Biohitin ColonView-testin arviointi suolistosyövän seulontaohjelmaan Brasiliassa

Biohit Oyj lehdistötiedote 20.12.2013 klo 15:15 paikallista aikaa (EET)

Barretoksen syöpäsairaala (Barretos Cancer Hospital) Brasiliassa käynnistää  kliinisen tutkimushankkeen, jossa verrataan Biohit Oyj:n kehittämää ColonView-testiä toisena  vaihtoehtona vuonna 2015 käynnistyvää suolistosyövän seulontaohjelmaa varten. Toisin kuin vertailutesti, ColonView on ihmisveren spesifisesti toteava pikatesti paksusuolisyövän ja sen esiasteiden varhaistoteamiseen. Testien kliininen arviointi edeltää väestöpohjaisen seulontaohjelman, joka perustuu ulosteen ihmisveren toteamiseen, käynnistämistä.

Barretoksen syöpäsairaala on yksi Brasilian johtavista syöpäsairaaloista, ja sillä on laajat yhteydet kansainvälisiin syöpätutkimuslaitoksiin mm. USA:ssa, Euroopassa ja latinalaisessa Amerikassa.

Biohitin lääketieteellinen johtaja, professori LKT Kari Syrjänen: ”Tämä on ensimmäinen ja välttämätön askel jotta ColonView-testi olisi mahdollista saada  mukaan väestöpohjaiseen suolistosyövän seulontaohjelmaan maassa, jossa suolistosyövät ovat kasvava kansanterveydellinen ongelma.”

Liite:
Suomalainen FIT-testi: Entistä tehokkaampaa suolistosyövän seulontaa (PDF)
Saatavilla myös: http://www.swiflet.com/bpfionko/oncology/6/1/

Biohit Oyj:n lääketieteellinen johtaja, professori LKT Kari Syrjänen
kari.syrjanen@biohit.fi

Biohit Oyj on vuonna 1988 perustettu globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health”. Yhtiö ottaa yhteiskuntavastuuta ja tuottaa lääketieteen, tutkimuslaitosten ja teollisuuden käyttöön innovaatioita, uusia teknologioita ja analyysijärjestelmiä, joiden avulla voidaan edistää tutkimusta ja diagnostiikkaa sekä parantaa ihmisten elämisen laatua ennaltaehkäisemällä sairauksia, inhimillistä kärsimystä ja taloudellisia menetyksiä. Voimakkaasti yhteiskuntavastuuta ottavana yrityksenä tehtävämme on myös edistää tietoisuutta ryhmän I karsinogeenistä, asetaldehydistä sekä innovoida ja kehittää tuotteidemme ja palvelujemme markkinointia ja saatavuutta suureen tarpeeseen. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) on vuodesta 1999 noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi