• Biohit Oyj/

Biohitiltä kalprotektiinitesti tulehduksellisten suolistosairauksien diagnostiikkaan ja seurantaan

Biohit Oyj lehdistötiedote 24.3.2014 klo 13:00 paikallista aikaa (EET)

Biohit Oyj tuo markkinoille diagnostisen testin, joka mahdollistaa tulehduksellisten suolistosairauksien (IBD)  erottamisen ärtyneen suolen oireyhtymästä (IBS) sekä soveltuu ensin mainittujen tautien seurantaan. Kalprotektiini-testi laajentaa entisestään Biohitin mahasuolikanavan diagnostisten testien valikoimaa. Biohit toimii testin jakelijana valikoiduissa Euroopassa, Lähi-idässä ja Aasian maissa.

Tärkeimmät IBD-ryhmän sairaudet ovat Crohnin tauti, ja haavainen paksusuolentulehdus eli colitis ulcerosa, jotka ovat yleistymässä ja ilmaantuvat usein jo nuorella iällä.  Varsinkin jälkimmäiseen liittyy selvästi kohonnut suolistosyövän riski. Uusi testi mittaa ulosteen kalprotektiini-pitoisuutta, joka luotettavasti kertoo, onko kyseessä IBD vai IBS.

Lääketieteellinen johtaja, professori Kari Syrjänen, LKT, Biohit Oyj: ”Kalprotektiini-testi on luotettava menetelmä IBD:n varhaistoteamiseen, taudin hoidon tehon seurantaan, sekä uusiutumistaipumuksen ennakoimiseen. Testi mittaa tulehtuneesta suolen limakalvosta ulosteeseen vapautunutta kalprotektiinia, joka on peräisin tulehdussoluista, ja jonka pitoisuus ulosteessa heijastaa tarkoin käynnissä olevan tulehduksen vaikeusastetta IBD-potilailla. IBS-potilailla testi on negatiivinen”

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Calprotectin sopii hyvin Biohitin tarjoomaan ja olemassa oleviin jakelukanaviin.”

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.