Biohit mittasi HS makutestin kuohuviinit – alkoholitutkija kommentoi

Biohit Oyj lehdistötiedote 28.4.2014 klo 17:00 paikallista aikaa (EET)

Biohit Oyj mittasi asetaldehydipitoisuudet Helsingin Sanomien makutestissä mukana olleista espanjalaisista kuohuviineistä (HS 24.4.2014). Vuonna 2009 Maailman terveysjärjestön WHO:n alainen syöväntutkimuskeskus IARC (International Agency for Research on Cancer)luokitteli alkoholijuomissa oleva ja siitä sisäsyntyisesti muodostuva asetaldehydi on ryhmän I karsinogeeni eli ihmiselle syöpää aiheuttava aine. Asetaldehydi kuuluu samaan vaarallisuusluokkaan kuin asbesti, formaldehydi ja bentseeni. Kaikkia ryhmän I karsinogeeneja koskee yhtenäinen periaate: niille altistumista on pyrittävä kaikin mahdollisin tavoin välttämään.

Alkoholissa olevan ja siitä muodostuvan asetaldehydialtistuksen riskiryhmiä ovat närästyslääkkeiden pitkäaikaiskäyttäjät ja henkilöt, joilla on mahalaukun limakalvon vaurion ja toimintahäiriön (atrofisen gastriitin) aiheuttama hapoton maha. Atrofinen gastriitti voi johtua helikobakteeri-infektiosta tai syntyä autoimmuunitaudin seurauksena. Hapoton maha (atrofinen gastriitti) ja helikobakteeri-infektio löytyvät luotettavasti Biohitin kehittämällä GastroPanel-testillä.

Taulukko 1. Vapaan asetaldehydin pitoisuuksia kuohuviineissä, analysointi kaasugromatografisesti.

Makutestin sija Tuotenimi Asetaldehydi µM / l (mg/l)
3 Gramona Imperial Gran Reserva 2007 205 (9)
4 Pago de Tharsys Millésime Rosé Brut Reserva 2009 175 (7,7)
5 Freixenet Vintage Reserva 2011 83 (3,7)
6 Codorníu Selección Raventós Pinot Noir Brut 133 (5,9)
7 Castellblanc Rosado Cava Semi Seco 49 (2,2)
8 Cava Faustino Extra Seco 257 (11,3)
9 Cava Vallformosa Brut Vintage 2011 64 (2,8)
10 Freixenet Cordon Negro Brut 66 (2,9)

Elysée 41 (1,8)

Mittaustuloksissa merkittävää on, että joka toisen kuohuviinin asetaldehydipitoisuus ylittää kosmeettisille tuotteille määritellyn riskirajan, joka on 5 mg/l (SCCS 2012). Vertailun vuoksi mukaan on otettu kotimainen kuohuviini, Elysée, jonka asetaldehydipitoisuus on vertailun alhaisin.

Alkoholitutkija, dosentti Peter Eriksson, Helsingin yliopisto: ”Asetaldehydi on kaksiteräinen miekka. Alkoholin juomisen yhteydessä se aiheuttaa euforista hyvänolontunnetta mutta myös ikävät krapulaoireet selittyvät osittain tällä. Olisi monin tavoin terveyttä edistävää löytää keinoja asetaldehydipitoisuuksien vähentämiseksi.”

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Asetaldehydin vaikutus on kumulatiivinen ja altistus on haitallista kaikille. Erityisesti riskiryhmiin kuuluvien tulisi voida tehdä valistuneita ostopäätöksiä ja kiinnittää huomiota asetaldehydialtistukseensa. Asetaldeydialtistuksen voit selvittää osoitteessa www.acetium.fi/testi. Italialainen tutkimusryhmä (Paiano et al. 2014) mittasivat vastikään alkoholien asetaldehydipitoisuuksia. Ryhmän mukaan tulokset viittaavat siihen, että kuluttajien ohjeistus voisi olla tarpeen.”

Lähteet:

Mittaustulokset ja lisätietoja: www.biohit.fi > Laboratoriopalvelut > Asetaldehydin määritys elintarvikkeesta
Paiano et al. 2014 Risk assessment for the Italian population of acetaldehyde in alcoholic and non-alcoholic beverages http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24518311
SCCS 2012: http://www.biohithealthcare.com/resource/files/tutkimus/eusccsacetaldehyde2012versioiv.pdf
HS makutesti 25.4.2014: www.hs.fi/ruoka/a1398227270363

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.