• Biohit Oyj/

Biohitin GastroPanel-testille vahvaa tieteellistä tukea uudesta kansainvälisestä konsensusraportista

Uusin Maastricht/Firenze -nimellä kulkeva kansainvälinen konsensusraportti helikobakteeri-infektioiden tutkimisesta ja hoidosta suosittaa Biohitin GastroPanel-testin biomerkkiaineille useita käyttöaiheita. Kansainvälisistä eturivin asiantuntijoista koostuvan raadin raportti tarjoaa erittäin vahvan näytön GastroPanel-testin hyödyllisyydestä helikobakteeri-infektioiden diagnostiikassa sekä ylävatsavaivojen ja refluksioireiden syiden selvittämisessä, maha- ja ruokatorvisyövän riskin arvioinnissa ja varhaisessa toteamisessa.

GastroPanel löytää niin helikobakteeri-infektion kuin atrofisen gastriitin eli mahalaukun limakalvovaurion, jotka ovat mahasyövän kaksi tärkeintä riskitekijää.

Biohit toi neljään biomerkkiaineeseen (pepsinogeeni I, pepsinogeeni II, gastriini-17 ja helikobakteeri-lgG-vasta-aineet) perustuvan GastroPanel-innovaation markkinoille vuosituhannen alussa (www.gastropanel.fi). Verinäytteestä tehtävä GastroPanel ja sen tuloksia tulkitseva GastroSoft-ohjelma ovat edelleen lajissaan ainutlaatuinen mahan ja ruokatorven alueiden ongelmien primaaridiagnostiikkaan ja seulontaan tarkoitettu testi, joka antaa helposti ja kustannustehokkaasti runsaasti arvokasta kliinistä tietoa.

Perusteellisesti laaditut ja tieteelliseen näyttöön perustuvat Maastricht/Firenze -raportit ovat saavuttaneet tärkeän aseman lääkäreiden keskuudessa ja raporteissa esitetyt konsensuslausumat kattavat kaikki osa-alueet, joita kliinikko kohtaa helikobakteeri-infektion ja siihen liittyvien sairauksien ja niiden riskien diagnostiikassa ja hoidossa.

Uusin Maastricht/Firenze -raportti tukee GastroPanelin kysynnän kasvua.

Kattavampi ja tarkempi yhteenveto Maastricht/Firenze -raportista viitetietoineen löytyy Biohitin nettisivulta (https://www.biohithealthcare.com/wp-content/uploads/2022/09/LT-Maastricht-VI-FI-3.pdf).

Kysymykset ja yhteydenotot:

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for
Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin
pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV)
noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi