Biohit Oyj Acetium-jakelusopimukseen Giraffes Pharmaceutical Co.:n kanssa

Biohit Oyj pörssitiedote 1.7.2014 klo 18:00 paikallista aikaa (EEST)

Biohit Oyj on solminut jakelijasopimuksen taiwanilaisen Giraffes Pharmaceutical Companyn kanssa. Sopimus astui voimaan välittömästi ja se antaa Giraffes Pharmalle yksinoikeudet Acetium-kapselin ja Acetium-imeskelytabletin jakeluun Taiwanissa.

Acetium-kapselista hitaasti liukeneva L-kysteiini sitoo (neutraloi) tehokkaasti syöpää aiheuttavaa asetaldehydiä ja voi siten ehkäistä maha- ja ruokatorvisyöpiä. Acetium-kapseli on tarkoitettu mm. henkilöille, jotka käyttävät mahalaukun limakalvon happopumpun esto (PPI)-lääkkeitä, ja henkilöille joilla on mahalaukun limakalvon vaurion ja toimintahäiriön (atrofisen gastriitin) aiheuttama hapoton maha. Atrofinen gastriitti voi johtua helikobakteeri-infektiosta tai syntyä autoimmuunitaudin seurauksena. Hapoton maha on sekä maha- että ruokatorvisyövän merkittävin tunnettu riskitekijä (1).

Acetium-imeskelytabletti on tupakoitsijoille tarkoitettu valmiste, joka sitoo tupakoinnin yhteydessä sylkeen liukenevaa asetaldehydiä. Asetaldehydi on tupakansavun merkittävin syöpää aiheuttava aine, karsinogeeni (2,3).

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Olemme iloisia kumppanuudestamme Giraffes Pharmaceuticalsin kanssa, minkä myötä asetaldehydiä sitovat tuotteita pääsevät Taiwanin markkinoille heti, kun rekisteröinti on saatettu päätökseen.”

Toimitusjohtaja Sherman Jung, Giraffes Pharmaceutical Company:  ”Giraffes Pharmaceutical Company:llä on yli 50 vuoden kokemus lääkkeiden, lääkinnällisten tarvikkeiden ja luontaistuotteiden myynnistä ja markkinoinnista Taiwanissa. Olemme ylpeitä uudesta kumppanuudestamme Biohitin kanssa ja tuodessamme Acetium -tuoteperheen kotimarkkinoillemme. Yläruoansuolikanavan syövät edustavat yli 20% kaikista syöpätapauksista Taiwanissa. Näin ollen asetaldehydiin liittyvät sairaudet aiheuttavat valtavan taakan terveydenhoitosektorille ja Acetiumin avulla toivomme voivamme parantaa väestön elämänlaatua. Esimerkiksi, 20% taiwanilaisista aikuisista ja 7.6% opiskelijoista tupakoi. Lisäksi noin 40% - 60% Taiwanin väestöstä kantaa mutaatiota joka vaikuttaa asetaldehydin aineenvaihduntaan liittyvän avainentsyymin toimintaan (nk. aldehydi dehydrogenaasi-2 (ALDH2). Näillä ihmisillä esimerkiksi alkoholin juomisen yhteydessä muodostuva asetaldehydi ei hajoa normaalisti.” (4).

Acetium-kapselin ja Acetium-imeskelytabletin meneillään olevat kliiniset tutkimukset:
Tupakoinnin lopettamiseen tähtäävä tutkimus, tutkimusvalmisteena Acetium®-imeskelytabletti, lue lisää: http://goo.gl/6WQLLv
Kaksi migreenityyppisten päänsärkykohtausten estämiseen tähtäävää tutkimusta, tutkimusvalmisteena Acetium®-kapseli, lue lisää: http://goo.gl/ABhKfZ

Referenssit:

(1) Sipponen P et al (1985) Gastric cancer risk in chronic atrophic gastritis: statistical calculations of cross-sectional data. Int J Cancer 1985;35:173–177.

(2) Haussmann H-J (2012) Use of hazard indices for a theoretical evaluation of cigarette smoke composition. Chem Res Toxicol 2012;25:794-810.

(3) Burns DM et al (2008) Mandated lowering of toxicants in cigarette smoke: a description of the World Health Organization TobReg proposal. Tob Control 2008;17:132-41.

(4) Boccia S. et al (2009) Aldehyde dehydrogenase 2 and head and neck cancer: a meta-analysis implementing a Mendelian randomization approach. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 2009; 18:248-54.

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi

Giraffes Pharmaceutical lyhyesti

Viimeisten viiden vuosikymmenen ajan Giraffes Pharmaceutical on rakentanut mainetta luotettavana lääkealan yhtiönä Taiwanissa ja alan kultaisena standardina tarjoamalla laadukkaita tuotteita kilpailukykyiseen hintaan.