Biohit tuo markkinoille Biohit Active B12 -testin vitamiinipuutoksen määritykseen

Biohit Oyj lehdistötiedote 23.5.2014 klo 15:45 paikallista aikaa (EEST)

Biohit Oyj tuo markkinoille diagnostisen testin joka mahdollistaa biologisesti aktiivisen B12-vitamiinin pitoisuuden määrittämisen laskimoverinäytteestä. B12-vitamiinin vaje voi esiintyä näennäisesti terveillä ihmisillä ja sen riski kasvaa iän myötä.  Uusi testi ei mittaa perinteisten testien tavoin B12-vitamiinin kokonaistasoa, vaan se mittaa elimistön käytettävissä olevan B12-vitamiinin aktiivisen muodon, holotranskobalamiinin, määrää veressä. Testi on CE-IVD -rekisteröity ja markkinoilletulohetkellä se on saatavilla Euroopan maissa.

Huonon ravitsemuksen ja keliakian lisäksi B12 vitamiinin (holotranskobalamiinin) vaje elimistössä voi johtua myös mahalaukun runko-osan (korpus) limakalvovauriosta ja toimintahäiriöstä (atrofinen gastriitti).  Helikobakteeri-infektion tai autoimmuunitaudin aiheuttama atrofinen gastriitti jää usein vähäiselle huomiolle, vaikka se on tärkein tunnettu mahalaukun syövän riskitila ja siihen liittyy merkittävä B12-vitamiinin ja joidenkin hivenalkuaineiden puutosten vaara.

Atrofinen gastriitti ja siitä johtuvat vakavat riskit, kuten B12-vitamiinin puutos sekä maha- ja ruokatorvisyöpä jäävät diagnosoimatta, jos käytetään mahavaivojen (dyspepsian) ja helikobakteeri-infektion diagnostiikassa esim. 13C ureahengitystestiä. B12-vitamiinin puutos johtaa pernisioosiin anemiaan. Muita puutosoireita voivat olla lihasheikkous, alhainen verenpaine, uupumus, masennus ja muistiongelmat. Pitempiaikainen B12-vitamiinin puutos voi johtaa peruuttamattomiin vaurioihin, kuten dementiaan, Alzheimerin tautiin ja ääreishermostosairauksiin. (Kts. Lisätietoja).

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ” Biohit B12 Active -testillä voidaan määrittää verinäytteestä elimistön käytettävissä olevan, aktiivisen B12-vitamiinin pitoisuus. Näin vältetään vääriä negatiivisia ja vääriä positiivisia tuloksia, joita liittyy perinteiseen koko B12-vitamiinitason mittaukseen.”

Lääketieteellinen johtaja professori LKT Kari Syrjänen, Biohit Oyj: ”Kyse on kansanterveydellisesti merkittävästä asiasta. Eläkeikäisistä jopa 20 % kärsii B12-vitamiinin aktiivisen muodon, holotranskobalamiinin, puutoksesta. Jos B12 -vitamiinin puutos diagnosoidaan ajoissa, se voidaan korjata. Näin ehkäistäisiin ikääntyvän väestönosan turhaa sairastumista muun muassa muistihäiriöihin, masennukseen ja dementiaan. ”

Lisätietoja: B12-vitamiinin metabolia ja sen häiriöiden seuraamuksia ja alan viimeisintä kehitystä edustava turvallinen ja kustannustehokas GastroPanel

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi