Biohit laajentaa nesteannosteluliiketoimintaansa uudella ratkaisulla

Tehokkaammat tutkimus-, tuotekehitys- ja tuotantoprosessit lisäävät tarvetta siirtyä laboratorioissa automaattiseen ja turvalliseen nesteannosteluun. Etenkin lääke- ym. teollisuuden laboratorioissa korvataan mekaanisia pipettejä automaattisilla, työturvallisuutta lisäävillä nesteannostelulaitteilla.

Elektronisten pipettien markkinoiden on arvioitu kasvavan yli 10 prosentin vuosivauhtia, kun taas mekaanisten pipettien myynti kasvaa noin 5 prosenttia. Elektroniset pipetit muodostavat noin 6 prosenttia pipettien maailmanlaajuisesta tarjonnasta. Merkittävä osa maailmalla käytössä olevista elektronisista pipeteistä on Biohitin kehittämiä. Yhtiö odottaa, että nesteannostelulaitteiden markkinoiden kasvu tulee jatkossa perustumaan erityisesti elektronisten pipettien sekä helppokäyttöisten, kohtuuhintaisten nesteannosteluautomaattien osuuden lisääntymiseen. Nesteannosteluautomaattien markkinat ovat jo nyt Biohitin arvion mukaan suuremmat kuin pipettimarkkinat.

- Uusi instrumentti ja siihen liittyvä huoltokonsepti laajentavat Biohitin tuotevalikoimaa sekä avaavat uusia kanavia kohderyhmille, joille ei aiemmin ole ollut tarjolla vastaavantyppistä ratkaisua. Uusi tuotelanseeraus vahvistaa siten Biohitin nesteannosteluliiketoiminnan kasvupohjaa, Biohit Oyj:n toimitusjohtaja Jussi Heiniö toteaa.

Pieni ja kompakti automaatti nesteannosteluun

Biohit Roboline on pieni ja markkinoiden kompaktein automaattinen nesteannostelulaite, joka mahtuu pieneen tilaan ja on helppo sijoittaa laboratoriossa työpöydälle. Nopeasti omaksuttava monipuolinen ohjelmisto tekee laitteesta helppokäyttöisen ja sopivan sekä tutkimuskäyttöön että eri tyyppisten laboratorioiden päivittäisiin rutiinitarpeisiin. Edullista Robolinea markkinoidaan mm. laboratorioissa työskentelevien hekilökohtaiseksi työvälineeksi. Roboline soveltuu myös diagnostiikkayritysten testien määritysten automatisointiin.

Robolinen avulla käyttäjä voi helposti automatisoida joko yksittäisen työvaiheen tai koko prosessin. Robotisoitu annostelumoduuli takaa tulosten oikeellisuuden ja tarkkuuden ilman inhimillisten virheiden riskiä. Automatisoitu laite soveltuu erityisen hyvin laboratorioille, joissa päivittäiset näytemäärät ovat kymmenistä satoihin. Roboline voidaan varustaa Biohitin perustajan professori Osmo Suovaniemen vertikaalimittauskeksintöön perustuvilla teknologioilla jolloin se soveltuu lukuisten erilaisten laboratoriotestien, kuten Biohitin GastroPanel-tutkimuksen, automaattiseen määrittämiseen laboratorioissa ja lääkäriasemilla.

Lisätietoja uudesta automaatista: www.biohit.com/roboline

Katso myös www.biohit.fi/Yritys / Historia / Aggressiivinen innovointi- ja patentointistrategia ja www.biohit.fi/ajankohtaista: mm. GastroPanel-tutkimus

Jussi Heiniö, toimitusjohtaja
Puh: 09–773 861
jussi.heinio@biohit.com

Jakelu:

NASDAQ OMSX Helsinki Oyj
Kansallinen tiedotevarasto (www.oam.fi)
www.biohit.com

Tietoa Biohitistä:

Biohit Oyj on vuonna 1988 perustettu globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys, jonka tavoitteena on parantaa ihmisten terveyttä ja elämisen laatua. Biohit soveltaa määrätietoista ja pitkäjänteistä innovaatio- ja patentointistrategiaa.

Biohit tuottaa yhdessä tiedeyhteisöjen kanssa tutkimustuloksiin ja innovaatioihin perustuvaa uutta teknologiaa, tuotteita ja palveluja, joilla voidaan kehittää turvallisia ja kustannustehokkaita nesteannosteluratkaisuja laboratoriotyöskentelyyn sekä diagnostisia testejä ruoansulatuskanavan sairauksien varhaistoteamiseen ja ennaltaehkäisyyn.

Biohitillä on kaksi liiketoimintasegmenttiä, nesteannostelu ja diagnostiikka. Nesteannostelutuotteet käsittävät elektroniset ja mekaaniset pipetit, kertakäyttöiset pipetinkärjet ja pipettien huolto- ja kalibrointipalvelut tutkimuslaitosten, terveydenhuollon ja teollisuuslaboratorioiden käyttöön.

Diagnostiikkaan kuuluvat ruoansulatuskanavan sairauksien varhaistoteamiseen ja ennaltaehkäisyyn liittyvät tuotteet ja analyysijärjestelmät, kuten GastroPanel-tutkimukset mahalaukun sairauksien ja niihin liittyvien riskien diagnosoimiseksi verinäytteestä, pikatestit laktoosi-intoleranssin ja helikobakteeri-infektion määrittämiseksi gastroskopioiden yhteydessä sekä ColonView-tutkimus paksusuolisyövän riskin ilmaisevan suolistoverenvuodon varhaiseen toteamiseen. Acetium-innovaatio vähentää syöpää aiheuttavaa asetaldehydiä hapottomassa mahassa.

Biohit-konsernin palveluksessa on noin 420 henkilöä. Pääkonttori on Helsingissä ja tytäryhtiöt sijaitsevat Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa, Venäjällä, Intiassa, Kiinassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. Yhtiöllä on myös edustusto Singaporessa. Lisäksi Biohitin tuotteita myy noin 200 jakelijaa 70 maassa.

Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) on vuodesta 1999 noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto –ryhmässä.

Lisätietoja osoitteista www.biohit.com, www.biohit.fi/ajankohtaista ja www.acetium.fi/testi paljastaa asetaldehydialtistuksen.