Biohit Oyj:n kiinalainen yhteisyritys aloittaa tuotannon – mahasyöpäriskin seulontatutkimus edistyy Kiinassa

Biohit Oyj pörssitiedote 24.10.2016 klo 09:30 paikallista aikaa (EEST)

Biohit Oyj:n kiinalaisen yhteisyrityksen Biohit HealthCare (Hefei) Co. Ltd:n tuotantolaitos on läpäissyt viranomaisten asettamat vaatimukset testeille ja saanut toimiluvan, joka mahdollistaa tuotteiden tuotannon ja myynnin. Biohit HealthCare (Hefei) Co. Ltd aloittaa Biohit Oyj:n kehittämien maailmassa ainulaatuisten GastroPanel®-tuotteiden valmistamisen Kiinan markkinoille, ja ensimmäiset toimitukset menevät käynnissä olevan mahasyövän riskin seulontatutkimuksen tarpeisiin. Seulontatutkimusta on laajennettu niin, että se kattaa yli 150 sairaalaa. Tutkimuksen potilasseulontojen odotetaan valmistuvan vuoden 2016 loppuun mennessä. Tutkimusta jatketaan analysoimalla ja raportoimalla tilastollinen tieto, joka on saatu eri kunnista ja sairaaloista, jotka ovat osallistuneet tutkimukseen. Raportointi- ja analysointivaiheen odotetaan valmistuvan vuoden 2017 aikana. Analyysin tulokset määrittävät, onko väestöpohjainen seulontaohjelma käyttökelpoinen. Samalla GastroPanel®-testien myynti on jatkunut 14 maakunnassa, jossa hintapäätös on myönnetty. Biohit Oyj toimittaa tarvittavat raakamateriaalit ja tuotannossa käytettävät reagenssit.

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: “Hyväksyntäprosessi ja virallinen lupaprosessi ovat kestäneet arvioitua kauemmin mutta ovat vihdoin valmiit. Yhteisyrityksemme voi nyt tuottaa GastroPanel®-tuotteita Kiinan lupaaville markkinoille kustannustehokkaasti ja laajassa mittakaavassa. Niin Kiinassa kuin muuallakin maailmassa ainutlaatuisella runsaasti tietoa tuottavalla GastroPanelilla® (1,2) ei ole niitä vakavia lääketieteellisiä puutteita, joita on vielä käytössä olevissa helikobakteeritesteissä (esim.13C ureahengitystesti) (3).”

Toimitusjohtaja Liu Feng, Biohit HealthCare (Hefei) Co., Ltd: “Olemme saaneet valmiiksi uusinta teknologiaa ja prosessiautomatiikkaa hyödyntävän tuotantolaitoksen GastroPanel®-tuotteiden valmistamiseksi, varastoimiseksi ja kuljettamiseksi Kiinan kotimarkkinoille. Tuotantokapasiteetti on suunniteltu vastaamaan mahdollisen väestöpohjaisen seulontaohjelman edellyttämää tuotantokykyä.”

1. www.biohit.fi/lisatietoja

2. www.gastropanel.com/fi/kustannushyoty/gastropanelilla-saavutettavat-kustannussaastot-seulonnassa

3. http://www.biohithealthcare.com/limitations-of-helicobacter-pylori-diagnostics

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap /Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi