CE-merkitty GastroPanel®-pikatesti markkinoille

Biohit Oyj pörssitiedote 10.8.2021 klo 16.15 paikallista aikaa (EET)

Ainutlaatuisen Biohit GastroPanel-tuoteperheen uusin innovaatio, GastroPanel -pikatesti, on nyt CE-merkitty.

GastroPanel-pikatesti on kehitetty diagnosoimaan helikobakteeri-infektion ja atrofisen gastriitin potilailta, joilla on ylävatsaoireita. Testillä mitataan merkkiaineet pepsinogeeni I, pepsinogeeni II, gastriini-17 sekä helikobakteerin vasta-aineet yhdestä verinäytteestä. Testi tunnistaa myös henkilöt, joille voi kehittyä mahalaukun limakalvon pahanlaatuisia solumuutoksia, tai jotka tarvitsevat lisätutkimuksia tai hoitoa. Testitulokset ovat saatavilla 20 minuutissa, mikä mahdollistaa nopean diagnoosin ja seulonnan jatkotutkimuksia varten.

GastroPanel-pikatestijärjestelmä koostuu immunologisesta testistä ja erillisestä GP Reader -laitteesta, joka tulkitsee tuloksen. GastroPanel-pikatestijärjestelmän kliininen suorituskyky on linjassa jo saatavilla olevan ja aiemmin validoidun ELISA-pohjaisen GastroPanel®-testin kanssa.

GastroPanel-pikatestillä tutkittiin 500 ylävatsaoireisen potilaan näytteet, joka oli kerätty Oulun yliopistollisessa sairaalassa vuosina 2016-2020. Tuloksia verrattiin kansainvälisen ohjeistuksen mukaan tehtyjen mahalaukun tähystysten ja niiden aikana otettujen koepalojen yhteisanalysointituloksiin. Tutkittua menetelmien välistä yhteneväisyyttä pidetään alalla erinomaisena.

Olemme innoissamme voidessamme tuoda markkinoille GastroPanel-pikatestijärjestelmän, jossa on tutkitusti erinomainen suorituskyky ja nopeus. Uskomme loppukäyttäjien ottavan testijärjestelmän hyvin vastaan, koska sen käytettävyys mahdollistaa ensilinjan diagnosoinnin ja ylävatsaoireisten potilaiden seulonnan helpommin kuin koskaan ennen. Odotamme innolla testausjärjestelmän kehittämistä edelleen. Seuraavaksi laajennamme GastroPanel-pikatestin CE-merkinnän koskemaan myös sormenpääverinäytteitä. Tämä tapahtuu vuoden 2021 loppuun mennessä.

TILAUSTIEDOT: GastroPanel-pikatesti (tuotenumero 602320) ja GP Reader -lukija sisältäen tulkintaohjelman (tuotenumero 602330).

Toimitusjohtajan sijainen Osmo Suovaniemi, Biohit Oyj

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi