuuksista kuluttajatuotteissa tulisi olla saatavilla riittävä määrä tietoa”.

Valiokunnan esitys tulee Euroopan parlamentin täysistunnon käsittelyyn. Mikäli se saa parlamentin tuen, esitystä ehdotetaan virallisesti Euroopan komissiolle jatkotoimenpiteitä varten. Komission tulee tehdä virallinen selitys, mikäli se kieltäytyy noudattamasta parlamentin tahtoa.

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi