• Biohit Oyj/

Biohit Oyj aloittaa koehenkilöiden kutsumisen tupakoinnin lopettamiseen tähtäävään varmennustutkimukseen

Biohit Oyj lehdistötiedote 14.4.2016 klo 9:30 paikallista aikaa (EEST)

Biohit Oyj aloittaa tupakoivien vapaaehtoisten kutsumisen tupakoinnin lopettamiseen tähtäävään varmennustutkimukseen.  Kliiniselle varmennustutkimukselle on saatu alueellisen eettisen toimikunnan lupa, joka vaaditaan kaikilta kliinisiltä tutkimuksilta ennen niiden aloittamista.

Tutkimusvalmisteena käytetään Acetium-imeskelytablettia, joka sitoo syljessä asetaldehydiä vaarattomaksi yhdisteeksi. Varmennustutkimuksen tavoitteena on vahvistaa lupaavia tuloksia, joita saatiin aikaisemmassa tupakoinnin lopettamiseen tähtäävässä tutkimuksessa Acetium-imeskelytabletin avulla. Onnistuessaan tutkimuksella saadaan riittävä tilastollinen voima varmistamaan, että Acetium-imeskelytabletti edustaa läpimurtoa tupakoinnin lopettamismenetelmien kehityksessä.

Ilmoittautuminen tutkimukseen on alkanut

Tutkimukseen voi soveltua, mikäli

• on iältään 18−65-vuotias mies tai nainen
  • tupakoi säännöllisesti (vain savukkeita)
  • haluaa lopettaa tupakoinnin
  • ei ole vakavia tupakointiin liittyviä sairauksia (esim. keuhkoahtauma, keuhkosyöpä)
  • ei ole raskaana tai imetä
  • ei ole mukana toisessa kliinisessä lääketutkimuksessa
  • ei käytä tupakasta vieroitukseen käytettäviä reseptilääkkeitä
  • ei ole osallistunut Biohitin aiempaan tupakoinnin lopettamiseen tähtäävään tutkimukseen

Tutkimukseen voi ilmoittautua verkossa Kuulas Helsingin sivuilla: http://www.kuulas.fi, puhelimitse 040 6792451 tai sähköpostitse contact@kuulas.fi.

Tutkimukseen pyydetään 1800 säännöllisesti tupakoivaa koehenkilöä, jotka ovat motivoituneita lopettamaan tupakoinnin. Tutkimus toteutetaan satunnaistettuna, lumekontrolloituna kaksoissokkotutkimuksena, jossa puolet koehenkilöistä saa vaikuttavaa ainetta sisältävää valmistetta ja puolet lumevalmistetta. Tutkimus tehdään yhteistyössä tutkimustoimisto Kuulas Helsingin kanssa ja siihen voi osallistua joka puolelta Suomea.

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Tupakoivien vapaaehtoisten ilmoittautuminen tutkimukseen käynnistyy välittömästi. Tervetuloa mukaan!”

Tutkimuksesta vastaava henkilö on Biohitin lääketieteellinen johtaja, professori LKT Kari Syrjänen
Tutkimuksen päätutkija Kuulas Helsingissä on Dos., VTT Anna Bäckström

Lehdistötiedote 15.2.2016: Biohit Oyj käynnistää tupakoinnin lopettamiseen tähtäävän varmennustutkimuksen

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi