Biohit Oyj kommentoi yhtiön hallituksen jäsen Liu Fengin julkisuudessa esittämiä väittämiä

Biohit Oyj Lehdistötiedote 26.4.2021 klo 11.00 paikallista aikaa (EEST)

Tausta

Biohit Oyj ei yleensä kommentoi markkinaspekulaatioita tai julkisuudessa esitettyjä väittämiä. Yhtiön hallituksen jäsen Liu Feng on yhtiötä informoimatta esittänyt julkisuudessa (Helsingin Sanomat, HS Visio, Kiinalainen juttu, 24.4.2021) yhtiötä koskevia väittämiä, joiden takia Biohit katsoo tarpeelliseksi kommentoida joitakin Liu Fengin edellä mainitussa lehtikirjoituksessa esittämiä väitteitä.

Liu Feng on Biohit HealthCare (Hefei) Co. Ltd:n toimitusjohtaja ja myös Biohit Oyj:n hallituksen jäsen. Biohit HealthCare (Hefei) Co. Ltd on osakkeiden määrällä mitattuna Biohitin suurin osakkeenomistaja (32,87 prosenttia osakkeista) ja sillä on yksinoikeus toimia Biohitin eräiden tuotteiden jakelijana Kiinassa.

Julkisuudessa esitetyt väittämät ja luottamuksellisuus

Liu Fengin julkisuudessa esittämät väittämät ovat hänen omiaan eivätkä edusta Biohitin kantaa.

Biohit pitää kaikille osapuolille vahingollisena Liu Fengin tapaa käydä julkisuudessa keskustelua toisaalta Biohitin sisäisistä, luottamuksellisista asioista ja toisaalta jakelusopimuksen osapuolten keskinäisistä, luottamuksellisista asioista. Biohit edellyttää, että yhtiön ja yksittäisten osakkeenomistajien intressit pidetään erillään osakeyhtiölain mukaisesti. Osakeyhtiössä hallituksen tehtävänä on edistää yhtiön etua ja huolehtia osaltaan siitä, että osakkeenomistajien yhdenvertaisen kohtelun vaatimus toteutuu täysimääräisesti.

Yhtiön ja sen kiinalaisen jakelijan sopimussuhteet

Biohit HealthCare (Hefei) Co. Ltd oli aiemmin Biohit Oyj:n ja Anhui Wisdom-Win Investment Co. Ltd:n yhteisyritys (joint venture). Biohit Oyj irtautui yhteisyrityksestä vuonna 2016, jolloin Biohitin ja Biohit HealthCare (Hefei) Co. Ltd:n välillä tehtiin yksinoikeudella oleva jakelusopimus koskien Kiinan markkinoita.

Biohit Oyj:n ja Biohit HealthCare (Hefei) Co. Ltd:n välillä on ollut erimielisyyttä, koska Biohit  edellyttää Biohit HealthCare (Hefei) Co. Ltd:ltä yhtiön välisten sopimusten ehtojen noudattamista. Biohit toivoo erimielisyyksien ratkeavan sovinnollisesti.

Yhtiön hallinnointimalli

Biohit Oyj:n hallitus kokoontuu säännöllisesti, ja yhtiön hallinnointimalli noudattaa osakeyhtiölakia ja Helsingin pörssin sääntöjä. Yhtiön hallinnointimallin yksityiskohdat ilmenevät yhtiön vuosittain julkistamasta hallinto- ja ohjausjärjestelmää koskevasta selvityksestä (ns. corporate governance statement). Biohitin hallinnointimalli poikkeaa tietyiltä osin listayhtiöiden hallinnointikoodista, ja nämä poikkeamat käyvät ilmi selvityksestä.

Yhtiökokous järjestetään osakeyhtiölain mukaisesti ja tilaisuudessa kaikilla osakkailla on osakeyhtiölain mukainen oikeus saada tietoa, esittää näkemyksiään ja vaikuttaa päätöksiin.

Biohit katsoo, että pitkän kokemuksensa ansiosta Osmo Suovaniemellä on erinomaiset edellytykset toimia tehtävässään yhtiön hallituksen puheenjohtajana ja myös toimitusjohtajan sijaisena. Biohit edistää tasa-arvoa ja vastustaa kaikenlaista syrjintää, kuten myös ikään perustuvaa syrjintää.

Riitta Rautakoura, Viestintäpäällikkö, Biohit Oyj

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi