Biohit ja Gulf Drug jakelijasopimukseen

Biohit Oyj lehdistötiedote 23.3.2015 klo 9:30 paikallista aikaa (EET)

Biohit Oyj ja Gulf Drug LLC ovat solmineet jakelijasopimuksen koskien Biohitin diagnostisia testejä. Sopimus astuu voimaan välittömästi ja sen myötä Gulf Drug saa yksinoikeudet diagnostisten testien jakeluun Yhdistyneissä Arabiemiraateissa. Sopimus kattaa seuraavat Biohitin testit: GastroPanel, helikobakteeripikatesti (UFT300), Biohit Active B12-vitamiinitesti, ColonView-pikatesti, laktoosi-intoleranssipikatesti (LIQT) ja keliakiapikatesti (CDQT).

GastroPanel on verinäytteestä tehtävä biomerkkiainetesti, jolla selviää, onko mahalaukun limakalvo terve. Testi toteaa luotettavasti helikobakteeri-infektion tai autoimmuunitaudin aiheuttaman mahalaukun limakalvovaurion (atrofinen gastriitti), jonka perusteella voidaan arvioida, onko potilailla riski sairastua mahalaukun ja ruokatorven syöpään, maha/pohjukaisuolihaavaumaan, tai B12-vitamiinin-, kalsiumin- ja raudan puutokseen. (kts. Liitteet: Lisätietoja).

Biohitin H. pylori UFT300 on pikatesti helikobakteeri-infektion havaitsemiseen koepalasta. Tämän pikatestin herkkyys ja tarkkuus ovat tutkitusti huippuluokkaa, ja myös nopeutensa puolesta se soveltuu erittäin hyvin H. pylori -diagnostiikkaan.

Biohit Active B12 -vitamiinitesti mittaa biologisesti aktiivisen B12-vitamiinin pitoisuuden verinäytteestä. B12-vitamiinin vaje voi esiintyä näennäisesti terveillä ihmisillä ja sen riski kasvaa iän myötä. Testi ei mittaa perinteisten testien tavoin B12-vitamiinin kokonaistasoa, vaan elimistön käytettävissä olevan B12-vitamiinin aktiivisen muodon, holotranskobalamiinin.

ColonView on pikatesti suolistosyövän seulontaan.  Tämä herkkä testi havaitsee sekä ylemmästä että alemmasta ruoansulatuskanavasta peräisin olevan piilevän veren pystyen löytämään jopa erittäin pienet hyvänlaatuiset kasvaimet (polyypit) sekä syövän esiasteet (adenoomat).

Biohitin LIQT-pikatesti mahdollistaa laktoosi-intoleranssin nopean toteamisen pohjukaissuolen limakalvolta otetusta koepalasta.

Keliakiapikatest (CDQT) mittaa elimistön kudosperäisen transglutaminaasin (tTG) i-vasta-aineita ja negatiiviset tulokset sulkevat pois keliakian. Tämä sormenpään verinäytteestä tehtävä testi on huomattavan käyttäjäystävällinen ja vähentämällä turhia tähystyksiä säästää huomattavasti terveydenhuollon kustannuksia.

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Tämä sopimus tuo Biohitin diagnostisten testien valikoiman Yhdistyneiden Arabiemiraattien terveydenhuoltomarkkinoille. Tästä alkaa tiivis yhteistyömme Gulf Drugin kanssa.”

Toimitusjohtaja Zayed Al Moosa , Gulf Drug LCC: “Biohitin diagnostisten testien valikoima sopii tarjontaamme oikein hyvin, sillä asiakkaan ja potilaan tarpeet ja vaatimukset ovat aina etusijalla yrityksessämme. Biohitin innovatiiviset testit edustavat alan huippua omissa tuoteryhmissään, ominaisuuksiensa sekä laadun ja tukipalvelujen puolesta. Olemme innoissamme tästä uudesta yhteistyöstä!”

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi

Gulf Drug lyhyesti

Gulf Drug LLC(GD) on vuonna 1969 perustettu, Arabiemiraateissa toimiva Lähi-idän johtava terveydenhuollon tarjoaja. Gulf Drugin vuosittainen liikevaihto on 350 miljoonaa dollaria ja sen aluetoimistoissa on yli 750 työntekijää. Visionäärisen johtajuuden ansiosta, yritys on kasvanut ja laajentunut terveydenhuollon pääsektoreille, tarjoten Arabiemiirikunnissa ja koko Lähi-idässä kehittynyttä jakelua, lääketieteellisiä projekteja ja palveluja. www.gulfdrug.com