Biohit toteuttanut asetaldehydimittauksia kaupallisista rahkoista ja soijakastikkeista

Biohit Oyj 11.6.2013 klo 14:30 paikallista aikaa (EET)

Biohit Oyj on toteuttanut uusia asetaldehydipitoisuuksien mittauksia rahkoista ja soijakastikkeista. Asetaldehydi on omenalta tuoksuva kemiallinen yhdiste, jota esiintyy erityisen runsaasti elintarvikkeissa, joiden valmistamiseen liittyy käymisprosessi kuten esimerkiksi alkoholijuomissa, etikassa ja meijerituotteissa. Maailman terveysjärjestön WHO:n alainen syövän tutkimusyksikkö IARC (International Agency for Research on Cancer) on luokitellut alkoholijuomien käyttöön liittyvän asetaldehydin ryhmän I karsinogeeniseksi aineeksi (syöpää aiheuttava) ihmiselle eli samaan luokkaan kuin mm. asbesti ja formaldehydi.

Tutkimuksessa asetaldehydipitoisuutta mitattiin yleisesti myytävistä rahkoista ja soijakastikkeista. Otos sisälsi yhteensä 46 eri kaupallista tuotemerkkiä. Näytteet valittiin satunnaisesti eri päivittäistavaraliikkeistä Suomessa pääkaupunkiseudulla ja Bostonin alueella Yhdysvalloissa.

Mittausten mukaan rahkojen asetaldehydipitoisuus vaihteli välillä 0-177 µM ja soijakastikkeiden välillä 45-199 µM. Mitattujen rahkojen kolmanneksessa asetaldehydipitoisuus ylittää turvallisena pidetyn rajan (karsinogeeninen raja on alle 100 µM), mutta keskimäärin asetaldehydiä on vähemmän kuin jogurteissa.  Mitatuista soijakastikkeista puolet ylitti karsinogeenisen rajan.

Mittaustuloksissa merkittävää on, että molemmissa tuoteryhmissä oli keskimäärin korkea asetaldehydipitoisuus. Käytetyistä hapatteista johtuen rahkatuotteet antoivat korkeita pitoisuuksia.

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Rahkoja markkinoidaan terveyttä edistävänä tuotteena, mutta tulokset asetaldehydimittauksista ovat karua luettavaa.  Tuotteiden valmistajien tulisi kertoa asetaldehydi- ja etanolipitoisuuksista tuoteselosteissa avoimesti kuluttajille, ja näin kuluttajat voisivat itse päättää mahdollisesta asetaldehydialtistuksestaan.”

Mittaustulokset ja lisätietoja:
www.biohit.fi/laboratoriopalvelut/asetaldehydin-maaritys-elintarvikkeista
www.acetium.fi/testi paljastaa asetaldehydialtistuksesi

semi.korpela@biohit.fi

Biohit Oyj on vuonna 1988 perustettu globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on " Innovating for Health”. Yhtiö ottaa yhteiskuntavastuuta ja tuottaa lääketieteen, tutkimuslaitosten ja teollisuuden käyttöön innovaatioita, uusia teknologioita ja analyysijärjestelmiä, joiden avulla voidaan edistää tutkimusta ja diagnostiikkaa sekä parantaa ihmisten elämisen laatua ennaltaehkäisemällä sairauksia, inhimillistä kärsimystä ja taloudellisia menetyksiä. Voimakkaasti yhteiskuntavastuuta ottavana yrityksenä tehtävämme on myös edistää tietoisuutta ryhmän I karsinogeenistä, asetaldehydistä sekä innovoida ja kehittää tuotteidemme ja palvelujemme markkinointia ja saatavuutta suureen tarpeeseen. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Kiinassa, Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) on vuodesta 1999 noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä.

Asetaldehydi ryhmän I karsinogeeni

Maailman terveysjärjestön WHO:n alainen syövän tutkimusyksikkö IARC (International Agency for Research on Cancer) totesi lokakuussa 2009, että alkoholijuomissa oleva ja siitä sisäsyntyisesti muodostuva asetaldehydi on ryhmän I karsinogeeni eli ihmiselle syöpää aiheuttava aine. Asetaldehydi kuuluu samaan vaarallisuusluokkaan kuin esimerkiksi asbesti, formaldehydi ja bentseeni. Kaikkia ryhmän 1 karsinogeeneja koskee yhtenäinen periaate: niille altistumista on pyrittävä kaikin mahdollisin tavoin välttämään.

Tietyt ruoansulatuskanavan mikrobit (hiivat ja bakteerit) muodostavat ihmiselimistön tärkeimmän asetaldehydialtistuslähteen. Mikrobit tuottavat asetaldehydiä alkoholista, ja tietyissä olosuhteissa myös sokerista. Toisin kuin maksa mikrobit ja suolen limakalvo eivät pysty asetaldehydiä hävittämään. Alkoholin vaikutuksesta asetaldehydiä kertyy runsain määrin sylkeen ja muualle ruuansulatuskanavaan. Asetaldehydi on aine, joka kerääntyy elimistöön useista eri lähteistä ja siksi sen jatkuva saaminen lisää kumulatiivisesti useiden eri elinten syöpäriskiä. Asetaldehydi on erityisen haitallinen hapottomassa mahassa, koska siellä suun ja suoliston mikrobit pystyvät elämään ja tuottamaan alkoholista ja sokerista paikallisesti karsinogeenista asetaldehydiä.

Lähde: IARC, Secretan et al (2009)
Lisätietoa Biohitin kotisivuilta www.biohit.fi

Määritä asetaldehydipitoisuus elintarvikkeesta Biohitin laboratoriossa

Biohit Laboratory Services tarjoaa mahdollisuuden mitata karsinogeenisen asetaldehydin pitoisuuksia mm. ravintoaineista ja alkoholipitoisista juomista. Palvelu sopii niin elintarviketeollisuudelle, tutkimuslaitoksille ja valvontaviranomaisille kuin tavalliselle kuluttajallekin.

Tarkemmat ohjeet löytyvät Biohitin kotisivuilta www.biohit.fi / Laboratoriopalvelut.
Voit ottaa yhteyttä myös sähköpostitse: info@biohit.fi.