Biohit Oyj on sopinut nesteannosteluliiketoimintansa myymisestä Sartorius Lab Holding GmbH:lle ja muuttaa tulosohjeistustaan

Biohit Oyj
26.10.2011 klo 18.52

Biohit Oyj ja Sartorius Lab Holding GmbH ovat sopineet Biohitin nesteannosteluliiketoiminnan myymisestä Sartoriukselle. Biohit Oyj muuttaa tulosohjeistustaan kaupan myötä.

Biohitin nesteannosteluliiketoiminnassa kehitetään, valmistetaan ja markkinoidaan laboratoriolaitteita ja -tarvikkeita lääke-, elintarvike- ja muun teollisuuden sekä tutkimuslaitosten, yliopistojen ja sairaaloiden käyttöön. Tuotevalikoima käsittää mekaaniset ja elektroniset nesteannostelijat sekä kertakäyttöiset kärjet.

Kaupan toteutuminen edellyttää Biohit Oyj:n yhtiökokouksen ja viranomaisten hyväksyntää. Biohit Oyj:n hallitus on hyväksynyt kaupan ja päättänyt esittää myöhemmin koolle kutsuttavalle yhtiökokoukselle kaupan hyväksymistä ja hallituksen valtuuttamista kaupan toteuttamiseen. Osmo Suovaniemi, Biocosmos Oy ja Interlab Oy, jotka edustavat noin 69 % kaikista yhtiön osakkeiden tuomista äänistä, ovat sitoutuneet kannattamaan kaupan hyväksymistä yhtiökokouksessa.

Mikäli yhtiökokous hyväksyy kaupan, sen odotetaan toteutuvan vuoden 2011 loppuun mennessä. Kaupan toteuttamisen myötä Biohitin nesteannosteluliiketoiminta siirtyy Sartoriukselle mukaan lukien nesteannosteluliiketoimintaan kuuluvat immateriaalioikeudet, tuotantolaitokset, tytäryhtiöt, muu omaisuus, sopimukset sekä eräät vastuut.

Kauppahinta on 68 miljoonaa euroa käteisenä, jonka ostaja on kauppasopimuksen allekirjoituksen yhteydessä suorittanut sulkutilille. Kauppahinnasta 90 % vapautetaan myyjälle kaupan toteuttamisen yhteydessä ja loppuosa 10 % jää mahdollisten kauppaan liittyvien ostajan vaateiden vakuudeksi 31.3.2014 saakka.

Nesteannosteluliiketoimintaan kuuluvat työntekijät ja johtoryhmä siirtyvät kaupan mukana uudelle omistajalle vanhoina työntekijöinä. Diagnostiikkaliiketoiminnan työntekijät ja johtoryhmä jatkavat Biohit Oyj:n palveluksessa. Biohitin nykyinen toimitusjohtaja Jussi Heiniö siirtyy kaupan toteutumisen myötä Sartoriuksen palvelukseen, ja yhtiön uusi toimitusjohtaja tullaan nimeämään myöhemmin. Biohitin nykyinen hallitus jatkaa tehtävässään.

Biohitin nesteannostelu- ja diagnostiikkaliiketoiminnan myynnin ja kannattavuuden aikaisempi kehitys:

2008 2009 2010   1-9/2011
Nesteannosteluliiketoiminta, liikevaihto (miljoonaa euroa) 33,6 33,6 37,8 28,9
Nesteannosteluliiketoiminta, liiketulos (miljoonaa euroa) 3,7 3,2 3,4 2,7

2008 2009 2010   1-9/2011
Diagnostiikkaliiketoiminta, liikevaihto (miljoonaa euroa) 1,5 1,8 2,2 1,4
Diagnostiikkaliiketoiminta, liiketulos (miljoonaa euroa) -2,4 -2,0 -2,9 -1,7

Biohit keskittyy diagnostiikkaan ja syövän ennaltaehkäisyyn

Kaupasta saatavien varojen avulla Biohit keskittää panostuksensa diagnostiikkaliiketoimintansa kehittämiseen ja sen kansainvälisen markkinapotentiaalin hyödyntämiseen. Ensi vaiheen panostukset kohdistuvat erityisesti myynti- ja markkinointiresurssien ja kansainvälisen jakeluverkoston vahvistamiseen. Tämän lisäksi yhtiö tulee panostamaan tuotantoteknologian kehittämiseen sekä GastroPanel- ja Acetium-innovaatioihin perustuvien uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen ja kaupallistamiseen.

Kasvun edellytyksiä voimistaa erityisesti väestön ikääntyminen ja sen myötä turvallisen ja kustannustehokkaan sairauksien diagnostiikan ja ennaltaehkäisyn tarpeen voimakas kasvu. Ihmisten tietoisuus syöpää aiheuttavasta asetaldehydistä ja sen aiheuttamista riskeistä kasvaa. Tämän odotetaan lisäävän merkittävästi kiinnostusta yhtiön tuotteita ja palveluita kohtaan ja vahvistavan liiketoiminnan kasvun edellytyksiä.

Lisäksi yhtiö varaa osan varoista mahdollisiin yritysostoihin, joilla lisätään tuotteiden näkyvyyttä markkinoilla ja helpotetaan niiden kaupallistamista. Tavoitteena on myynnin ja kannattavuuden kasvattaminen ja sitä kautta osingonjakokyvyn varmistaminen.

Biohitin tulevan kasvun perusta

Diagnostiikkaliiketoiminnassaan Biohit Oyj kehittää, valmistaa ja markkinoi ruoansulatuskanavan sairauksien diagnostiikkaan ja ennaltaehkäisyyn käytettäviä testejä ja analyysijärjestelmiä (www.biohit.com/fi/diagnostiikka/tuote-esitteet ja www.biohit.com/fi/laboratoriopalvelut sekä www.biohit.com/fi/ajankohtaista ja www.biohit.com/fi/ State of the art GastroPanel and Acetium innovations for the unmet need), sekä tuotteita, joilla voidaan sitoa ja inaktivoida syöpää aiheuttavaa asetaldehydia (esim. Acetium-kapseli, BioFood-menetelmä). Tuotteet ovat ainutlaatuisia ja perustuvat yhtiön omiin, patentein ja patenttihakemuksin suojattuihin innovaatioihin.

GastroPanel-tutkimus on mahalaukun terveystesti, joka antaa runsaasti tietoa mahalaukun limakalvon tilasta ja toiminnasta. GastroPanel antaa diagnoosin mm. helikobakteeri-infektiosta ja mahalaukun limakalvon surkastumasta (atrofisesta gastriitista), joka useimmiten on oireeton, ja auttaa valikoimaan ja ohjaamaan vatsavaivoista kärsiviä (noin kolmasosa väestöstä) ja oireettomia mahasyöpä- ja muita riskipotilaita tarvittaviin jatkotutkimuksiin. Ennen GastroPanel-innovaatiota mahasyöpä- ja muita riskejä on voitu diagnosoida ainoastaan gastroskopian yhteydessä otettujen koepalojen histologisella tutkimuksella – usein kuitenkin vasta sitten kun hälyttäviä oireita antava sairaus on jo voinut edetä parantavan hoidon ulottumattomiin.

WHO luokitteli lokakuussa 2009 asetaldehydin 1. ryhmän karsinogeeniksi (syöpää aiheuttavaksi aineeksi). Kaikkia 1. ryhmän karsinogeeneja, kuten asbestia, tupakkaa ja asetaldehydiä, koskee lähteestä riippumatta yhtenäinen eettinen ja lainsäädännöllinen periaate. Niille altistumista on pyrittävä kaikin mahdollisin tavoin vähentämään elimistössä ja ravintoaineissa, mikä koskee sekä elintavoista että ympäristöstä aiheutuvaa altistumista.

Asetaldehydialtistus liittyy maailmanlaajuisesti vuosittain noin neljään miljoonaan uuteen syöpätapaukseen eli lähes 40 prosenttiin kaikista syövistä. Asetaldehydi on erityisen vaarallista mm. henkilöille, joilla on korpuksen atrofisen gastriitin aiheuttama hapoton maha (noin 500 miljoonaa maapallon väestöstä). Hapottomassa mahassa suun bakteerit ja sienet pystyvät elämään ja tuottamaan alkoholista ja ravinnon sokerista syöpää aiheuttavaa asetaldehydiä. Lisäksi teollistuneissa maissa 5-10 % väestöstä käyttää vatsavaivoihin haponestolääkkeitä, joilla vatsa ”hoidetaan” hapottomaksi. Korpuksen atrofinen gastriitti eli mahalaukun yläosan surkastuman ja toimintahäiriön aiheuttama hapoton maha voidaan diagnosoida GastroPanel-tutkimuksella.

Acetium-kapseli on tällä hetkellä ainoa keino sitoa ja inaktivoida syöpää aiheuttavaa asetaldehydiä hapottomassa mahassa, ja sitä suositellaan käytettäväksi aterioiden ja alkoholin nauttimisen yhteydessä kaikille riskiryhmille. BioFood-innovaatio puolestaan mahdollistaa asetaldehydin poistamisen ravinnosta ja alkoholijuomista (www.acetium.com/fi/testaa-kuulutko-riskiryhmaan).

Uudet innovaatiot

Laboratoriokokeissa on saatu rohkaisevia tuloksia siitä, että Acetium-kapselia voitaisiin käyttää myös helikobakteeri-infektion hoitoon. Helikobakteeri-infektiota sairastaa yli puolet maailman väestöstä, ja sen hoitoon yleisesti käytetty kahden antibiootin ja haponestolääkkeen (PPI) yhdistelmä on kallis ja johtaa antibioottiresistenttien helikobakteerikantojen voimakkaaseen lisääntymiseen. Tämän vuoden kuluessa käynnistyvissä kliinisissä kokeissa on tarkoitus selvittää, voidaanko helikobakteeri-infektio hoitaa pelkästään BioAcetium-kapseleilla tai annostelemalla kapseleita antibiootin kanssa. Yhtiö on myös käynnistämässä yhteistyökumppaneidensa kanssa tutkimushanketta, jossa selvitetään, auttaako Acetium-imeskelytabletti, joka sitoo ja inaktivoi tupakan savusta sylkeen liuennutta karsinogeenistä asetaldehydia, pääsemään eroon tupakasta. Lukuisissa elänkokeissa saatujen tulosten perusteella tiedetään, että syöpää aiheuttava asetaldehydi aiheuttaa myös voimakasta riippuvuutta. Samaan tarkoitukseen tullaan myös testaamaan yhtiön kehittämän BioFilterin toimintaa, joka sitoo tehokkaasti tupakansavun asetaldehydiä.

Uusi tulosohjeistus vuodelle 2011

Nesteannosteluliiketoiminta poistuu kaupan myötä kokonaan Biohit Oyj:n tilikauden tuloksesta. Tämän takia Biohit muuttaa tulosohjaustaan liikevaihdon osalta. Nesteannosteluliiketoiminta tullaan raportoimaan tästä eteenpäin lopetettuna toimintona ja diagnostiikka jatkuvana toimintona. Jatkuvien toimintojen uusi liikevaihtoennuste on 2 miljoonaa euroa ja arvio liiketappiosta 2 miljoonaa euroa. Lopetettujen toimintojen liiketuloksen arvioidaan olevan koko vuodelta lähes 50 miljoonaa euroa, joka sisältää myyntivoittoa 45 miljoonaa euroa verovaikutus huomioiden. Kaupan yhteydessä ostajalle siirtyy taseen varoista käyttöomaisuutta ja varastoa arviolta 60 % konsernin taseen arvosta. Taseen loppusumma 30.9.2011 oli 33,7 miljoonaa euroa.

Osmo Suovaniemi
Hallituksen puheenjohtaja

p. +358 40 745 5605
osmo.suovaniemi@biohit.com

Jakelu:

NASDAQ OMX Helsinki Oyj
Kansallinen tiedotevarasto (www.oam.fi)
www.biohit.com

Tietoa Biohitistä

Biohit Oyj on vuonna 1988 perustettu globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys.  Biohitin missio kiteytyy tunnuslauseeseen "Inno­vating for Health". Yhtiön olemassaolon tarkoitus on tuottaa lääketieteen, tutkimuslaitosten ja teol­lisuuden käyttöön innovaatioita, uusia teknologi­oita ja analyysijärjestelmiä, joiden avulla voidaan edistää tutkimusta ja diagnostiikkaa sekä paran­taa ihmisten elämisen laatua ennaltaehkäisemäl­lä sairauksia, inhimillistä kärsimystä ja taloudelli­sia menetyksiä. Tehtävämme on myös innovoida ja kehittää tuotteidemme ja palvelujemme markkinointia ja saatavuutta yhtiön kannattavan kasvun ja osingonjakokyvyn varmistamiseksi.

Biohit tuottaa yhdessä tiedeyhteisöjen kanssa tutkimustuloksiin ja innovaatioihin perustuvaa uutta teknologiaa, tuotteita ja palveluja, joilla voidaan kehittää turvallisia ja kustannustehokkaita nesteannosteluratkaisuja laboratoriotyöskentelyyn sekä diagnostisia testejä ruoansulatuskanavan sairauksien varhaistoteamiseen ja ennaltaehkäisyyn.

Biohitillä on kaksi liiketoimintasegmenttiä, nesteannostelu ja diagnostiikka. Nesteannostelutuotteet käsittävät elektroniset ja mekaaniset pipetit, kertakäyttöiset pipetinkärjet ja pipettien huolto- ja kalibrointipalvelut tutkimuslaitosten, terveydenhuollon ja teollisuuslaboratorioiden käyttöön.

Diagnostiikkaan kuuluvat ruoansulatuskanavan sairauksien varhaistoteamiseen ja ennaltaehkäisyyn liittyvät tuotteet ja analyysijärjestelmät, kuten GastroPanel-tutkimukset mahalaukun sairauksien ja niihin liittyvien riskien diagnosoimiseksi verinäytteestä, pikatestit laktoosi-intoleranssin ja helikobakteeri-infektion määrittämiseksi gastroskopioiden yhteydessä sekä ColonView-tutkimus paksusuolisyövän riskin ilmaisevan suolistoverenvuodon varhaiseen toteamiseen. Acetium-innovaatio vähentää syöpää aiheuttavaa asetaldehydiä hapottomassa mahassa.

Biohit-konsernin palveluksessa on noin 440 henkilöä. Pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Ranskassa, Saksassa, Iso-Britanniassa, Venäjällä, Intiassa, Kiinassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. Yhtiöllä on myös edustusto Singaporessa. Lisäksi Biohitin tuotteita myy noin 200 jakelijaa 70 maassa.

Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) on vuodesta 1999 noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä (www.biohit.com/fi/sijoittajat).

Lisätietoja osoitteessa www.biohit.com