Biohit GastroPanel[®]-testi tutkittiin kliinisesti autoimmuunitautia sairastavilla potilailla

Lehdistötiedote                   25.9.2020 klo 15.00 paikallista aikaa (EEST)

Tutkimus toteutettiin Oulun yliopistollisen sairaalan (OYS) sisätautien poliklinikalla ja tulokset on äskettäin julkaistu kansainvälisessä gastroenterologian alan tieteellisessä aikakauslehdessä (1).

Ruoansulatuskanvan tähystystutkimuksia on karsittu voimakkaasti COVID-19-pandemian vuoksi. Tämä lisää edelleen niiden potilaiden riskiä, joilla on helikobakteeri-infektio tai autoimmuunisairaus ja niistä johtuva useimmiten oireeton atrofinen gastriitti. Biohitin tarjoama ratkaisu on GastroPanel-testi näiden potilasryhmien atrofisen gastriitin varhaistoteamiseen ja seulomiseen tähystystutkimuksia kiireellisesti tarvitsevien priorisoimiseksi (2-4,11,16,17).

GastroPanel®-testissä on neljä biomerkkiainetta: pepsinogeeni I (PGI), pepsinogeeni II (PGII), gastriini-17 (G-17) ja Helicobacter pylori vasta-ainetesti (HpAb), ja se edustaa ainutlaatuista suomalaista innovaatiota. Suomalainen bioteknologiayhtiö Biohit Oyj (Helsinki) suunnitteli GastroPanel-testin ensilinjan diagnostiseksi testiksi ylävatsavaivoista ja refluksioireista kärsiville potilaille. Tämä markkinoiden ensimmäinen ei-kajoava testi poissulkee tai varmistaa Hp-infektion ja atrofisen gastriitin (AG) niihin liittyvine riskeineen (2, 8-13).

Samalla GastroPanel® on ainoa testi, joka määrittää myös mahalaukun haponerityksen tilan. Hp ja AG ovat mahasyövän kaksi tärkeintä riskitekijää, ja siksi GastroPanel® soveltuu erinomaisesti myös oireettomien henkilöiden väestöpohjaiseen seulontaan maha- ja ruokatorvisyöpäriskin toteamiseksi. Tällä saavutetaan merkittäviä säästöjä elinikäisissä terveydenhoitokustannuksissa (5-8-14).

Tämä tutkimus kohdistettiin kahta eri autoimmuunisairautta sairastaviin potilaisiin: tyypin 1 diabetes (DM1) ja kilpirauhasen autoimmuunitulehdus (AITD), joihin molempiin tiedetään liittyvän kohonnut AG:n tai autoimmuuniperäisen AG:n (AAG) riski.

Dosentti Minna Mäki, FT, Tutkimus- ja kehitysjohtaja, Biohit Oyj: “Tutkijat tiivistävät tutkimuksen tulokset toteamalla, että AG/AAG on yleisempi AITD- ja DM1-potilailla verrattuna väestöön yleensä. Uuden sukupolven GastroPanel® on ideaalinen testi näiden potilasryhmien seulontaan AG/AAG-muutosten varhaistoteamiseksi ilman tähystystutkimuksia. Tutkimuksessa koottiin 244 potilasta käsittävä aineisto, jossa oli mukana 207 AITD- ja 37 DM1-potilasta vuosina 2017 - 2019. Kaikille potilaille tehtiin GastroPanel®-tutkimus ja kaikki ne, joilla todettiin AG tai AAG, ohjattiin mahalaukun tähystykseen (gastroskopia), jonka yhteydessä otettiin myös koepalat. Tässä 244:n potilaan aineistossa koepalavarmennettu AG/AAG löydettiin kaikkiaan 12.0 prosentilla (25/207) AITD-potilaista ja 10.8 prosentilla (4/37) DM1-potilaista. GastroPanel®-testin (5 diagnostista kategoriaa) ja gastroskopian yhteydessä otettujen koepalojen (samat 5 kategoriaa) yhtenevyys oli 88.1 % (95 % luottamusväli =78.3 - 93.5 %). Yhdistetty herkkyys ja tarkkuus GastroPanel testin PGI-merkkiaineelle mahan runko-osan keskivaikean / vaikean AG/AAG-muutoksen toteamisessa oli 93.9 % (95 % luottamusväli= 87.0-100 %) ja GastroPanel-testin PGI/PGII-suhteen vastaava arvo oli 94.5 % (95 % luottamusväli= 87.9-100 %) (1).”

Semi Korpela, CEO, Biohit Oyj:Terveydenhuollon kustannuksissa voitaisiin saavuttaa huomattavia säästöjä käyttämällä GastroPanel®-testiä kohdentaen näin tähystystutkimusresurssit perusterveydenhuollossa tehokkaammin (10,14). Tuntuisi järkevälle, että tämän kliinisen tutkimuksen antamia vakuuttavia tuloksia (1) alettaisiin soveltaa näiden riskiryhmiin kuuluvien potilaiden seurannassa myös Suomessa. Testin käyttöä on jo suositeltu naapurimaassamme Venäjän Federaatiossa mahasyöpäriskien seulontaan (15). Päinvastoin kuin kansallinen käypä hoitosuositus antaa ymmärtää (16) GastroPanel® on ensilinjan testi Hp-infektion, ylävatsavaivojen ja refluksitaudin diagnostiikassa. Tässä indikaatiossa GastroPanel® on ylivoimainen verrattuna 13C urea hengitystestiin (UBT) ja ulosteen antigeenitestiin (SAT), jotka kumpikaan eivät pysty diagnosoimaan atrofista gastriittia (AG/AAG) eikä mahalaukun haponerityksen tilaa (3,4,16,17).

Lisätietoa:
Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyjpuh. +358 9 773 861

Viitteet

1. Koivurova OP, Ukkola O, Koivikko M, Ebeling T, Yliaska I, Koskela R, Blomster T, Ala-Rämi A, Kettunen O, Karttunen TJ, Mäkinen M, Ronkainen J, Syrjänen K. Screening of the patients with autoimmune thyroid disease (AITD) and type 1 diabetes mellitus (DM1) for atrophic gastritis AG) by serological biomarker testing (GastroPanel®). EC Gastroenterol Digest Syst. 2020; in press.
  1. Agréus L, Kuipers EJ, Kupcinskas L, Malfertheiner P, Di Mario F, Leja M, Mahachai V, Yaron N, van Oijen M, Perez Perez G, Rugge M, Ronkainen J, Salaspuro M, Sipponen P, Sugano K and Sung J: Rationale in diagnosis and screening of atrophic gastritis with stomach-specific plasma biomarkers. Scand J Gastroenterol 2012;47:136-147.
  1. Syrjänen K, Eskelinen M, Peetsalu A, Sillakivi T, Sipponen P, Härkönen M, Paloheimo L, Mäki M, Tiusanen T, Suovaniemi O, DiMario F, Fan ZP.  GastroPanel® Biomarker Panel: The most comprehensive test for Helicobacter pylori infection and its clinical sequelae. A critical review. Anticancer Res 2019;39:1091-1104.
  1. Syrjänen K: A Panel of serum biomarkers (GastroPanel®) in non-invasive diagnosis of atrophic gastritis. Systematic review and meta-analysis. Anticancer Res 2016;36: 5133-5144.
  1. Zagari RM, Rabitti S, Greenwood DC, Eusebi LH, Vestito A and Bazzoli F: Systematic review with meta-analysis: Diagnostic performance of the combination of pepsinogen, gastrin-17 and anti-Helicobacter pylori antibodies serum assays for the diagnosis of atrophic gastritis. Aliment Pharmacol Ther 2017;46:1-11.
  1. Kurilovich SA, Belkovets AV, Reshetnikov OV, Openko TG, Malyutina SK, Ragino YI, Scherbakova LV, Leja M, Paloheimo L, Syrjänen K, Voevoda MI. Stomach-specific biomarkers (GastroPanel) can predict the development of gastric cancer in Caucasian population: A longitudinal nested case-control study in Siberia. Anticancer Res 2016;36:247-254.
  1. Tu H, Sun L, Dong X, Gong Y, Xu Q, Jing J, Bostick RM, Wu X and Yuan Y: A Serological biopsy using five stomach-specific circulating biomarkers for gastric cancer risk assessment: A multi-phase study. Am J Gastroenterol 2017;112:704-715.
  1. Cai Q, Zhu C, Yuan Y, Feng Q, Feng Y, Hao Y et al. and Gastrointestinal Early Cancer Prevention & Treatment Alliance of China (GECA). Development and validation of a prediction rule for estimating gastric cancer risk in the Chinese high-risk population: a nationwide multicentre study. Gut 2019;0:1–12. doi:10.1136/gutjnl-2018-317556
  1. www.gastropanel.com
  1. www.biohithealthcare.com /Links: State of the art diagnosis of Helicobacter pylori and State of the art GastroPanel and Acetium innovations for the unmet need.
  1. www.biohit.fi /Luettavaa: GastroPanel Innovaatio
  1. www.biohit.fi/lisatietoja
  1. www.gastropanel.com/fi/kustannushyoty/gastropanelilla-saavutettavat-kustannussaastot-seulonnassa
  1. Ministry of health of Russian Federation website: https://democenter.nitrosbase.com/clinrecalg5/Files/recomend/МР108.PDF