Biohitin laajan tupakoinnin lopettamiseen tähtäävän varmennustutkimuksen tulokset on julkaistu

Biohit Oyj lehdistötiedote 02.08.2017 klo 9:30 paikallista aikaa (EEST)

Biohitin toisen laajan tupakoinnin lopettamiseen tähtäävän tutkimuksen tulokset on julkaistu Anticancer Research- syöväntutkimus-julkaisusarjassa. Tämä lähes 2000 tupakoitsijaa käsittänyt satunnaistettu kaksoissokkotutkimus saatiin päätökseen toukokuussa 2017. Tutkimuksessa varmistui aiemman pienemmällä tutkimusjoukolla tehdyn tutkimuksen tulokset, joiden mukaan Acetium® imeskelytabletti on tehokas ja sivuvaikutuksista vapaa menetelmä auttamaan tupakoinnin lopettamisessa.

Lääketieteellinen johtaja, professori Kari Syrjänen, Biohit Oyj: ”Acetium imeskelytabletti on turvallinen ja tehokas apu tupakoinnin lopettamiseen, koska se on luonnonmukainen hitaasti liukenevaa l-kysteiiniä ja ksylitolia sisältävä tuote ja joka sitoo tupakansavusta sylkeen liukenevaa karsinogeenista asetaldehydiä. Tuotteella ei ole sivuvaikutuksia, käyttörajoituksia tai suurinta sallittua annosta. Tupakoitsija käyttää imeskelytablettia aina tupakoidessaan ja vaikutus perustuu siihen, että tietyn ajan (2 - 3 kk) kuluessa savukkeen maku muuttuu ja tupakoinnin tuottama mielihyvän tunne vähenee, jolloin päätös lopettaa tupakointi helpottuu.”

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Nyt valmistunut tutkimus varmistaa aiemman tutkimuksen tulokset, joiden mukaan säännöllisesti imeskelytablettia käyttäneillä todennäköisyys lopettaa tupakointi oli 1.5-kertainen verrattuna lumevalmistetta käyttäneisiin. Kaikista saatavilla olevista apukeinoista huolimatta, päätös tupakoinnin lopettamisesta on jokaisen tehtävä henkilökohtaisesti.”

ANTICANCER RESEARCH 37: 3639-3648 (2017) doi:10.21873/anticanres.11734

Slow-release L-Cysteine (Acetium®) Lozenge Is an Effective New Method in Smoking Cessation. A randomized, Double-blind, Placebo-controlled Intervention

Yhtiötiedote 22.5.2017 Biohitin Acetium® imeskelytabletti on tehokas apu tupakoinnin lopettamisessa - tulokset varmistuivat uudessa laajassa vertailututkimuksessa

Biohit Oyj:n lääketieteellinen johtaja, professori LKT Kari Syrjänen kari.syrjanen@biohit.fi