Biohit Oyj:n varsinaisen yhtiökokouksen päätökset

Biohit Oyj pörssitiedote 14.4.2014 klo 16:45 paikallista aikaa (EET)

Biohit Oyj:n maanantaina 14.4.2014 pidetty varsinainen yhtiökokous vahvisti emoyhtiön tilinpäätöksen ja konsernitilinpäätöksen vuodelta 2013 ja myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle.

Osingonmaksu

Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että päättyneen tilikauden tappio kirjataan voitto- ja tappiotilille.

Yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti, että 31.12.2012 päättyneeltä tilikaudelta vahvistetun tilinpäätöksen perusteella maksetaan osinkoa 0,72 euroa kultakin A-osakkeelta ja 0,7234 euroa kultakin B-osakkeelta. Osinko maksetaan osakkeenomistajalle, joka on osingonmaksun täsmäytyspäivänä 17.4.2014 merkittynä yhtiön osakasluetteloon. Hallitus esittää, että osinko maksetaan 28.4.2014.

Hallituksen jäsenet

Yhtiökokous päätti, että hallituksen jäsenten lukumäärä on viisi (5) ja valitsi hallitukseen seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen loppuun saakka seuraavat henkilöt: nykyiset jäsenet professori Osmo Suovaniemi, professori Mikko Salaspuro, kauppaneuvos Eero Lehti ja DI Seppo Luode sekä toimitusjohtaja Franco Aiolfi.

Yhtiökokous päätti lisäksi, että hallituksen puheenjohtajalle maksetaan 1 600 euron ja muille hallituksen jäsenille 1 500 euron suuruinen kokouspalkkio.

Tilintarkastajan valinta

Biohit Oyj:n tilintarkastajaksi valittiin KHT-yhteisö PricewaterhouseCoopers Oy, päävastuullisena tilintarkastajana KHT Pasi Karppinen, seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen loppuun asti.

Yhtiöjärjestyksen muuttaminen

Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti yhtiöjärjestyksen 3 § muuttamisesta siten, että määräykset osakepääoman ja osakkeiden enimmäis- ja vähimmäismääristä poistettiin. Lisäksi yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että  yhtiöjärjestyksen 4 §:ssä luovuttiin nimellisarvosta.

Yhtiöjärjestyksen 3 §:n uusi sanamuoto on:
”3 § Yhtiön osakkeet jakautuvat A- ja B-sarjan osakkeisiin. Yhtiökokouksessa A-sarjan osakkeella on 20 ääntä ja B-sarjan osakkeella 1 ääni.

Osingonjaossa B-osakkeille maksetaan kaksi (2) prosenttia nimellisarvostaan korkeampaa osinkoa kuin A-osakkeelle. Tätä määräystä sovellettaessa osakkeen nimellisarvona pidetään 0,17 euroa, joka on ollut yhtiön osakkeen nimellisarvo sinä hetkenä, jona yhtiö on päättänyt luopua osakkeen nimellisarvosta.

Yhtiön purkautuessa sulautumisen kautta tai muusta syystä on A- ja B-osakkeiden omistajilla yhtäläinen ja yhtä suuri oikeus fuusiovastikkeeseen tai muuhun purkautumisen johdosta maksettavaan vastikkeeseen.

Yhtiön osakkeet kuuluvat arvo-osuusjärjestelmään.

A-sarjaan kuuluva osake voidaan A-sarjan osakkeenomistajan pyynnöstä hallituksen päätöksellä muuntaa B-sarjan osakkeeksi siten, että yhdellä A-sarjan osakkeella saa yhden B-sarjan osakkeen.”

Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että yhtiöjärjestyksen 4 §:n tilalle tulee määräys siitä, että Yhtiön osakkeilla ei ole nimellisarvoa.

Yhtiöjärjestyksen 4 §:n uusi sanamuoto on: ”4 § Yhtiön osakkeilla ei ole nimellisarvoa.”

Hallituksen valtuuttaminen päättämään osakeannista ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään osakeannista sekä osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettujen osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta seuraavasti:

Valtuutukseen nojalla annettavien osakkeiden lukumäärä voi olla yhteensä enintään 3 000 000 uutta B-osaketta, mikä vastaa noin 30 prosenttia yhtiön kaikista B-osakkeista.

Hallitus päättää kaikista osakeannin ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisen ehdoista. Osakeanti ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antaminen voi tapahtua osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen (suunnattu anti).

Valtuutus on voimassa kolme vuotta yhtiökokouksen päätöksestä.

Kaikki yhtiökokouksen päätökset tehtiin yksimielisesti. Yhtiökokouksen pöytäkirja on osakkeenomistajien nähtävänä viimeistään 17.4.2014 yhtiön internet-sivuilla www.biohit.fi/sijoittajat sekä Biohitin pääkonttorissa Laippatie 1, 00880 Helsinki.

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi