Biohit Oyj:n ylimääräisen yhtiökokouksen päätös

Biohit Oyj
23.11.2011 klo 17:25

Biohit Oyj:n keskiviikkona 23.11.2011 pidetty ylimääräinen yhtiökokous päätti hyväksyä ja valtuuttaa hallituksen toteuttamaan yhtiön ja Sartorius Lab Holding GmbH:n välillä allekirjoitetun kauppakirjan mukaisen kaupan, jolla yhtiö myy Sartoriukselle nesteannosteluliiketoimintansa 68 miljoonalla eurolla. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaisten hyväksyntää. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2011 loppuun mennessä. Kaupan ehdoista on kerrottu tarkemmin 26.10.2011 julkaistussa pörssitiedotteessa.

Kaikki yhtiökokouksen päätökset tehtiin yksimielisesti. Yhtiökokouksen pöytäkirja on osakkeenomistajien nähtävänä viimeistään kahden viikon kuluttua yhtiökokouksesta yhtiön internetsivuilla sekä Biohitin pääkonttorissa Laippatie 1, 00880 Helsinki.

Osmo Suovaniemi
Hallituksen puheenjohtaja
p. +358 40 745 5605
osmo.suovaniemi@biohit.com

Jakelu:
NASDAQ OMX Helsinki Oyj
Kansallinen tiedotevarasto (www.oam.fi)
www.biohit.com

Tietoa Biohitistä

Biohit Oyj on vuonna 1988 perustettu globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys.  Biohitin missio kiteytyy tunnuslauseeseen "Inno­vating for Health". Yhtiön olemassaolon tarkoitus on ottaa yhteiskuntavastuuta ja tuottaa lääketieteen, tutkimuslaitosten ja teol­lisuuden käyttöön innovaatioita, uusia teknologi­oita ja analyysijärjestelmiä, joiden avulla voidaan edistää tutkimusta ja diagnostiikkaa sekä paran­taa ihmisten elämisen laatua ennaltaehkäisemäl­lä sairauksia, inhimillistä kärsimystä ja taloudelli­sia menetyksiä. Tehtävämme on myös innovoida ja kehittää tuotteidemme ja palvelujemme markkinointia ja saatavuutta yhtiön kannattavan kasvun ja osingonjakokyvyn varmistamiseksi.

Biohit tuottaa yhdessä tiedeyhteisöjen kanssa tutkimustuloksiin ja innovaatioihin perustuvaa uutta teknologiaa, tuotteita ja palveluja, joilla voidaan kehittää turvallisia ja kustannustehokkaita nesteannosteluratkaisuja laboratoriotyöskentelyyn sekä diagnostisia testejä ruoansulatuskanavan sairauksien varhaistoteamiseen ja ennaltaehkäisyyn.

Biohitillä on kaksi liiketoimintasegmenttiä, nesteannostelu ja diagnostiikka. Nesteannostelutuotteet käsittävät elektroniset ja mekaaniset pipetit, kertakäyttöiset pipetinkärjet ja pipettien huolto- ja kalibrointipalvelut tutkimuslaitosten, terveydenhuollon ja teollisuuslaboratorioiden käyttöön.

Diagnostiikkaan kuuluvat ruoansulatuskanavan sairauksien varhaistoteamiseen ja ennaltaehkäisyyn liittyvät tuotteet ja analyysijärjestelmät, kuten GastroPanel-tutkimukset mahalaukun sairauksien ja niihin liittyvien riskien diagnosoimiseksi verinäytteestä, pikatestit laktoosi-intoleranssin ja helikobakteeri-infektion määrittämiseksi gastroskopioiden yhteydessä sekä ColonView-tutkimus paksusuolisyövän riskin ilmaisevan suolistoverenvuodon varhaiseen toteamiseen. Acetium-innovaatio vähentää syöpää aiheuttavaa asetaldehydiä hapottomassa mahassa.

Biohit-konsernin palveluksessa on noin 440 henkilöä. Pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Ranskassa, Saksassa, Iso-Britanniassa, Venäjällä, Intiassa, Kiinassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. Yhtiöllä on myös edustusto Singaporessa. Lisäksi Biohitin tuotteita myy noin 200 jakelijaa 70 maassa.

Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) on vuodesta 1999 noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä (www.biohit.com/fi/sijoittajat).

Lisätietoja osoitteessa www.biohit.com