Biohit oyj aloittaa lisenssisopimuksen rikkomista koskevan välimiesmenettelyn

Biohit Oyj Pörssitiedote 17.05.2021 klo 18.30 paikallista aikaa (EEST)

Biohit Oyj:n osakkeenomistaja Biohit HealthCare (Hefei) Co. Ltd toimii Biohit Oyj:n Gastropanel-tuotteiden jakelijana Kiinassa yksinoikeudella. Tähän liittyen yhtiöiden välillä on ilmennyt yhtiöiden välisen lisenssisopimuksen soveltamiseen liittyvä erimielisyys. Biohit HealthCare (Hefei) Co. Ltd ei ole suorittanut jakelu- ja lisenssisopimusten mukaisia rojalteja Biohit Oyj:lle. Näiden ja eräiden muiden lisenssisopimukseen liittyvien erimielisyyksien ja vaatimusten ratkaisemiseksi Biohit Oyj on jättänyt Keskuskauppakamarin välimieslautakunnalle hakemuksen välimiesmenettelyn aloittamiseksi.

Maksamattomien rojaltien vaikutus on toistaiseksi ollut vähäinen Biohit Oyj:n toiminnan kannalta, mutta tilanteen jatkuessa asian merkitys kasvaa.

Biohit HealthCare (Hefei) Co. Ltd oli aiemmin Biohit Oyj:n yhteisyritys. Biohit Oyj irtautui yhteisyrityksestä vuonna 2016, jolloin Biohit Oyj:n ja Biohit HealthCare (Hefei) Co. Ltd:n välillä tehtiin yksinoikeudella oleva jakelusopimus (Exclusive Distribution Agreement) GastroPanel- tuotteen jakelusta Kiinassa.

Biohit HealthCare (Hefei) Co. Ltd on osakkeiden määrällä mitattuna Biohit Oyj:n suurin osakkeenomistaja (32,87 prosenttia B-osakkeista). Biohit HealthCare (Hefei) Co. Ltd:n toimitusjohtaja Liu Feng on myös Biohit Oyj:n hallituksen jäsen.

Osmo Suovaniemi, hallituksen puheenjohtaja

Jakelu:

www.biohithealthcare.com

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi