Euroopan komission vastaus europarlamentaarikko Sirpa Pietikäisen kysymykseen elintarvikkeiden asetaldehydistä

Biohit Oyj pörssitiedote 11.6.2014 klo 17:00 paikallista aikaa (EEST)

MEP Sirpa Pietikäinen kysyi komissiolta, onko komissio asetaldehydin karsinogeenisuutta korostavien tutkimusten valossa aikeissa asettaa asetaldehydin määrälle raja-arvon elintarvikkeisiin ja alkoholijuomiin? Jos ei, miten komissio aikoo varmistaa, ettei EU-alueella myytävissä alkoholijuomissa ja elintarvikkeissa ole kuluttajille haitallisia määriä asetaldehydiä?

Kansainvälinen syöväntutkimuskeskus (IARC) totesi vuonna 2009 alkoholijuomien sisältämän asetaldehydin olevan karsinogeenista ihmiselle. Tällä perusteella Euroopan komission nimeämä tieteellinen asiantuntijaryhmä (SCCS) päivitti uudelleen kosmeettisia tuotteita koskevan ohjeistuksensa. Uuden ja yksimielisen suosituksen perusteella kosmeettisessa lopputuotteessa saa olla asetaldehydiä korkeintaan 5 mg/l. Elintarvikkeiden osalta mitään raja-arvoa ei ole määritelty, vaikka kaupallisissa elintarvikkeissa, kuten jogurteissa, on osoitettu olevan asetaldehydiä yli 5 mg/l. Monet alkoholijuomat ylittävät yli 100-kertaisesti kosmeettisille tuotteille sallitun korkeimman asetaldehydipitoisuuden.

Komissio vastasi saattavansa asian jäsenvaltioiden toimivaltaisten viranomaisten käsittelyyn ja pyytää tarvittaessa Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaista (EFSA) arvioimaan terveysriskejä sen mukaan, onko elintarvikkeissa oleva asetaldehydi prosessin sivutuotteena syntynyt haitta-aine vai luontainen aromi.  Terveysriskien arvioinnin pohjalta harkitaan, onko asianmukaista asettaa enimmäismäärät asetaldehydille elintarvikkeissa ja alkoholijuomissa.

Komission vastauksessa todetaan myös, että asetuksen (EY) N:o 178/2002 14 artiklan mukaisesti elintarvikkeita, jotka eivät ole turvallisia, ei saa saattaa markkinoille. Näin ollen niitä alkoholijuomia ja elintarvikkeita, joiden sisältämät asetaldehydimäärät ovat kuluttajille haitallisia, ei saa saattaa markkinoille, tai vastaavasti, kun ne on jo saatettu markkinoille, on ne vedettävä pois markkinoilta.

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Lähes kaikkiin yläruoansulatuskanavan syöpien riskitekijöihin liittyy lisääntynyt altistuminen asetaldehydille. Komissiolta on nyt saatu ensimmäinen selkeä kannanotto haitallisten asetaldehydimäärien osalta, joka ennakoi sitä, että jatkossa asetaldehydi tullaan huomioimaan tuoteturvallisuudessa. Biohitin ja kansainvälisten tutkimusryhmien laboratorioanalyysien mukaan useat markkinoilla olevat elintarvikkeet sisältävät runsaasti karsinogeenista asetaldehydiä.  Näihin elintarvikkeisiin lukeutuvat muun muassa monet terveysvaikutteisina markkinoidut jogurtit.”

EU säätelee karsinogeenisten aineiden käyttöä osana muun muassa tuoteturvallisuus- ja elintarvikelainsäädäntöä. Elintarvikelainsäädäntöä koskevassa asetuksessa todetaan, että elintarvikelainsäädäntö perustuu tieteellisiin näyttöihin [Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 178/2002].

Liite: Euroopan komission kysymys ja vastaus

Saatavilla myös osoitteessa: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+WQ+E-2014-004538+0+DOC+XML+V0//FI

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme luotettavaan perustutkimukseen ja innovaatioihin perustuvia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta, varhaista diagnostiikkaa ja tautien ennaltaehkäisyä. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi

Biohit Oyj:n palvelulaboratorio tarjoaa elintarvikkeiden ja alkoholijuomien asetaldehydipitoisuuksien mittauspalvelua. Katso lisätietoa asetaldehydipitoisuuksien mittauspalvelusta osoitteesta http://www.biohithealthcare.com/fi/laboratoriopalvelut/asetaldehydin-maaritys-elintarvikkeista.  www.gastropanel.fi, www.acetium.fi, www.acetium.fi/testi ilmaisee asetaldehydialtistuksen.