Biohitiltä uusi pikatesti - keliakia-diagnoosi sormenpään verikokeella

Biohit Oyj 1.8.2013 klo 15:30 paikallista aikaa (EET)

Biohit Oyj on tuonut markkinoille diagnostisen pikatestin, joka mahdollistaa keliakian diagnosoinnin sormenpään verinäytteestä. Keliakia on suhteellisen yleinen autoimmuunisairaus, jossa rukiin, vehnän ja ohran sisältämä valkuaisaine (gluteeni) aiheuttaa ohutsuolen limakalvolla tulehdusreaktion ja vaurioittaa suolinukkaa, mikä häiritsee ravintoaineiden imeytymistä. Biohitin kehittämä pikatesti antaa sormenpään verinäytteestä luotettavan tuloksen kymmenessä minuutissa.

Keliakia-pikatesti laajentaa Biohitin diagnostisten pikatestien valikoimaa. Uusi testi on CE-IVD -rekisteröity ja markkinoilletulohetkellä saatavilla Euroopan maissa.

Lääketieteellinen johtaja professori Kari Syrjänen, LKT, Biohit Oyj: ”Pikatesti on tehokas menetelmä keliakian diagnosoimiseksi. Testi mittaa elimistön tuottamia gluteeni-vasta-aineita ja negatiiviset tulokset sulkevat pois keliakian. Sormenpään verinäytteestä tehtävä testi on tähystykseen verrattuna huomattavasti miellyttävämpi tapa aloittaa keliakiatutkimukset.”

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Uusi testimme on yksinkertainen, nopea ja luotettava. Testi tuo selvän edun terveydenhuollon kustannuksiin, koska se vähentää turhien tähystyksien määrää. Pikatestin hinta on murto-osan verrattuna ohutsuolen tähystykseen.”

Liite: Celiac quick test -esite (englanninkielinen)

Biohit Oyj on vuonna 1988 perustettu globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health”. Yhtiö ottaa yhteiskuntavastuuta ja tuottaa lääketieteen, tutkimuslaitosten ja teollisuuden käyttöön innovaatioita, uusia teknologioita ja analyysijärjestelmiä, joiden avulla voidaan edistää tutkimusta ja diagnostiikkaa sekä parantaa ihmisten elämisen laatua ennaltaehkäisemällä sairauksia, inhimillistä kärsimystä ja taloudellisia menetyksiä. Voimakkaasti yhteiskuntavastuuta ottavana yrityksenä tehtävämme on myös edistää tietoisuutta ryhmän I karsinogeenistä, asetaldehydistä sekä innovoida ja kehittää tuotteidemme ja palvelujemme markkinointia ja saatavuutta suureen tarpeeseen. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Kiinassa, Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) on vuodesta 1999 noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi