• Biohit Oyj/

Ensimmäinen meta-analyysi GastroPanel®-testillä tehdyistä tieteellisistä tutkimuksista on valmistunut – testi on tarkka mahan limakalvon surkastuman diagnosointiin

Biohit Oyj lehdistötiedote 21.9.2016 klo 09:30 paikallista aikaa (EEST)

Ensimmäinen meta-analyysi GastroPanel®-testillä tehdyistä tieteellisistä tutkimuksista on valmistunut. GastroPanel® on ainutlaatuinen testi helikobakteeri-gastriitin (-infektion) ja siitä kehittyneen mahalaukun limakalvon surkastuman eli atrofisen gastriitin toteamiseen. Vain GastroPanelilla® tai gastroskopia- ja koepalatutkimuksella voidaan löytää atrofinen gastriitti, joka on useimmiten oireeton. Juuri tästä syystä siitä kehittynyt mahasyöpä todetaan vasta myöhäisvaiheessa, jolloin hoitoennuste on usein erittäin huono.

Meta-analyysiin sisällytettiin systemaattisesti kaikki tutkimukset, joissa oli analysoitu GastroPanel®-testin herkkyyttä ja tarkkuutta atrofisen gastriitin diagnosoinnissa. Vaikka yksittäisten tutkimusten välillä on vaihtelua, meta-analyysin tulokset vahvistavat sen, että GastroPanel® on herkkä ja tarkka testi löytämään mahalaukun atrofisen gastriitin sekä runko- (korpus) että pohjaosassa (antrum). Meta-analyysin perusteella laadittu tutkimusraportti on hyväksytty julkaistavaksi Anticancer Research -tiedejulkaisussa (1).

Biohit Oyj on kehittänyt verinäytteestä tehtävän GastroPanel®-testin mahasyöpäriskin ja muita riskejä aiheuttavien helikobakteeri-gastriitin siihen liittyvän atrofisen gastriitin diagnostiikkaan ja seulontaan. GastroPanel® on ainoa diagnostinen testi, joka löytää helikobakteeri-gastriitin lisäksi siitä kehittyneen atrofisen gastriitin, toisin kuin muut helikobakteeritestit, kuten 13C-ureahengitystesti ja ulosteen antigeenitesti. Lisäksi nämä testit voivat antaa vääriä positiivisia tai vääriä negatiivisia tuloksia helikobakteerista tilanteissa, joissa oikean diagnoosin saaminen olisi ratkaisevan tärkeää.

Lääketieteellinen johtaja Kari Syrjänen, Biohit Oyj: “Kattava ja huolellisesti tehty meta-analyysi edustaa vahvinta näyttöä, kun arvioidaan lääketieteellisen tiedon luotettavuutta. Meta-analyysi on menetelmä, jonka avulla selvitetään esimerkiksi diagnostisen testin ominaisuudet kaiken julkaistun tiedon perusteella. Tässä meta-analyysissä GastroPanel®-testiä verrattiin gastroskopian yhteydessä koepaloilla varmennettuihin lopullisiin diagnooseihin. Erinomainen osuvuus atrofisen gastriitin diagnostiikassa selittyi kokonaisuudessaan yksittäisten tutkimusten antamien tulosten perusteella, eikä tuntemattomia selittäviä tekijöitä paljastunut.”

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Tutkimus vahvisti yksittäisten tutkimusten tulokset ainutlaatuisen GastroPanel®-helikobakteeritestin luotettavuudesta helikobakteeri-gastriitista kehittyneen atrofisen gastriitin diagnostiikassa. Tutkimus vahvistaa näkemystä, jonka mukaan GastroPanel®-testiä olisi potilasturvallisuuden vuoksi syytä käyttää ensisijaisena testinä oireettomien terveystarkastuksissa sekä ylävatsavaivoista kärsivien potilaiden diagnostiikassa (1-3).”

1.     Käsikirjoitus Syrjänen K: A Panel of Serum Biomarkers (GastroPanel®) in Non-Invasive Diagnosis of Atrophic Gastritis. Systematic Review and Meta-Analysis on hyväksytty julkaistavaksi Anticancer Research -lehdessä.

2.     Lisätietoa GastroPanel®-testistä helikobakteeri-gastriitin ja siitä kehittyvän atrofisen gastriitin diagnostiikassa: www.biohit.fi/lisatietoja

3.     Agréus L, Kuipers EJ, Kupcinskas L, Malfertheiner P, Di Mario F, Leja M, Mahachai V, Yaron N, van Oijen M, Perez Perez G, Rugge M, Ronkainen J, Salaspuro M, Sipponen P, Sugano K and Sung J: Rationale in diagnosis and screening of atrophic gastritis with stomach-specific plasma biomarkers. Scand J Gastroenterol  47: 136-147, 2012.

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi