D-vitamiinitesti täydentämään osteoporoosin ja luunmurtumien ennaltaehkäisyyn tähtäävää diagnostiikkaa

Biohit Oyj Lehdistötiedote 3.11.2015 klo 9:30 paikallista aikaa (EET)

Riittävä D-vitamiinin saanti auttaa luustoa pysymään terveenä, sillä se on tärkein kalsiumin ja fosfaatin imeytymiseen vaikuttava tekijä. Elimistön kalsium-, fosfaatti- ja D-vitamiinivaje johtaa luukatoon (osteoporoosiin). Toinen tärkeä tekijä on mahahappo. Helikobakteeri-infektion tai autoimmuunitaudin aiheuttama mahalaukun limakalvon surkastuminen (atrofinen gastriitti), ja siitä tai haponestolääkkeistä johtuva mahahapon puute vaikeuttaa mahalaukussa tapahtuvaa kalsiumin muuntumista tehokkaasti imeytyvään muotoon. Kaikki nämä tilat voidaan luotettavasti diagnosoida Biohit Oyj:n GastroPanel-testillä (kts. liite Lisätietoja).

Pohjoismaissa D-vitamiinitasoon vaikuttavat esimerkiksi ikä, vuotuinen auringonvalon määrä, ja ruokavalio. D3-vitamiinia (kolekalsiferolia) syntyy runsaasti iholla auringonvalon UV-säteilyn vaikutuksesta ja pieniä määriä saadaan rasvaisista kaloista. Kasvisravinnosta saadaan vähäinen määrä D2-vitamiinia (ergokalsiferolia). Maksan aineenvaihdunnassa rakenteeltaan hyvin samanlaiset D3- ja D2-vitamiinit muodostavat 25-OH -muotoja, jotka munuaisissa muuttuvat biologisesti aktiiviseksi D-vitamiiniksi.

Biohit Oyj tuo markkinoille verinäytteestä tehtävän D-vitamiinin määritysmenetelmän. Verinäytteen 25-OH-D-vitamiinin pitoisuus on toistaiseksi helpoin ja luotettavin menetelmä määrittää elimistön käytettävissä olevan biologisesti aktiivisen D-vitamiinin määrää. 25-OH-D-vitamiinin pitoisuus kuvastaa elimistön D-vitamiinivarastoja ja korreloi myös D-vitamiinin puutteen kliinisiin oireisiin. Paitsi riisitautiin (lapset), osteomalasiaan (luun pehmeneminen) ja erityisesti vaihdevuosien jälkeiseen osteoporoosin, D-vitamiinin puutteella on yhteys moniin muihinkin sairauksiin. Näitä ovat mm. syöpä, sydän- ja verisuonitaudit, autoimmuunisairaudet, sokeritauti, ja masennustilat. D3-vitamiinia käytetään D-vitamiinivajeen ennaltaehkäisyyn ja korjaamiseen.

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Tällä helppokäyttöisellä ja luotettavalla Biohit 25-0H-D-vitamiini Total ELISA -testillä löydetään henkilöt, jotka tarvitsevat D-vitamiinilisää. D-vitamiini ELISA -testi täydentää Biohitin ruoansulatuskanavan sairauksien diagnostiikkaan tarkoitettuja GastroPanel-, kalprotektiini- ja aktiivinen B12-vitamiini ELISA-testejä, jotka kaikki perustuvat vertikaalimittauksen periaatteelle (kts. http://www.biohit.fi/Yritys/Historia :  Aggressiivinen innovointi- ja patentointistrategia).”

Lääketieteellinen johtaja Kari Syrjänen, Biohit Oyj: ”GastroPanel paljastaa kalsiumin imeytymishäiriön riskin (atrofinen gastriitti) ja D-vitamiinitesti D-vitamiinin puutteen. Kalsiumin ja D-vitamiinin yhteiskäyttö erityisesti ikääntyvällä väestöllä on tärkeää sekä osteoporoosin, jota Suomessa sairastaa arviolta 400.000 henkilöä, että sen seurauksena syntyvien luunmurtumien ennaltaehkäisyssä (reilut 40.000 vuodessa).”

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap /Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi