Biohitin GastroPanel kansainväilisille markkinoille Randox-yhteistyön myötä

GastroPanel-tarjonta laajenee Randoxin aloitettua Biohitin lisenssiin perustuvan CE-merkityn MULTIPLEX GASTROINTESTINAL PANEL -testin myynnin (1). Randox on kansainvälisillä markkinoilla toimiva brittiläinen terveysteknologian yritys, jonka liikevaihto oli vuonna 2021 noin 730 miljoonaa euroa.

GastroPanel on Biohitin kehittämä diagnostinen testi, joka määrittää verinäytteestä mahalaukun  helikobakteeri-infektion, atrofisen gastriitin (mahalaukun limakalvon surkastuman) ja haponerityksen tason samalla paljastaen näihin tiloihin liittyviä riskejä, kuten maha- ja ruokatorvisyöpä sekä B12-vitamiinin ja raudan puute (2). GastroPanel ei korvaa tähystystutkimusta (gastroskopiaa), mutta verinäytteestä tehtävänä seulonta- ja diagnostisena testinä sillä on lukuisia etuja usein hankalaksi koettuun tähystykseen verrattuna.

Nopea, helppo ja kustannustehokas GastroPanel säästää kuormittuneen terveydenhuollon resursseja auttaen ohjaamaan ajoissa tähystykseen sitä tarvitsevia potilaita (3). Mahalaukun limakalvon surkastuminen ja siitä mahdollisesti seuraava mahasyöpä voidaan todeta vasta gastroskopialla. Tämä tapahtuu useimmiten liian myöhään, vasta silloin kun potilaalla on muiden muassa vatsasyövästä johtuvia hälyttäviä oireita, jolloin syövän hoitoennuste on huono. Suomessa vuonna 2021 maha- ja ruokatorvisyöpiin sairastui 1016 ja menehtyi 785 ihmistä. Niinpä ylävatsavaivojen syiden selvittäminen ja oireettomien riskiryhmäläisten seulonta on ensiarvoisen tärkeää ennaltaehkäisyn ja varhaisen diagnoosin kannalta  (4). Mahasyöpä on maailman viidenneksi yleisin syöpä. Euroopassa se on neljänneksi yleisin kuolemaan johtava syöpä.

Randoxin Biohitin lisenssiin perustuva multiplex-versio GastroPanelista on erinomainen lisä tarjolla oleviin testialustoihin ja kasvattaa omalta osaltaan GastroPanelin tunnettavuutta ja käyttöä maailmalla. Yhteistyö Randoxin kanssa on vahva osoitus Biohitin innovaatioiden potentiaalista.

Randoxin kehittämä Biochip Array Technology (BAT) –mahdollistaa kolmen keskeisen GastroPanel-merkkiaineen (pepsinogeeni I, pepsinogeeni II ja gastrin 17) yhtäaikaisen osoituksen verinäytteestä. Kun vielä Helicobacter pylori -testi tehdään samasta näytteestä ja samalla testialustalla, on testaaminen erittäin nopeaa ja kustannustehokasta.

Biohit toivottaa Randoxin multiplex GastroPanelin tervetulleeksi globaaleille markkinoille.

Kysymykset ja yhteydenotot:

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi

Viitteitä

1. https://www.randox.com/gastrointestinal-biochip-arrays/?highlight=gastropanel
  2. https://www.biohit.fi/lisatietoja
  3. https://www.biohit.fi /Uutiset/Luettavaa: GastroPanel - innovaatio
  4. https://www.biohit.fi /Sijoittajat/Pörssi- ja lehdistötiedotteet: 2022-08-09T10:00:00Z – Ylävatsavaivat kannattaa tutkia ajoissa - avuksi suomalaisinnovaatiot GastroPanel®, ColonView-FIT® ja Acetium®