Austell Pharmaceuticals Biohit Oyj:n GastroPanel®-testin jakelijaksi Etelä-Afrikassa

Biohit Oyj

Lehdistötiedote 8.4.2021 klo 13.00 paikallista aikaa (EET)

Biohit Oyj ja Austell Pharmaceuticals ovat allekirjoittaneet sopimuksen ylävatsavaivojen diagnostiikassa käytettävän GastroPanel®-testin jakelusta Etelä-Afrikassa.

Austell Pharmaceuticals on yksityisomisteinen eteläafrikkalainen yritys. Se on ollut nopeimmin kasvava lääkeyhtiö Etelä-Afrikassa viimeisten 5 vuoden aikana.

Austellin toimitusjohtaja Suhail Gani: Austell Pharmaceuticalsilla on ilo tiedottaa GastroPanel®-testin jakelun aloittamisesta Etelä-Afrikassa yhteistyössä Biohit Oyj:n kanssa. GastroPanel® on validoitu lukuisissa kliinisissä tutkimuksissa eri maissa, ja sitä on käytetty jo vuosia useissa maissa ympäri maailmaa. Olen vakuuttunut, että GastroPanel®-testin saaminen laajaan kliiniseen käyttöön vähentää terveydenhuollon kustannuksia myös Etelä-Afrikassa.

Austell Pharmaceuticals perustettiin vuonna 2005 selkeänä tavoitteenaan tuoda markkinoille vastuullisesti valmistettuja lääkkeitä. Austell Pharmaceuticalsin toimintastrategian mukaan potilaat ja terveydenhuollon ammattilaiset ansaitsevat parhaat saatavilla olevat terveydenhuoltoalan tuotteet, palvelut ja innovaatiot. Yritys on toimintansa alusta lähtien kehittänyt resepti- ja itsehoitolääkkeitä markkinoiden johtavina tuotemerkkeinä Etelä-Afrikassa.

Hallituksen puheenjohtaja Osmo Suovaniemi, Biohit Oyj: Olemme erittäin tyytyväisiä tästä sairauksien varhaisdiagnostiikkaan ja ennaltaehkäisyyn tähtäävän yhteistyön alkamisesta Etelä-Afrikassa. Biohit Oyj:n innovatiivinen GastroPanel®-testi tarjoaa ylävatsavaivoista ja refluksioireista kärsiville potilaille sekä oireettomien riskiryhmien seulonnoissa mahdollisuuden luotettavaan helikobakteeri-infektion ja siitä tai autoimmuunitaudista johtuvan atrofisen gastriitin (mahalaukun limakalvovaurio) diagnostiikkaan. Tämä takaa potilaiden pääsyn ajoissa tähystys- ja muihin tarpeellisiin jatkotutkimuksiin ja asianmukaiseen hoitoon (www.biohit.fi / Uutiset/Luettavaa: GastroPanel-innovaatio).

Tavanomaisilla helikobakteeritesteillä diagnosoimatta jäävä, useimmiten oireeton atrofinen gastriitti on piilevä riski monille puutostiloille, jotka voivat pahimmillaan lisätä jopa kuoleman riskiä. Atrofinen gastriitti tai pitkäkestoinen PPI-lääkitys johtavat hapottomaan mahaan, johon liittyy kohonnut mahasyövän riski sekä mm. B12-vitaminin, raudan ja kalsiumin imeytymishäiriö ja hoitamattomana niiden puutostila. Lisäksi eräiden lääkeaineiden, kuten tyroksiinin imeytyminen häiriintyy. Hapoton maha lisää myös keuhkokuumeen riskiä, ja etenkin ikäihmisillä myös vakavien suolistoinfektioiden (esim. giardiaasi, malaria, Clostridium difficile ja E. coli (EHEC) riskiä. Näillä potilailla vaikealle koronainfektiolle altistuminenkin voi lisääntyä (www.biohit.fi/lisatietoja3).

Atrofiseen gastriittiin ei ole lääkehoitoa eikä rokotetta, mutta on ajateltavissa, että sen aiheuttamaan hapottomaan mahaan liittyvää mahasyöpäriskiä voitaisiin mahdollisesti vähentää eliminoimalla hapottomassa mahassa syntyvää karsinogeenistä asetaldehydiä Acetium-kapselin avulla (www.biohit.fi/lisatietoja, www.acetium.fi).

Lisätiedot:

Hallituksen puheenjohtaja Osmo Suovaniemi, Biohit Oyj

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi